خودروسازان

  مدتی است که قانونی مبنی بر لزوم خرید خط‌تولید توسط تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی، مانع شماره‌گذاری خودروهای تولیدشده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،  مدتی است که قانونی مبنی بر لزوم خرید خط‌تولید توسط تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی، مانع شماره‌گذاری خودروهای تولیدشده است. این قانون قدیمی که این روزها گریبان‌گیر تعدادی از خودروسازان مونتاژی شده، سبب شده است عرضه خودروهای پیشرفته و مدرن، به بازار متوقف شود و کارآفرینی و اشتغالزایی در کارخانه‌های تولیدی روند نزولی در پیش بگیرد.
مشکلات به‌وجود آمده و ممنوعیت واردات خودرو، شرکت‌های واردکننده را بر آن داشت تا با انعقاد قراردادهایی تحت عنوان حق‌العمل‌کاری، اقدام به تولید و مونتاژ خودرو در کارخانه‌های استیجاری کنند. اما با پیگیری و ممانعت ناجا، روند شماره‌گذاری برخی از خودروهای تولیدشده به این روش متوقف شده و عملا مانعی بزرگ بر سر راه تولیدکنندگان خودرو در کارخانه‌های استیجاری قرار گرفته است. 
ریگان‌خودرو را می‌توان اولین قربانی اجرای این قانون دانست که با تولید خودرو کوپا T210 در خط تولید خودروسازان راین، اکنون قادر به دریافت مجوز شماره‌گذاری از سوی ناجا نیست. این شرکت که پیش از این در زمینه تولید قطعات و موتورهای چینی فعالیت می‌کرد، در زمان برگزاری دومین دوره نمایشگاه خودرو تهران، با رونمایی از خودرو کوپا، از ورود خود به عرصه تولید و مونتاژ خودرو خبر داد. بر همین اساس به پیش‌فروش این محصول اقدام کرد و با تولید آن‌ها، توانست تعهدات خود را اجرایی کند. اما متاسفانه با اجرایی‌شدن این قانون، مجبور به تحویل خودروهای تولیدشده بدون پلاک به خریداران شد.
شرکت یاران‌خودرو اروند نیز پیش از این با رونمایی از خودرو دامای، خود را به‌عنوان شریک تجاری این برند چینی در ایران معرفی کرد. بر همین اساس این شرکت برای تولید محصولات خود قرار بود با یکی از کارخانه‌های موجود در کشور، همکاری کرده و خودروهای دامای را به‌صورت CKD تولید کند. اما این خودروساز نوپا نیز موفق به تولید خودرو در خط تولید اجاره‌ای نشد.
در واقع اصلی‌ترین دلیل عملی‌نشدن این همکاری و عدم تمایل شرکت‌ها برای انعقاد قراردادهای حق‌العمل‌کاری پس از اجرایی شدن قانون، صدور کاردکس و سند کمپانی به نام کارخانه تولیدکننده و صاحب خط تولید است که موجب شده شرکت‌هایی نظیر ریگان‌خودرو که به‌عنوان شرکتی مستقل از زمینه تولید خودرو اعلام وجود کرده است، تمایلی به صدور کاردکس و سند محصولات خود به نام خودروسازان راین که از خط تولید آن برای مونتاژ محصولات خود استفاده کرده است، نداشته باشد، البته این موضوع کاملا طبیعی و حق 
مسلم آن‌هاست. 
در این میان شرکت‌های واردکننده دیگری نیز وجود دارند که پس از اعلام ممنوعیت واردات خودرو، مذاکراتی را مبنی‌بر تولید خودرو در کشور با کمپانی مادر آغاز کرده و به توافقات نهایی رسیده‌اند. اما به‌دلیل مالکیت خط‌تولید و سرمایه‌گذاری کلانی که باید در این زمینه انجام شود، تاکنون قادر به انجام این کار نبوده‌اند. 
بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که در صورت ایجاد اتحاد و همبستگی میان شرکت‌های واردکننده و تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی در زمینه ساخت و احداث کارخانه مشترک، شاهد ورود تکنولوژی روز به صنعت خودرو کشور باشیم و خودروهای مدرن و پیشرفته روانه بازار شود. در صورت تحقق یافتن این فرضیه و صدور مجوزهای لازم برای احداث کارخانه مشترک، می‌توان شاهد تولید و مونتاژ خودروهایی نظیر بورگوارد، لوکسژن، دامای، کوپا و حتی خودروهای ژاپنی نظیر میتسوبیشی در ایران باشیم زیرا پیش از این مدیران ارشد هلدینگ آرین سرمایه از تمایل خود برای تولید محصولات میتسوبیشی در ایران خبر داده بودند. همچنین در همین راستا اقدام به خرید کارخانه و خط تولید نیز کردند که با اجرایی شدن این طرح، می‌توانند بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری را به سایر شرکت‌ها محول کنند. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • JAVID IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    0 0
    با سلام و خسته نباشيد خودرو كوپا ريگان خودرو مجوز شماره گذاري را گرفته و شروع به تحويل كرده است . لطفا در صورت صلاحديد خبرش را اطلاع رساني ن ماييد . با تشكر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

آخرین اخبار