واردکنندگان خودرو

برخی از واردکنندگان خودرو که زیرساخت‌های مونتاژ برند وارداتی خود را ایجاد کرده بودند، این روزها به‌دنبال مونتاژ خودروهای چینی هستند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، با رخدادهای چندماه اخیر، این روزها بحث ورود برندهای جدید چینی را به بازار ایران به‌وفور می‌شنویم. برخی از واردکنندگان خودرو که زیرساخت‌های مونتاژ برند وارداتی خود را ایجاد کرده بودند، این روزها به‌دنبال مونتاژ خودروهای چینی هستند. 
در واقع تقریبا تمام‌ واردکنندگان کهنه‌کار خودرو به‌غیر از دو تا سه مجموعه، دارای زیرساخت تولید خودرو هستند و طی چند سال گذشته، اقدام به ساخت یا خرید کارخانه‌های تولید خودرو از شرکت‌های سایپا یا ایران‌خودرو کرده‌اند. مجموعه جی‌بی‌جی، نمایندگی هیوندای، کیا و جیلی، در سال‌١٣٩٢ کارخانه ایران‌خودرو سمنان را به‌طور کامل خریداری کرد. 
رامک‌خودرو برای خود تاسیسات تولیدی در استان مجاور تهران ایجاد کرده و به‌دنبال تولید سانگ‌یانگ تیوولی است، البته جزو خودروهای کره‌ای محسوب می‌شود. ماموت‌خودرو نمایندگی فولکس‌واگن نیز در هشتگرد تاسیسات تولید خودرو و مونتاژ ایجاد کرده است. آرین‌موتور یکی از کارخانه‌های ایران‌خودرو در استان‌های جنوبی تهران را خریده است و پرشیا خودرو نیز در تهران و شیراز، تاسیسات تولید و مونتاژ خودرو دارد. علاوه‌بر اینها شرکت ستاره ایران در دل ایران‌خودرو خط تولید بنز را دارد. بدین‌ترتیب به‌جز نگین‌خودرو که شراکت تولید با ایدرو و رنو امضا کرده بود و ایرتویا و جهان‌نوین آریا، بقیه واردکنندگان اصلی همگی دارای زیرساخت‌های تولید خودرو هستند. حال با توجه به بحث تحریم‌ها و خروج برندهای جهانی از ایران، به نظر می‌رسد اکثر این واردکنندگان به‌دنبال تولید خودروهای چینی در کارخانه‌های خود هستند که طی چند سال گذشته کار احداث یا توسعه آن را شروع یا به‌طور کامل خریداری کرده‌اند. 
حال باید دید چند درصد از آنها در این زمینه موفق خواهند شد و آیا می‌توانند سهم بازار برندهای وارداتی را با این محصولات چینی جدید در ایران به‌دست آورند؟ این در حالی است که تولیدکنندگان سنتی خودروهای چینی در بازار ایران یعنی مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور به‌سرعت در حال گسترش تنوع محصولات خود با هدف بازارهای بالادستی و گرفتن سهم بازار وارداتی‌ها هستند و به‌خوبی خطر وارداتی‌های سابق را که به تولید خودروهای چینی روی آورده‌اند، درک کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =