کد خبر: 221034
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
تایر

بعضی کارخانه‌ها به‌دلیل مشکلات مالی و زیان انباشته بالا، خطر تعطیلی و دسترسی‌نداشتن به سرمایه در گردش مناسب، از بین دو گزینه فروش یکجا به برخی افراد یا تعطیلی و بیکاری صدها کارگر، گزینه اول را انتخاب کرده‌اند.

با‌توجه به افزایش قیمت تایر در بازار و تحمیل آن به مصرف‌کننده نهایی لازم به یادآوری است تایر نیز مانند هر کالای دیگری جاذبه گران‌فروشی دارد. اما آنچه کارخانه‌های تولید تایر را متمایز می‌کند، ماهیت خدمت‌رسانی و شبکه توزیع آنهاست.

بیش‌از 55سال است تایر در ایران تولید و در بازار مصرف توزیع می‌شود و البته در این سال‌ها تایرسازان به‌عنوان بازوی قابل‌اتکای دولت در تامین نیاز کشور مطرح بوده‌اند.  واقعیتی که از دوران جنگ‌تحمیلی می‌توان به‌عنوان نمونه بارز آن نام برد.

البته ماهیت گران‌فروشی مذموم است و اگر از جانب تولیدکننده صورت گیرد، به‌مراتب ناپسندتر خواهد بود. دراین‌بین اما کارخانه‌های تولید تایر تنها 8 تا 10درصد از تولیدات خود منتفع می‌شوند، درحالی‌که محتکران و اخلالگران بازار حتی تا صددرصد نیز از این کالای استراتژیک سود می‌برند.

در بازار تایر تکلیف تولیدکننده روشن است و کالاهای تولیدی قیمت‌گذاری‌شده و تعزیرات می‌تواند با توجه به شاخص آن تصمیم‌گیری کند. اما در مورد واردات هیچ شاخصی وجود ندارد و بهتر است به‌فوریت نسبت‌به تعیین قیمت تایرهای وارداتی با ارائه مدارک به سازمان حمایت اقدام شود تا سازمان‌های نظارتی، شاخصی برای  مبارزه با گران‌فروشی کالاهای وارداتی داشته باشند. اما شاه‌کلید سوءتفاهم درخصوص  گران‌فروشی برخی کارخانه‌های تایرسازی  به نحوه توزیع این شرکت برمی‌گردد و باعث برانگیخته شدن شائبه تخلف دربین تایرسازان شده است. 

بعضی کارخانه‌ها به‌دلیل مشکلات مالی و زیان انباشته بالا، خطر تعطیلی و دسترسی‌نداشتن به سرمایه در گردش مناسب، از بین دو گزینه فروش یکجا به برخی افراد یا تعطیلی و بیکاری صدها کارگر، گزینه اول را انتخاب کرده‌اند. اما بعید به‌نظر می‌رسد کارخانه‌های تولیدی حتی یک‌ریال بالاتر از نرخ مصوب کالای خود را به فروش برسانند. در چنین شرایطی است که باید ریشه اصلی افزایش قیمت را در سیستم توزیع این شرکت‌ها پیگیری کرد. لازم به ذکر است نظارت و بازرسی مستمر از لحظه واردات و تولید تایر تا رسیدن آن به‌دست مصرف‌کننده نهایی باید ادامه یابد تا عاملان گران‌فروشی در هر یک از این مراحل شناسایی و به سزای عمل ناشایست خود برسند.
 

محمدرضا گنجی - رئیس انجمن صنفی صنعت تایر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =