تاثیر جنگ تجاری بر ارزش سهام کمپانی‌های خودروسازی

به گفته یک منبع آگاه که خواسته نامش فاش نشود، جیلی و رئیس آن یعنی لی شوفو چنین نتیجه‌گیری کرده‌اند که ولوو باید پیش از عرضه اولیه سهام خود در بازار چین از جایگاه بهتری برخوردار شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، کمپانی خودروسازی ولوو و مالک چینی‌اش یعنی جیلی، با اشاره به تنش‌های تجاری موجود و افت ارزش سهام کمپانی‌های خودرویی، برنامه‌های مربوط‌به عرضه سهام این خودروساز سوئدی را به تعویق انداخته‌اند. با این حال در حالی‌که برنامه‌های ولوو برای عرضه در بازار بورس استکهلم به مدت نامعلومی به تعویق افتاده، آستون مارتین در بریتانیا در تلاش است تا هرچه سریع‌تر عرضه اولیه سهام عمومی خود را در بازار آغاز کند. هاکان ساموئلسون، مدیرعامل ولوو در گفت‌وگویی تلفنی با خبرگزاری رویترز ضمن اشاره به این تصمیم که نخستین بار توسط نشریه فایننشال تایمز منتشر شده بود، گفت: «به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر زمان مناسبی برای عرضه سهام اولیه ما نیست.»

شک معقول

پیش‌تر منابع آگاه اعلام کرده بودند که ولوو و مالک چینی آن ارزش عرضه سهام اولیه خود را بین 16 تا 30 میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. به گفته ولوو هنوز احتمال عرضه سهام در آینده وجود دارد. اما ساموئلسون در گفت‌وگو با رویترز به این نکته اشاره کرد که چرخه کنونی تجارت و افت گسترده ارزش سهام خودروسازان (که می‌توان آن را به وضوح از کاهش ارزش 15 درصدی شاخص استاکس 600 در سال جاری تشخیص داد)، چشم‌انداز مربوط‌به عرضه سهام اولیه را مه‌آلود کرده است.

این درحالی است که حتی پیش از افت قابل‌ملاحظه اخیر برخی از ناظران به ارزش 30 میلیارد دلاری ولوو مشکوک بودند. آرنت الینگورست، تحلیلگر موسسه اورکور آی‌اس‌آی در واکنش به این خبر گفت: «ما پیش‌تر تردید‌مان را در خصوص این ارزش‌گذاری خوش‌بینانه و امیدوارانه اظهار کرده بودیم. در حال حاضر جنگ‌های تجاری پرچم خطر بزرگی را به ما نشان می‌دهند.» شاخ‌و شانه‌کشیدن‌های مرتب واشنگتن با پکن و تنش‌های بی‌پایان آن با اتحادیه اروپا سرمایه‌‌گذاران خودرویی را دچار تشویش و تنش کرده و بر بی‌ثباتی بازار افزوده است. 

آشوب در بازار

اگرچه ولوو در حال حاضر کمتر از رقبای آلمانی خود در معرض خطر تعرفه‌های آمریکا-چین قرار دارد، اعلام کرده که تولید شاسی‌بلند‌های XC60 خود را تغییر خواهد داد تا اثر این تعرفه‌ها را کاهش دهد.

در نیمه اول سال ولوو 61هزارو480دستگاه خودرو خود را به بازار چین تحویل داد که تنها معادل با کسری از فروش آئودی یا ب‌ام‌و در این بازار بوده است. جیلی که در سال 2010 ولوو را با قیمت 1.2میلیارد دلار از فورد موتور خریداری کرده، همچنین بخشی از سهام دایملر (کمپانی مادر مرسدس‌بنز)، کامیون‌سازی آ.ب ولوو و لوتوس را نیز در اختیار دارد.

به گفته یک منبع آگاه که خواسته نامش فاش نشود، جیلی و رئیس آن یعنی لی شوفو چنین نتیجه‌گیری کرده‌اند که ولوو باید پیش از عرضه اولیه سهام خود در بازار چین از جایگاه بهتری برخوردار شود.

از سوی دیگر ساموئلسون، مدیرعامل ولوو نیز معتقد است با توجه به این‌که شرکتش در حال توسعه پولستر به عنوان برندی جانبی است که در زمینه عرضه مدل‌های الکتریکی با عملکرد بالا فعالیت می‌کند و همچنین بخشی از سهام لینک اند کو را نیز در اختیار دارد، برای افزایش سرمایه خود گزینه‌‌های دیگری نیز دارد. 

اجتناب از سقوط

آقای ساموئلسون با اشاره به حساسیت‌های موجود درخصوص رواج صندوق‌های سرمایه‌گذاری در میان سرمایه‌گذاران سوئدی، به تعویق افتادن عرضه سهام اولیه را نشان‌گر نگرانی‌های عمده‌‌تر در خصوص «افزایش قیمت پس از عرضه سهام اولیه» می‌داند تا ارزش‌گذاری اولیه.

او در این خصوص به رویترز گفت: «چیزی که به طور خاص موجب نگرانی من شد، دادن آزادی عمل بیشتر به سرمایه‌گذاران بود.»

روی‌دادن چنین اتفاقاتی در بازار بورس سوئد بی‌سابقه نیست و به عنوان مثال کاهش ارزش اپراتور سوئدی، تلیا از عرضه اولیه در سال 2000 موجب خشم عمومی در میان سهامداران شد.

واضح است این عقب‌نشینی‌ می‌تواند برای یک برند خودروسازی داخلی به تخریب همزمان تصویر و فروش بینجامد. آقای ساموئلسون در خصوص تصمیم آستون مارتین برای عرضه سهام اولیه خود در شرایط موجود گفت که وضعیت این برند بریتانیایی به عنوان یک خودروساز کاملا لوکس «بیشتر شبیه فراری» است که خرید گسترده سهام آن به ارزیابی‌های 10 میلیارد دلاری سرجیو مارشیونه بسیار نزدیک بود.

مالکیت آستون مارتین هم مانند ولوو زمانی در اختیار فورد قرار داشت. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =