بازار خودرو

در نهایت عدم اطمینان کافی به آینده نیز باعث می‌شود سرمایه‌های سرگردان، جذب بازار ارز، طلا یا کالاهای کوچک و کم‌حجم شوند زیرا در شرایط بحرانی سیاسی- اجتماعی فروش خودرو آسان نخواهد بود

در حالی‌که سریال افزایش قیمت ارز ادامه دارد و شاهد افزایش‌قیمت کالاهای ضروری و اساسی، در کنار سایر کالاها هستیم، مدتی است افزایش قیمت خودرو، متوقف یا در برخی موارد، آهنگ رشد آن، کند شده است.

این موضوع چند دلیل اساسی دارد که به اختصار به آن‌ها می‌پردازیم‌. در بخش اول باید گفت هزینه خرید خودرو بعد از مسکن، دومین هزینه بالای یک فرد یا خانواده است. به همین دلیل، افزایش قیمت این کالا، تابع قانون کشش تقاضاست و با این افزایش قیمت، قدرت خرید متقاضیان متوقف شده و امکان خرید با قیمت بیشتر وجود ندارد.

دومین موضوع عرضه حجم زیادی از خودروها در طول سه‌ماه پایانی سال‌٩٦ و سه‌ماه ابتدای سال جاری است. به‌طوری‌که هنوز بازار، به‌ویژه در بخش خودروهای وارداتی با کمبود عرضه شدید روبه‌رو نشده است و این موضوع در آینده تاثیر زیادی بر افزایش قیمت‌ها خواهد داشت.  

ممنوعیت واردات خودرو و در ادامه تعطیل شدن شرکت‌های وارداتی نیز بر عدم افزایش بیشتر قیمت‌ها تاثیر داشته  است زیرا شرکت‌ها در حال کاهش هزینه‌های ثابت خود هستند، بدین‌ترتیب  از فشار افزایش قیمت‌های آنها کاسته می‌شود.

در بخش خودروهای  تولید داخل نیز برنامه‌های کنترلی بر بازار فروش و عرضه خودرو وجود دارد، همچنین برنامه فروش جمعه هفته گذشته ایران‌خودرو و سایپا نیز به این خاطر بود که خودرو بیشتری به‌دست مصرف‌کننده نهایی برسد، این تصمیم باعث شده است آهنگ رشد قیمت خودروهای داخلی کند شود. البته عدم تخصیص ارز کافی به خودروسازان در بازار ثانویه باعث خواهد شد شاهد کمبود عرضه خودروسازان در آینده نزدیک نیز باشیم. 

در نهایت عدم اطمینان کافی به آینده نیز باعث می‌شود سرمایه‌های سرگردان، جذب بازار ارز، طلا یا کالاهای کوچک و کم‌حجم شوند زیرا در شرایط بحرانی سیاسی- اجتماعی فروش خودرو آسان نخواهد بود. مجموع این عوامل باعث شده است شیب افزایش قیمت خودرو در برخی بخش‌ها کند شود. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 33 IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    0 0
    لیست ثبت نامی های ایران خودرو به همراه آمار ثبت نام 97/07/08 در لینک زیر https://github.com/IranKhodroR/IranKhodro

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =