آریزو 6

هنگام ورود به کابین چری آریزو6 می‌توان به‌خوبی متوجه سیر پیشرفت و تکامل این برند شد، زیرا اگر به نشان تجاری چری نصب‌شده روی فرمان نگاه نکنید، شاید به‌راحتی نتوانید متوجه شوید که این خودرو محصولی از یک برند چینی است.

اخبار خودرو - با نگاهی به تاریخچه حضور خودروهای چینی در ایران، قطعا می‌توان مدیران‌خودرو را  نخستین عرضه‌کننده این خودروها دانست. این شرکت که همواره در راستای توسعه اهداف خود و سهم‌خواهی از بازار خودرو گام‌های تاثیرگذاری برداشته، به‌تازگی محصول جدیدی را برای عرضه به بازار ایران معرفی کرده است. این درحالی است که با توجه به شرایط کنونی صنعت و بازار خودرو که شرکت‌های تولیدکننده و عرضه‌کننده با مشکلات اساسی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مدیران‌خودرو بار دیگر نشان داده که با مطالعات دقیق و بررسی‌های میدانی از وضعیت بازار و نیاز مصرف‌کنندگان، قصد دارد محصول جدیدی را در رده سدان‌های لوکس چینی به بازار عرضه کند. همچنین با توجه به مشخصات و قابلیت‌های چری آریزو6، می‌توان گفت که این خودرو نه‌تنها به‌عنوان تنها گزینه لوکس چینی در بازار خودروهای سدان شناخته می‌شود، بلکه با توجه به ممنوعیت واردات خودرو، می‌تواند سهم قابل‌توجهی از بازار خودروهای وارداتی را نیز به خود اختصاص دهد. بر همین اساس در ادامه به بررسی دقیق این سدان لوکس چینی خواهیم پرداخت.

تاریخچه سدان‌های چری

کمپانی چری که یکی از معتبرترین خودروسازان چینی به‌شمار می‌رود، برای نخستین‌بار در سال 2013 اولین عضو خانواده آریزو را با نام آریزو7 به بازار، معرفی و عرضه کرد. پس از آن در سال 2015 سدانی کوچک با نام آریزو3 راهی خیابان‌های چین شد و درنهایت آریزو5 در سال 2016 توانست نام این خانواده را در میان سایر محصولات چری، به شهرت‌ جهانی برساند. اما این پایان سهم‌خواهی چری از بازار جهانی نبود و نهایتا در نمایشگاه خودرو پکن 2018، شاهد رونمایی از جدیدترین سدان چری با نام آریزو6 بودیم.

این خودرو که با بهره‌گیری از زبان طراحی جدید چری پا به میدان گذاشته، قرار است به‌زودی به بازار جهانی عرضه شود. اما نکته قابل توجه در خصوص این خودرو، تولید و عرضه آن به‌صورت همزمان با بازار جهانی در داخل کشور است که همین موضوع نشان می‌دهد بازار ایران یکی از بزرگ‌ترین و با پتانسیل‌ترین بازارهای هدف کمپانی چری است.

ظاهری منحصربه‌فرد اما با اصالت

با نگاهی به چری آریزو6 می‌توان متوجه این موضوع شد که طراحان کمپانی چری توانسته‌اند به یک زبان طراحی استاندارد و اصولی دست یابند که از آن در تمام‌ محصولات جدید خود استفاده کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد سیاست‌های کلی این خودروساز چینی کاملا درست است و هزینه‌هایی که در راستای به‌کارگیری نیروهای متخصص در زمینه طراحی و توسعه انجام‌شده، به ثمر رسیده و نتیجه‌ آن تولید و عرضه محصولاتی مدرن با قابلیت رقابت با سایر برندهای معتبر جهانی است.

در نمای جلو به‌دلیل فرم کلی چراغ‌ها و جلوپنجره، با طرحی تهاجمی و اسپرت روبه‌رو هستیم که به‌خوبی توانسته است میان روحیه اسپرت و خانوادگی این سدان تعادل برقرار کند. سبک جلوپنجره، سپر و حتی مه‌شکن‌ها، کاملا مدرن و نزدیک به سدان‌های موجود در بازار جهانی به نظر می‌رسد. در طراحی این خودرو نیز از برندهای معتبر اروپایی و آسیای شرقی الهام ‌گرفته شده، هرچند ممکن است در نگاه اول این موضوع تشخیص داده نشود.

در نمای جانبی نیز می‌توان رگه‌هایی از خودروهای کره‌ای را به‌خوبی مشاهده کرد که این موضوع به‌دلیل استفاده از خطوط تند و تیز نقش بسته روی بدنه نمایان شده است. همچنین رینگ‌های اسپرت آلومینیومی 17اینچی به‌خوبی توانسته‌اند ظاهری اسپرت و جوان‌پسند را برای این سدان لوکس به ارمغان آورند. یکی دیگر از نکات قابل توجه در نمای جانبی، استفاده از ادوات کرومی در بخش‌هایی از رکاب و نوار دور پنجره‌هاست که روحیه لوکس‌بودن را در کالبد آریزو6 دمیده است.

طراحی نمای عقب این خودرو نیز کاملا جدید بوده و تاکنون در هیچ‌یک از محصولات چری مشاهده نشده،‌ اما این موضوع بدان معنا نیست که این طرح کاملا مستقل بوده و از زبان طراحی جدید چری پیروی نمی‌کند بلکه با نگاهی دقیق به آن می‌توان به‌خوبی رگه‌هایی از اصالت طراحی را در آن مشاهده کرد.

از سوی دیگر خط حجم‌دهنده‌ جانبی، لبه‌ صندوق عقب را به زیبایی پوشش می‌دهد. آنتن کوسه‌ای کوچک، چراغ‌ها و لوگو، حالت برجسته‌ای دارند تا حس یک سدان اسپرت و مدرن، تداعی شود.

نمای پشت این مدل نیز دارای خطوط جذابی روی بدنه است که جایگاهی مناسب برای پلاک فراهم می‌کند. حتی گوشه‌های پایین سپر هم، دارای زه کرومی هستند تا زیبایی بیشتری داشته باشند و شبیه خروجی‌های اگزوز به نظر برسند.

کابین آریزو6؛ نمادی از تکامل

هنگام ورود به کابین چری آریزو6 می‌توان به‌خوبی متوجه سیر پیشرفت و تکامل این برند شد، زیرا اگر به نشان تجاری چری نصب‌شده روی فرمان نگاه نکنید، شاید به‌راحتی نتوانید متوجه شوید که این خودرو محصولی از یک برند چینی است.

کیفیت متریال مصرفی و سبک طراحی فضای داخل کابین که با الهام‌گیری از برندهای معتبر اروپایی انجام گرفته، سبب شده است شخصیتی فراتر از انتظار به این خودرو داده شود. داشبورد این خودرو از پوشش نرم چندتکه تشکیل شده و این موضوع یادآور محصولات مدرن اروپایی و کره‌ای است. بخش بالایی نیز کاملا هماهنگ با خروجی‌های سراسری هوا است.

سبک طراحی بخش میانی نیز توجه ویژه‌ای به نمایشگر لمسی بزرگ دارد و با خطوط مورب، توجه بیننده را جلب می‌کند. همچنین خطوط دوخت روی داشبورد، حس یک محصول لوکس و ارزشمند را تداعی می‌کنند. ضمن اینکه این موارد ریز و جزئی می‌تواند تاثیر بسزایی بر سلیقه مشتریان داشته باشد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در طراحی فضای کابین، به حداقل رساندن تعداد کلیدها و پرهیز از شلوغی گیج‌کننده است که با کمک از سیستم‌های الکترونیک و پیشرفته این هدف محقق شده است. لازم به‌ذکر است که این موضوع، برای علاقه‌مندان به خودروهای مدرن، یادآور محصولات لندروور است. طراحی صندلی‌ها نیز فراتر از یک سدان اقتصادی ساخت چین به‌نظر می‌رسد و شباهت زیادی به مدل‌های اروپایی دارد. در ردیف جلو و عقب، محل نشیمنگاه و کمر، تفاوت ساختاری بسیار خوبی با حاشیه‌ صندلی دارد تا حمایت از زانوها و شانه‌های سرنشینان، افزایش یابد.

علاوه‌بر راحتی قابل قبول، ظاهر صندلی‌ها در آریزو6، دارای جذابیت است. طرح دوخت چهارگوش در بخش میانی، استفاده از پوشش مرغوب و پشت‌سری اختصاصی برای ۵‌سرنشین، ویژگی‌هایی هستند که در خودروهای چینی به‌ندرت دیده می‌شود.

ازجمله امکانات رفاهی آریزو6 می‌توان به مواردی ازقبیل فرمان کمکی برقی، 6‌عدد کیسه هوای ۱۰‌نقطه‌ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، حالت رانندگی اسپرت و عادی، دریچه هوا برای سرنشینان عقب، سیستم تهویه دستی الکتریکی و لمسی، تریم داخلی چرمی، سنسور باد لاستیک، دوربین ۳۶۰‌درجه، استارت دکمه‌ای، کروزکنترل، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرمکن، نورپردازی کابین، صندلی راننده ۶‌حالته دستی، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور، سامانه رهیاب ماهواره‌ای، دی‌لایت، نمایشگر ۹اینچی با حافظه داخلی، بلوتوث و اتصال مستقیم به تلفن‌های هوشمند، 4‌بلندگو و ۲‌تیوتر و یک‌ ساب‌ووفر، نمایشگر پشت آمپر دیجیتال و آنالوگ اشاره کرد.

چری آریزو6 در بحث مشخصات فنی از یک پیشرانه چهارسیلندر 1.5‌لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر بهره می‌گیرد که توانایی تولید نیرویی معادل 147‌اسب‌بخار و 210‌نیوتون‌متر را گشتاور دارد. در واقع باید گفت قلب تپنده‌ای که درون سینه چری آریزو6 قرار دارد، حاصل همکاری کمپانی چری و شرکت نام‌آشنای AVL اتریش است که سبب شده پیشرانه‌ای کم‌حجم با راندمان بالا شکل بگیرد.

درضمن پیشرانه این خودرو با تیگو7 و آریزو5 توربو مشترک است اما در بخش انتقال نیرو، تفاوت‌هایی با این دو خودرو دارد. در واقع جعبه‌دنده به‌کاررفته در آریزو6 از نوع اتوماتیک CVT ارتقایافته است که توانایی شبیه‌سازی تعویض دنده در حالت دستی را به‌صورت 9سرعته دارد. طبق اعلام کمپانی چری شتاب صفر تا 100کیلومتر این سدان لوکس حدود 9.2‌ثانیه است که به لطف پیشرانه توانمند و جعبه‌دنده هوشمند، توانسته است به این عدد دست‌ یابد. همچنین مصرف سوخت ترکیبی آریزو6 طبق اعلام کمپانی چری حدود 6.9لیتر در هر 100کیلومتر خواهد بود که برای خودروهای شهری و خانوادگی عدد مطلوبی است.

همچنین 6‌ کیسه‌ هوا  در 10 نقطه وجود دارد که برای حفاظت از سرنشینان جلو و ۲‌ایربگ پرده‌ای برای فضای جانبی تعبیه شده‌اند. سیستم ضدسرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)، کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای پیش‌کشنده برای چهار صندلی، ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD)، فناوری کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA)‌، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP) و سیستم حفظ خودرو در شیب (HHC)، در فهرست امکانات ایمنی کامل‌ترین نسخه از آریزو6 وجود دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =