ب ام و

خودروهای نام‌برده،‌ دست‌دوم‌هایی هستند که پیش‌تر توسط نماینده رسمی آن برند خودرویی وارد بازار شده و به مشتری نهایی فروخته و تحویل داده ‌شده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، با ممنوع شدن واردات خودرو، یکی از آسان‌ترین راه‌ها که امکان بقای نمایندگان رسمی را ممکن می‌کند،‌ تمرکز بر خریدوفروش خودروهای دست‌دوم است؛ اقدامی که می‌تواند نفس‌های به شماره افتاده نمایندگی‌های رسمی را دوباره تازه کند. در این شیوه که البته در بازارهای جهانی نیز امری معمول است، شرکت‌ها اقدام به خرید خودروهای دست‌دوم می‌کنند و پس از بررسی صحت و سلامت آنان اقدام به ارائه گارانتی کرده و آنها را با شرایطی منعطف به خریداران می‌فروشند.

خودروهای دست‌دوم مشمول این طرح، در خارج از کشور با نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند. به عنوان مثال مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و، آئودی، فولکس‌واگن، مزدا، کیا، هیوندای و اشکودا از واژه Approved Used Cars  استفاده می‌کنند.

میتسوبیشی  و فورد هم از واژه Certified Pre-Owned  استفاده کرده  و همچنین برندهای دی‌اس و جگوار به واژه‌های Certified  و Approved بسنده می‌کنند. اما  این خودروها چه ویژگی‌هایی دارند؟

خودروهای نام‌برده،‌ دست‌دوم‌هایی هستند که پیش‌تر توسط نماینده رسمی آن برند خودرویی وارد بازار شده و به مشتری نهایی فروخته و تحویل داده ‌شده‌اند. نکته حائزاهمیت اما این است که این دست‌دوم‌ها به‌واسطه وجود طرح‌های جایگزینی خودروهای دست‌دوم در شرکت‌های خودروساز برای معاوضه با نمونه صفرکیلومتر خریداری می‌شوند. مزیت خرید این‌گونه خودروها نسبت به خرید مستقیم  از مصرف‌کننده قبلی، شفاف بودن  گذشته خودرو چه ازلحاظ کارکرد، تصادف و حتی  سابقه تعمیراتی است. همچنین نماینده رسمی بعد از انجام کارشناسی دقیق، نسبت به ارائه گارانتی مجدد یا تمدید گارانتی قبلی و حتی فروش مجموعه‌ای از خدمات اقدام می‌کند و درنهایت امکان ارائه وام، اقساط یا فروش نقدی را نیز فراهم می‌آورد.

اجرای این طرح، امکان خرید و استفاده مشتریانی را که قادر به خرید محصولات صفرکیلومتر نیستند، فراهم می‌کند. البته در بلندمدت و بعد از رفع ممنوعیت واردات، امکان جایگزینی خودروهای دست‌دوم با نو نیز فراهم می‌شود و این رویه می‌تواند منجر به ایجاد گروهی از مشتریان وفادار برای هر شرکت واردکننده شود.

عرضه‌کنندگان اصلی این‌ خودروهای دست‌دوم در خارج از کشور شرکت‌های اجاره‌دهنده خودرو هستند که بعد از دو یا سه سال بر اساس قراردادهای پیچیده نسبت به عودت خودروهای دست‌دوم خود به شرکت اصلی و جایگزینی آنان با خودروهای صفرکیلومتر اقدام می‌کنند. اما در ایران، شرکت‌های خودرویی که دارای سهم بازار بالایی نیز هستند، می‌توانند از عرضه کافی خودرو از طرف مصرف‌کنندگان استفاده کنند و از مزایایی همچون قیمت‌گذاری خودروهای دست‌دوم خود، کنترل میزان افت قیمت هر مدل و کنترل بازار نیز بهره ببرند.

همچنین، برندهایی که دارای بازار دست‌دوم ضعیف‌تری هستند، می‌توانند با ارائه خدمات مورداشاره،‌ نسبت به آسان‌تر شدن روند فروش و نقدینگی خودروهای دست‌دوم اقدام کنند که این عمل قطعا پس از تعیین تکلیف واردات خودرو، بر میزان فروش آنان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

برندهای مختلف جهت انتخاب یک خودرو دست‌دوم به‌عنوان خودرویی مناسب جهت پروسه مذکور دارای استانداردهای سخت‌گیرانه و متفاوتی هستند. به‌عنوان‌مثال شرکت میتسوبیشی‌موتورز حداکثر عمر 5‌سال یا کارکرد 60‌هزار کیلومتر و سالم بودن  123 نقطه خودرو براساس چک‌لیست استاندارد آن شرکت را به‌عنوان شرایط لازم جهت CPO  قرار داده است.

همچنین نمایندگان رسمی و عاملیت‌های هر برند بر اساس استانداردهای آن برند، ملزم به نصب لوگوی مربوط به خودرو دست‌دوم و متمایز کردن خودروهای صفر کیلومتر با خودروهای دست‌دوم مورد تایید یا تاسیس نمایشگاهی مجزا برای خودروهای دست‌دوم است.

در حال حاضر در کشور ایران، این طرح توسط تعداد محدودی از واردکنندگان خودرو در حال اجرا است که به نظر می‌رسد آینده خوبی را نیز پیش رو داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =