بازار خودرو

به گفته یک گروه صنعتی فعال در چین در ماه سپتامبر برای سومین ماه متوالی خرید خودروهای سواری از نمایندگی‌های فروش این کشور روندی نزولی را دنبال کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،  چند دهه‌ای است که بازار چین یکی از قابل‌اتکاترین موتورهای رشد جهانی خودروسازی بوده است اما به‌نظر می‌رسد که این روند دچار تغییر شده باشد. به گفته یک گروه صنعتی فعال در چین در ماه سپتامبر برای سومین ماه متوالی خرید خودروهای سواری از نمایندگی‌های فروش این کشور روندی نزولی را دنبال کرده است. با بدترشدن روزافزون شرایط تجارت با آمریکا بازار خودرو چین به زحمت فراوانی افتاده و به‌نظر می‌رسد برای اولین بار پس از دهه 1990 میلادی چشم‌انداز این بازار غبارآلود و تاریک شده است. افت فروش در چین، یعنی جایی که خودروسازان مختلف ظرف 20‌سال گذشته میلیاردها دلار را برای تاسیس کارخانه‌های خودروسازی در آن صرف کرده‌اند، صنعت خودرو را به جست‌وجو برای جایی دیگر برای رشد خود وادار خواهد کرد. 

  سایه جنگ تجاری
جنگ تجاری با ایالات‌متحده همین حالا باعث شده که تولیدکنندگان خودروهای لوکس مانند ب‌ام‌و و دایملر درباره کاهش سود خود هشدار بدهند و در عین حال عدم استقبال مشتریان چینی از نمایشگاه‌های جگوار این شرکت را به تعطیلی موقت یکی از کارخانه‌هایش در انگلستان واداشته است. ماه گذشته هنگامی که دونالد ترامپ باری دیگر تعرفه واردات کالاهای چینی به ارزش 200میلیارد دلار را به 10درصد افزایش داد و اعلام کرد تا سال 2019 این تعرفه به 25درصد خواهد رسید، نزاع اقتصادی میان ایالات متحده و چین به اوج خود رسید. چین اعلام کرده که در اقدامی تلافی‌جویانه روی واردات کالاهای آمریکایی به ارزش 60میلیارد دلار تعرفه‌ای مشابه را اعمال خواهد کرد. در حالی‌که فروشندگان تعرفه‌های اعمال شده را به مشتریان خود انتقال می‌دهند، شاخ و شانه کشیدن‌های این دو کشور برای هم باعث شده که خریداران نسبت‌به خرج‌کردن سرمایه خود محتاط‌تر عمل کنند.  براساس اعلام انجمن خودروسازان و فروشندگان چینی خرید خودروهای سواری از نمایندگی‌ها در ماه سپتامبر با 12درصد کاهش به 2.06میلیون دستگاه رسید. به این ترتیب بازار خودرو چین در 9ماهه نخست سال 2018 تنها 0.6درصد رشد داشته و طبق گفته این انجمن انتظار می‌رود سه ماهه‌ چهارم سال نیز در قیاس با سال 2017 نتایجی مایوس‌کننده را به بار آورد. 

  ادامه توسعه در چین 
درعین‌حال انجمن خودروسازان و فروشندگان چینی همچنان بر این باور است که نتیجه کلی فروش در طول سال مثبت خواهد بود. به گفته استیو من، تحلیل‌گر ارشد موسسه بلومبرگ در هنگ‌کنگ این بزرگ‌ترین کاهش فروشی است که خودروسازان بزرگ تاکنون در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان تجربه کرده‌اند. برندهای ضعیف‌تر ممکن است با ضربات شدیدتری مواجه شوند و چنین شرکت‌هایی به باور آقای من مجبور خواهند بود برای افزایش فروش، قیمت‌های خود را کاهش دهند. 
افت فروش درست زمانی رخ می‌دهد که برندهای بزرگ جهانی در تلاش برای به‌دست‌آوردن سهم بیشتری از بازار چین هستند که پس از آزاد شدن نسبی فضای اقتصادی چین به این کشور هجوم آورده‌اند. روز پنجشنبه ب‌ام‌و از یک قرارداد 4.1میلیارد دلاری برای حفظ کنترل جوینت‌ونچرش در چین خبرداد و بدین ترتیب اولین خودروسازی شد که از سیاست اخیر چین که به شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد مالک بخش عمده‌ای از سهام یک شرکت چینی باشند، بهره می‌برد. این خودروساز آلمانی همچنین جزو برندهای غربی‌ است که همچنان به افزایش ظرفیت تولید خود در چین ادامه می‌دهد و به‌دنبال توسعه تولید محلی مدل‌های جدید ازجمله خودروهای الکتریکی است. کمپانی تسلا نیز در تلاش است هرچه سریع‌تر تولید خود را در چین به راه بیندازد تا سهم هرچه بیشتری از بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی جهان را به‌دست آورد. جنرال‌موتور در اولین گزارش سه‌ماهه خود پس‌از اوج گرفتن تنش‌های اقتصادی میان آمریکا و چین برای سه ماهه منتهی به 30‌سپتامبر کاهشی 15درصدی را در تحویل خودروهای خود به بازار چین گزارش داد. فولکس‌واگن و هوندا موتور نیز برای ماه گذشته کاهش فروش را گزارش داده‌اند. یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش تقاضای مشتریان چینی را می‌توان کنار گذاشته‌شدن تخفیفات مالیاتی دانست که سال گذشته در جریان بود.

  سایر عوامل تاثیرگذار
از سویی موانع غیرمترقبه‌ دیگری همچون افزایش قیمت ملک نیز بر تقاضای خودرو سایه افکنده است. خودروسازان چینی درحال‌حاضر دولت چین را تحت‌فشار قرار داده‌اند تا معیارهای جدیدتری را به‌کار بگیرد که به افزایش تقاضا منجر شود. یکی از موارد مطرح‌شده توسط خودروسازان تغییر شیوه اعمال ارزش افزوده روی خودروهای دست‌دوم است. این‌طور که گفته می‌شود انجمن خودروسازان و فروشندگان خودرو چین برنامه خاصی برای تشویق سیاستگذاران در راستای برانگیختن تقاضا ندارد. 
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 0
    سلام ،،دیگه ماعادت کردیم به قالب شدن ،،بیارن ایران چندین برابر باهمکاری مسعولان قالب کنن به ملت ایران
  • علی IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    0 0
    سلام ،،دیگه ماعادت کردیم به قالب شدن ،،بیارن ایران چندین برابر باهمکاری مسعولان قالب کنن به ملت ایران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =