نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران

باتوجه به سابقه درخشان نمایشگاه خودرو تهران در دو دوره گذشته، پیش‌بینی می‌شد امسال شاهد برگزاری یکی از باشکوه‌ترین رویدادهای خودرویی کشور در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب باشیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،  امسال برخلاف سال‌های گذشته با نزدیک شدن به نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران، هیچ‌گونه شور و اشتیاقی در میان علاقه‌مندان و فعالان صنعت خودرو دیده نمی‌شود. باتوجه به سابقه درخشان نمایشگاه خودرو تهران در دو دوره گذشته، پیش‌بینی می‌شد امسال شاهد برگزاری یکی از باشکوه‌ترین رویدادهای خودرویی کشور در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب باشیم اما با برهم زدن یک‌طرفه برجام ازسوی آمریکا، همه‌چیز یک‌باره تغییر کرد و باردیگر موج تازه‌ای از تحریم‌های بین‌المللی ساحل نسبتا آرام صنعت خودرو کشور را در هم تنید.

همین موضوع سبب شد بسیاری از قراردادهای خودرویی با شرکای خارجی ملغی شود و همکاری مشترک میان طرفین قرارداد به حالت تعلیق درآید. اما این تمام ماجرا نیست، زیرا خودتحریمی‌ها و اعمال محدودیت‌های داخلی که ازسوی مدیران وزرات صنعت وضع شد، موجب شدند بسیاری از شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده خودرو با مشکلات اساسی درخصوص تامین قطعات و اجرای تعهدات خود روبه‌رو شوند.
اما برخلاف سال‌های گذشته که با نزدیک شدن به ایام نمایشگاه، به مرور اتفاقات احتمالی و برنامه‌های رونمایی از محصولات تازه‌وارد می‌پرداختیم، امسال باید سراغ گزینه‌هایی برویم که احتمال می‌رفت در این دوره معرفی و رونمایی شوند. در ابتدا باید به فهرست شرکت‌های حاضر در این دوره اشاره کنیم که به برخی خودروسازان داخلی محدود می‌شود. برهمین اساس باید گفت تاکنون گروه صنعتی ایران‌خودرو با تمام شرکت‌های زیرمجموعه، گروه خودروسازی سایپا با شرکت‌های زیرمجموعه‌اش، سیف‌خودرو، شهرخودرو، عظیم‌خودرو، خودروسازی یزد و آمیکو از حضور در سومین دوره از نمایشگاه خودرو تهران خبر داده‌اند. همچنین شرکت مدیران‌خودرو نیز یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی است که درصورت حضور در نمایشگاه از محصولات جدید خود با برند چری و ام‌وی‌ام رونمایی خواهد کرد. اما دیگر خودروسازان داخلی نظیر بهمن‌موتور، کارمانیا و خودروسازان بم از حضور در نمایشگاه انصراف داده‌اند و باتوجه به شرایط پیش‌آمده، ترجیح می‌دهند تلاش خود را بر انجام تعهدات معوقه متمرکز کنند. همچنین کرمان‌موتور نیز تاکنون در این‌باره اطلاعاتی منتشر نکرده است.
اما بخش ناراحت‌کننده ماجرا این‌جاست که به‌دلیل ممنوعیت واردات خودرو بسیاری از شرکت‌های واردکننده با مشکلات اساسی مواجه شده‌اند و فعالیت خود را بسیار محدود کرده یا به حالت تعلیق درآورده‌اند. اما اگر بخواهیم با درنظر گرفتن فرضیات و نادیده گرفتن شرایط فعلی، نگاهی به اتفاقاتی که ممکن بود در نمایشگاه خودرو تهران رخ بدهند، بیندازیم باید گفت گزینه‌های فراوانی برای معرفی و رونمایی در شهرآفتاب وجود داشتند.
به‌عنوان مثال در میان برندهای کره‌ای که پیش از این فعالیت گسترده‌ای در بازار ایران داشتند، دو برند کیا و هیوندای گزینه‌های فراوانی را برای عرضه در سال جدید مدنظر داشتند. به‌طورمثال می‌توان به نسل جدید «هیوندای‌سانتافه» اشاره کرد که از مدت‌ها قبل زمزمه عرضه آن توسط کرمان‌موتور به گوش می‌رسید. همچنین «هیوندای‌کونا» دیگر کراس‌اوور کره‌ای بوده که نمونه‌های اولیه آن به‌منظور ارزیابی‌های پیش‌از عرضه، ماه‌ها پیش وارد کشور شد. مدل‌های محبوب کیا نیز که دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند و نمونه‌های فیس‌لیفت آن‌ها هم‌اکنون در بازار جهانی به‌فروش می‌رسند، شانس حضور در بازار ایران را از دست دادند و از گزینه‌های غایب در این دوره از نمایشگاه به‌شمار می‌روند.
در میان برندهای ژاپنی مدل‌های نام‌آشنایی وجود دارند که پیش از این برخی از آن‌ها مراحل تست‌های همولوگیشن و ارزیابی پیش از عرضه را پشت‌سر گذاشتند اما با بداقبالی روبه‌رو شدند و پشت درهای بسته ماندند و هرگز پایشان به بازار خودرو کشور نرسید. 
به‌عنوان مثال نسل جدید «تویوتایاریس»، «لکسوس NX فیس‌لیفت»، «لکسوس IS فیس‌لیفت» و «میتسوبیشی‌اکلیپس» ازجمله خودروهایی هستند که تا یک قدمی بازار ایران پیش رفتند. از همین‌رو سومین دوره نمایشگاه خودرو تهران فرصت مناسبی برای معرفی و رونمایی رسمی بسیاری از خودروهای یادشده بود.
از دیگر گزینه‌های احتمالی برای معرفی و رونمایی در نمایشگاه خودرو تهران می‌توان به برخی برندهای اروپایی ازجمله ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز، رنو و پژو اشاره کرد که پیش‌از این توسط نمایندگان فروش خود در ایران، مدل‌های گوناگونی را روانه بازار کرده‌اند. به‌عنوان مثال «ب‌ام‌وX2» یکی از گزینه‌های احتمالی پرشیاخودرو برای عرضه به بازار ایران بود که به‌دلیل ممنوعیت واردات خودرو این امر محقق نشد. همچنین مدل‌های به‌روز و جدید مرسدس‌بنز نیز شانس حضور در بازار را از دست داده‌اند و دیگر نمی‌توانند به رقابت با همتایان خود در کشور بپردازند. همچنین محصولات فرانسوی پژو-سیتروئن  که پیش از این انواع گوناگونی از آن‌ها به بازار ایران راه پیدا کرده‌بودند نیز این فرصت بزرگ را از دست دادند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عرضه گسترده «دی‌اس 7 کراس‌بک»، نسل جدید «پژو 508» و «سیتروئن C5» اشاره کرد.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارکوب IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    0 0
    از کدام نمایشگاه صحبت می کنید ؟؟!!!!!حتما منظورتون چند تاذتولید کننده هستند که ۲۰ سال یکسری خودرو تولید یا وارد ویا مونتاژ کرده اند و یا یکسری شرکت فعال در حوزه خودروهای چینی ...... داتیس خودرو هم که فعلا تعهدات قبل خود را انجام دهد ، شرکت در نمایشگاه پیش کش ، بیش از این با شعور و فهم مشتریان بازی کردن صحیح نیست ، وقتی برندهای معتبر حضور ندارند چه فایده ، وقتی باید برای خرید یک خودروی وارداتی چند برابر قیمت جهانی آن بصورت غیر واقعی بپردازی تا دولت و شرکتهای زیان ده و ورشکسته ای مثل ایران خودرو و سایپا و...بتواند به حیات خود ادامه دهند . جای بسی تاسف است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =