کد خبر: 221135
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸

 در هفته‌ای که گذشت، نمادهای خودرویی به نسبت هفته‌های ماقبل آن عملکرد بهتری از خود برجای گذاشتند و توانستند سهام‌داران خود را اندکی راضی کنند.

به گزارش «اخبار خودرو​»،  این در حالی است که برخی نمادهای این صنعت بورسی به‌خصوص آن‌هایی که کوچک‌تر هستند، این روزها حال و روز خوشی دارند و برخی نمادهای بزرگ و تاثیرگذار این گروه مانند سایپا نیز در روند صعودی به سر می‌برند. حال باید دید در هفته جاری خودرویی‌های بازار سرمایه چه عملکردی از خود برجای خواهند گذاشت.

 جهش قیمت سهم‌ها همپای نرخ دلار
این روزها در حالی شاهد رشد فزاینده قیمت سهم‌ها در بورس هستیم که به‌گفته کارشناسان، این افزایش قیمت نشان از حال خوب بازار سرمایه ندارد و صرفا به رشد قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون مرتبط می‌شود. همچنین طی هفته جاری ارزش کل معاملات بورس اوراق بهادار تهران ۱۲درصد افت کرد اما حجم دادوستدها با ۱۴واحد رشد روبه‌رو شد. در پنج روز کاری این هفته، شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس با ۲۴۲واحد رشد به‌رقم ۱۳۷هزار‌و۷۱۴واحدی رسید. این شاخص در ابتدای سال ۱۳۹۷ در تراز ۹۶هزار‌و۲۸۹ واحدی قرار داشت. درنتیجه طی پنج‌ماه‌و‌نیم ابتدای سال نماگر اصلی بازار سرمایه ۴۳درصد رشد داشته است. اما همان‌طور که گفته شد، این رشد نشانه وضعیت مطلوب بازار سرمایه نیست بلکه صرفا ناشی‌از افزایش نرخ دلار در طی ماه‌های اخیر است.

 سودآوری صنایع صادرات‌محور
در هفته گذشته قیمت ارزهای خارجی ازجمله دلار بازهم با افزایش روبه‌رو شد. به‌رغم این‌که رشد قیمت دلار به نفع وضع عمومی جامعه نیست اما باعث سودآوری صنایع صادرات‌محور که در بورس تعدادشان کم نیست، می‌شود و همین امر می‌تواند باعث رشد قیمت سهام این شرکت‌ها و بازار بورس شود. البته این رشد قیمت‌ها به‌گفته کارشناسان ناشی‌از حال خوب بورس نیست بلکه نشان از وضعیت خاص اقتصادی حال‌حاضر دارد. طی هفته گذشته شاخص ۳۰ شرکت بزرگ نیز ۳۴واحد افت کرد و به‌رقم 6696 رسید. همچنی در برخی روزها، شاهد هیجان در خریدوفروش‌های فعالان بازار بودیم. به‌طوری‌که در روزهای مختلف صف‌های پایدار چه در سمت عرضه و چه در سمت تقاضا تشکیل شد. در‌همین‌حال، شاخص بازار اول که در ابتدای هفته در تراز ۱۰۱هزار‌و۲۹۱واحدی قرار داشت، با ۲۶واحد رشد به رقم ۱۰۱هزارو۳۱۷ واحدی رسید. این شاخص نیز از ابتدای سال تاکنون رشد ۴۸درصدی را تجربه کرده است. در عین حال شاخص بازاردوم ۱۲۱۱واحد در پنج روز کاری اخیر رشد کرد و به تراز ۲۷۴هزارو۹۳۷ رسید. از سوی دیگر، میانگین موزون شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر در بورس ۲۱واحد افت کرد و میانگین ساده این شاخص نیز با افت ۸۴۹ واحدی روبه‌رو شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =