قطعه‌سازان

هیچ مواداولیه‎ای بدون دریافت تعهد پرداخت مابه‎التفاوت ارزی که تفسیر به رای قانون محسوب می‎شود، ترخیص نشده است

به گزارش «اخبار خودرو»، اوضاع قطعه‎سازان این روزها بسیار حساس است؛ مواداولیه تولید آن‎ها در گمرک است اما بنا به دلایلی نمی‎توانند این مواد را ترخیص کنند. در همین رابطه، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‎های خودرو اعلام کرد: «انجمن قطعه‎سازان به‌عنوان نماینده قطعه‎سازی کشور، این هفته فرایند شکایت به دیوان عدالت اداری را آغاز کرده است و ظرف این هفته لایحه انجمن به دیوان عدالت اداری تقدیم می‎شود.ما درصدد هستیم فرایند قانونی این کار را انجام دهیم تا به نتیجه برسیم و حقوق قطعه‌سازان را بازپس گیریم.»

این درحالی‌است که پس‌از طرح موضوع پرداخت مابه‎التفاوت ارز دولتی و بازار ثانویه، قطعه‎سازان برای ترخیص کالا و مواداولیه خارجی با مشکلات زیادی مواجه شدند، به‎طوری‎که این جریان موجب شده است تولید قطعه‌سازان به حدود 40درصد ظرفیت تولید کاهش یابد. هرچند وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‎ای به رئیس‎کل بانک مرکزی خواستار حل این مشکل شده بود اما با گذشت بیش‌از یک ماه از درخواست محمد شریعتمداری، همچنان بانک مرکزی و گمرک از این دستور تمرد می‎کنند و اجازه ترخیص مواد و قطعات را به قطعه‎سازان نمی‎دهند.

کارشکنی در مصوبه هیات دولت

 دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‎های خودرو در همین رابطه می‎گوید: «متاسفانه تمام مواداولیه‎ای که ظرف یک ماه اخیر ترخیص شده، به‎واسطه اقدام خلاف‌قانون یعنی دریافت تعهدنامه صورت گرفته است. البته خودروسازان و قطعه‌سازانی به جهت نگرانی خواب‌خط با ارائه تعهدنامه ناگزیر به ترخیص مواداولیه شدند و جز به این نحو تاکنون هیچ مواداولیه‎ای از گمرکات ترخیص نشده است. از سوی دیگر با وجود پی‎گیری‎های بسیار انجمن همچنان مشکلات قبلی برای ترخیص قطعات و مواداولیه قطعه‎سازان وجود دارد و متاسفانه بانک‌مرکزی و گمرک همچنان تمرد می‎کنند و تفسیر به رای خودشان را از قانون دارند.»

مازیار بیگلو تاکید کرد: «نظر قطعی انجمن قطعه‎سازان این است تمامی کالاهایی که تا قبل از 16مردادماه امسال بارنامه دریافت کرده و حمل شده‌اند باید شامل معافیت پرداخت مابه‎التفاوت ارزی شوند. بنا بود در مصوبه هیات دولت نیز این مساله ذکر شود اما متاسفانه در این مورد کارشکنی صورت گرفت و آن چیزی که خواست شرکت‎ها بود، اتفاق نیفتاد و نتیجه این است که امروز امکان تامین مواداولیه را نداریم.»

امید قطعه‎سازان به صدور رای دیوان عدالت ظرف 15 تا 20روز

بیگلو تصریح کرد: «تمام کالاهایی که تا قبل از مردادماه بارنامه گرفتند، باید شامل ارز 4200تومانی شوند. چراکه مبنای خرید قطعه‎سازان ارز 4200تومانی بوده و اگر قطعه‎سازان می‎دانستند که قرار است با ارز بیش‌از 4200تومانی پرداخت کنند، اصلا خرید نمی‎کردند.» وی افزود: «با ارجاع شکایت انجمن قطعه‎سازان به دیوان امید می‎رود باتوجه‌به سرعت رسیدگی به مراجعات از سوی دیوان، ظرف 15 تا 20روز رای دیوان عدالت اداری را دریافت کنیم، چون تخلف قانونی در گمرک و بانک مرکزی به میزانی محرز است که با وجود تمام شواهد و ادله و وکلای انجمن انتظار می‎رود خیلی زود به نتیجه برسیم و حق قطعه‎سازان را استیفا کنیم.»

دبیر انجمن قطعه‎سازان در پایان اظهار داشت: «در مصوبه‎ای که تدوین شد، ترخیص ‏باید منوط به تاریخ بارنامه می‎شد اما متاسفانه در مصوبه، موضوع تاریخ تامین و حواله ارز به عنوان معیار در نظر گرفته شده است. تامین و حواله ارز پروسه سه‎ماهه دارد که 2ماه آن نیاز بانک‌مرکزی برای تامین و تخصیص ارز است و از زمان تامین ارز هم قرار بود قطعه‎سازان یک ماه فرصت داشته باشند تا تامین وجه ریالی کنند. درواقع با این شرایط به‌طور معمول حمل‌بار 3ماه عقب افتاده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =