ساندرو اتوماتیک و دانگ‌فنگ H30

آخرین گزارش ارزشیابی کیفی خودروهای تولید داخل تا پایان شهریورماه سال‌جاری روز گذشته منتشر شد.

  به گزارش «اخبار خودرو»،آخرین گزارش ارزشیابی کیفی خودروهای تولید داخل تا پایان شهریورماه سال‌جاری روز گذشته منتشر شد. به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» در جدیدترین رتبه‌بندی خودروهای تولید داخل از لحاظ کیفیت، رنوساندرو اتوماتیک به دلیل تولید نشدن، از میان چهار ستاره‌ها حذف شده و به این ترتیب تعداد خودروها در این سطح کیفیت از 14 مدل در مردادماه به 13 مدل خودرو کاهش یافته است، اما تعداد سه ستاره‌های جدول نسبت‌به ماه قبل هیچ تفاوتی نداشته است. این در حالی است که تعداد خودروها با دو ستاره کیفیت از 16مدل خودرو در مردادماه به دلیل حذف دانگ‌فنگ H30 از این جدول به 15 مدل کاهش یافته است.  طبق آخرین گزارش ارزشیابی خودروهای ساخت داخل براساس استانداردهای ملی، کل تولید خودروسازان در شهریورماه سال‌جاری 39هزار و13دستگاه بوده است که نسبت‌به ماه قبل از آن یعنی مردادماه، 29هزارو695دستگاه کاهش داشته است. ضمن این‎که این میزان تولید نسبت‌به حجم تولید خودرو در زمان مشابه سال گذشته نزدیک به 31هزاردستگاه کاهش را نشان می‌دهد.  به این ترتیب خودروهای تولید شده در ماه گذشته (شهریور)، شامل 49مدل خودرو سبک و 9 مدل خودرو سنگین بوده است. همچنین از کل خودروهای تولیدشده در این ماه، 99درصد از حجم تولیدات در گروه خودروهای سبک و یک درصد تولید در گروه خودروهای سنگین بوده است. نکته قابل‌توجه این است که به‎رغم تقسیم‌بندی خودروها از سطح قیمتی یک (بالاتر از 100میلیون‌تومان) تا سطح قیمتی پنج (پایین‌تر از 25میلیون‌تومان)، همه این محصولات در بازار با قیمت‌های بسیار بالاتر خرید و فروش می‌شوند. این در حالی است که اگر معیار، قیمت خودرو در کارخانه باشد، باید براساس آماری که به آن اشاره شد، میزان تولید و عرضه این محصولات توسط کارخانه به شکل چشمگیری کاهش یافته باشد.
   با حذف ساندرو، چهارستاره‌ها 13مدل شدند
نگاهی به جدیدترین گزارش ارزشیابی خودروهای ساخت داخل مشخص می‌کند تعداد باکیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل در ماه شهریور نسبت‌به ماه پیش‌از آن یک مدل کاهش داشته است. به این ترتیب در جدول سطوح کیفی خودروهای سبک در بخش سواری‌ها، پژو2008 تولید ایران‌خودرو- ایکاپ، نیومزدا 3 بهمن‌موتور، سوزوکی گرند ویتارا محصول ایران‌خودرو خراسان در گروه خودروهای سطح قیمتی1، کیا سراتو تولید سایپا، هیوندای اکسنت و هیوندای i20 محصولات کرمان‌موتور و هاوال H2 به‌عنوان خودروهای در سطح قیمتی2، B30 محصول بهمن‌موتور به‌عنوان تنها خودرو در سطح قیمتی3 و پژو 207، پژو207اتوماتیک و تندر90 پلاس اتوماتیک و تندر90پلاس از محصولات ایران‌خودرو و پارس تندر تولید پارس‌خودرو در گروه قیمتی 4، در ارزیابی‌های انجام شده موفق به دریافت چهار ستاره کیفیت شدند. لازم به ذکر است رنو ساندرو اتوماتیک ساخت پارس‌خودرو به دلیل نبود تولید در این ماه از جدیدترین جدول مقایسه سطوح کیفیت خودروهای سبک حذف شده است. 
   گروه سه‎ستاره‌ها بدون ریزش و افزایش
بررسی جزئیات سه ستاره‌های جدول مقایسه سطوح کیفیت خودروهای داخل نشان می‌دهد تعداد خودروهای موجود در این گروه نسبت‌به مردادماه هیچ تغییر تازه‌ای نداشته است. به این ترتیب هایما S7 اتوماتیک محصول ایران‌خودرو خراسان، تیگو5 تولید مدیران‌خودرو و جک S5 محصول کرمان‌موتور در سطح قیمتی2، چانگان CS35 سایپا-سیتروئن، آریزو5 و ام‌وی‌ام X22 از محصولات مدیران‌خودرو و برلیانس H330 اتوماتیک تولید پارس‌خودرو در میان خودروها در سطح قیمتی3، برلیانس H330 و تندر 90 پارس‌خودرو، تندر 90، رانا، دنا پلاس، پژو 206 و پژو 206SD از محصولات ایران‌خودرو در سطح قیمتی4، از جمله خودروهای تولید داخل به‌شمار می‌روند که در ارزیابی‌های صورت‌گرفته موفق به دریافت حداقل سه ستاره کیفیت شده‌اند.

   15تایی شدن دوستاره‌ها با حذف دانگ‌فنگ
دو ستاره‌ای‌های جدول مقایسه سطوح کیفیت خودروهای سبک تولید داخل با حذف دانگ‌فنگ H30، از 16 مدل در مردادماه به 15 مدل در شهریور کاهش یافت. بر این اساس بررسی جزئیات این بخش از گزارش نشان می‌دهد در پرتعدادترین گروه جدول که دیگر فاصله چندانی با گروه‌های قبل از خود ندارد، نیو ام‌وی‌ام X33S محصول مدیران‌خودرو و لیفان X60 اتوماتیک تولید کرمان‌موتور تنها با دریافت دو ستاره کیفیت، به‌ترتیب و همچنان در دو سطح قیمتی2 و 3 جا خوش کرده‌اند. 
این درحالی است که فارغ از درنظرگرفتن قیمت کارخانه این محصولات، قیمت بازار آن‎ها به‌هیچ‌عنوان با سطح کیفی‌شان تناسب ندارد. بر این اساس نیو ام‌وی‌ام 315 مدیران خودرو، دنا محصول ایران‌خودرو، پژو پارس ایران‌خودرو کرمانشاه، پژو 405 ایران‌خودرو خراسان، سورن و سمند تبریز محصول ایران‌خودرو تبریز، تیبا2 سایپا، تیبا و ساینا محصولات سایپا-سیتروئن در گروه خودروهای سطح قیمتی4 و سایپا 131X محصول پارس‌خودرو، سایپا 132X، سایپا 131X و سایپا 111X از تولیدات سایپا در سطح قیمتی5، در ارزیابی‌های انجام‌شده بار دیگر نیز همان دو ستاره کیفیت را دریافت کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =