موتورسیکلت

صنعت موتورسیکلت‏ سازی‏ فراز و نشیب‏های بسیاری را طی سال‏های گذشته تجربه کرده است، اما این‏بار سونامی بیکاری که در پی افزایش شدید نرخ ارز و همچنین عدم‌تخصیص ارز 4200‏تومانی به موتورسیکلت ‏سازان شکل گرفته، گریبان‏گیر این صنعت شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،  از آن‏جایی‏که موتور‏سیکلت یکی از مهم‏ترین وسایل نقلیه در کاهش ترافیک و ایجاد اشتغال برای اقشار کم‏درآمد جامعه به‏ شمار می‏رود، تهدید اشتغال 12هزار نیروی کار در کارخانجات تولید موتورسیکلت که از ابتدای سال جاری تاکنون اتفاق افتاده است، تبعات جبران‌ناپذیر اجتماعی را در پی خواهد داشت. در همین راستا به من ضیامقدم، دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در گفت‏وگو با «دنیای‏ خودرو» بیان کرد: در حال حاضر به‌دلیل مشکلات ارزی به‌وجود آمده و افزایش قیمت تولید، تمام واحدهای تولیدی و کارخانجات موتورسیکلت، مجبور به تعدیل بیش از 50‌درصد از نیروهای خود در خط‌تولید شده‏اند که این موضوع به تعطیلی خط تولید این کارخانجات نیز منجر شده است. گفتنی است سهم قابل‌توجهی از تعدیل 12هزارنفر نیروی کار در بخش‏های تولیدی و خطوط تولید بوده که همین موضوع می‏تواند آسیب هایی جدی به بخش تولیدی این صنعت وارد کند.
علت اصلی این موضوع را می‏توان عدم‌تخصیص مابه‏ التفاوت نرخ ارز قطعات منفصله موتورسیکلت دانست که در پی آن بسیاری از شرکت‏های تولیدکننده، قادر به ترخیص این قطعات از گمرکات کشور نبوده و همین موضوع سبب کاهش شدید قطعات در خطوط تولید شده است. همچنین به‌دلیل افزایش نرخ ارز و بالا رفتن هزینه تولید، قیمت تمام‌شده محصولات رشد چشمگیری داشته که به تبع آن میزان تقاضا از سوی بازار با کاهش شدید همراه شده است. این در حالی است که اخیرا بسیاری از شرکت‏های تولیدکننده موتورسیکلت برای رهایی از مشکلات اقتصادی، دست به دامان افزایش قیمت شده‏اند که این موضوع می‏تواند آسیب جدی به اقتصاد خانواده‏های کم‏درآمد بزند. از طرفی برخی شرکت‏های تولیدکننده با روی آوردن به روش‏های گوناگون فروش ازجمله پیش ‏فروش کردن، سعی در ایجاد تعادل بازار دارند، اما با وجود این، باز هم میزان تقاضا در بازار با کاهش همراه است. 
به‌نظر می‏رسد درصورتی‌که این روند تداوم داشته باشد، شاهد توقف فعالیت بسیاری از کارخانجات تولید موتورسیکلت باشیم زیرا همانطور که گفته شد اکنون بیشتر تعدیل نیروها مربوط به کارگران خط تولید بوده و عملا خط تولید کارخانه‏ ها تعطیل شده‏اند. در این صورت آمار بیکاری کارگران این صنایع به یک معضل جبران‌ناپذیر تبدیل خواهد شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =