کد خبر: 221013
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰

دلیل اصلی زیان سریع خودروسازی ایران از دور جدید تحریم‌ها، اولویت تحریم‌های خودرویی نسبت‌به گذشته است، زیرا این بار آن‌ها هدف قرار گرفته شده‌اند.

  به گزارش «اخبار خودرو​»،بهرام شهریاری،کارشناس صنعت خودرو می‌گوید:«دلیل اصلی زیان سریع خودروسازی ایران از دور جدید تحریم‌ها، اولویت تحریم‌های خودرویی نسبت‌به گذشته است، زیرا این بار آن‌ها هدف قرار گرفته شده‌اند.»
او ادامه می‌دهد: « نکته دیگر اینکه در گذشته وابستگی ایران به بازارهای جهانی کمتر بود اما  طی سال‌های اخیر وابستگی‌ها بیشتر شده است. به‌همین دلیل تلاش کردند با ایجاد منابع جدید، تعدادی بازرگان وارد بازار شوند اما ورود این سازندگان یا بازرگانان، باعث خروج تعدادی تولیدکننده از چرخه تولید شد.»
به‌گفته این کارشناس صنعت خودرو، به‌طور کلی صنعت خودرو همچنان درگیر بی‌برنامگی و بی‌تدبیری است. او در پاسخ به اینکه چرا به‌رغم‌آنکه طی سال‌های اخیر از خودکفایی در تولید قطعات خودرو خبر می‌رسد اما با دو‌ماه وارد نشدن قطعه، تولیدات داخلی با کاهش چشمگیر و تولید خودروهای ناقص روبه‌رو می‌شوند، می‌افزاید:«من مخالف واژه خودکفایی هستم، چراکه دروغ بزرگی بیش نیست. خودکفایی به این معنی که هیچ ارتباطی با سایر بازراها نداشته باشیم، درست نیست. خودکفایی به معنی توانایی تولید صفر تا صد یک‌محصول است.» شهریاری تاکید می‌کند:« زمانی می‌توانیم مدعی داشتن صنعت خودرو باشیم که بتوانیم خودرو را از صفر تا صد تولید کنیم نه اینکه همچنان مونتاژکار باشیم. اما با این همه سال هنوز مونتاژکار هستیم. به‌همین دلیل مدام از تولید و مونتاژ یک خودرو به سمت خودرویی دیگر می‌رویم و خودرویی جدید را جایگزین می‌کنیم.» این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: «پرسش اصلی اینجاست چرا به جای مونتاژکاری، دانش‌فنی وارد نمی‌شود و چرا اشتباه‌های گذشته مدام تکرار می‌شود؟ چرا باید یک شرکت دوبار از خودروسازی ایران خداحافظی کند و باز هم شریک این صنعت از سمت پژو گزیده شود؟ پاسخ این جاست ساختار مدیریتی نیاز به بازنگری دارد.»  یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های دور جدید تحریم‌های آمریکا با دور قبل، زمان لغو تحریم‌هاست، به‌گونه‌ای که دور گذشته تحریم‌ها از تیرماه 91 تا دی‌ماه 92 اجرایی شد و اکنون با روی کار آمدن ترامپ، احتمال لغو این درو از تحریم‌ها برای ایران بسیار کم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =