بورس

در ادامه انتشار گزارش‎های 9ماهه شرکت‎های خودرویی، دیروز ایران‎خودرو به‎عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور گزارش خود را منتشر کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، براساس این گزارش، در 9ماهه امسال میزان فروش محصولات ایران‎خودرو بالغ بر 15180میلیارد تومان بوده، درحالی‎که هزینه تمام‎شده تولید این شرکت طی این مدت 17295میلیارد تومان بوده است. همچنین زیان ناخالص ایران‎خودرو به دلیل قیمت‎گذاری دستوری به 2115میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر، هزینه‎های فروش، اداری و عمومی ایران‎خودرو نیز در 9ماهه امسال به رقم یک‎هزار میلیارد تومان رسید و سایر هزینه‎های عملیاتی این خودروساز نیز بالغ بر 808میلیارد تومان شد. بر اساس این گزارش، هزینه‎های مالی ایران‎خودرو (سودی که بابت وام‎های گرفته‎شده به بانک‎ها می‎پردازد) به 2هزار میلیارد تومان رسیده است.

درمجموع زیان خالص 9ماهه ایران‎خودرو بالغ‌بر 5110میلیارد تومان شده، اما با توجه به سود انباشته شده  این شرکت  در ابتدای سال که 442میلیارد تومان بوده، در نهایت زیان قابل تخصیص ایران‎خودرو به رقم 4677میلیارد تومان کاهش یافت. همچنین زیان خالص هر سهم‎ایران خودرو نیز 334 تومان شد.
 

افزایش قیمتی که دردی از خودروسازان دوا نکرد

بر اساس این گزارش، از سویی باتوجه به زیان بیش‌از 11هزارمیلیارد تومانی سایپا و ایران‎خودرو (در مجموع) باید گفت قیمت‎گذاری دستوری دلیل اصلی این زیان است.

زیرا درحالی‎که از ابتدای سال قیمت‎ کالا و خدمات سه‎برابر شده، قیمت خودرو به‎تازگی افزایش یافته است که این امر دردی را از خودروسازان دوا نخواهد کرد و این افزایش نرخ تنها هزینه‎هایی را که در سال‎جاری افزایش یافته‌اند، پوشش خواهد داد و تنها اندکی از زیان آن‎ها خواهد کاست. اما وضعیت بغرنج خودروسازان همچنان پابرجاست.

از سوی دیگر، باید توجه داشت به‎صورت کلی هزینه‎های تولید خودروسازان و قطعه‎سازان بسیار بالاست و وزارت صنعت و خود شرکت‎ها باید در این زمینه تدابیری جدی بیندیشند. در غیر این صورت، وضعیت ایجادشده در صورت‎های مالی شرکت‎ها ممکن است از این بدتر نیز بشود.

صف فروش برای 89 میلیون سهم سایپا

روز گذشته در حالی گزارش ایران خودرو منتشر شد که این شرکت در پایان معاملات نزول 5درصدی را تحمل کرد. از سوی دیگر سایپا نیز که گزارش 9ماهه آن روز یکشنبه روی سامانه کدال قرار گرفت نیز کاهش 4.9درصدی را تجربه کرده و سهام‎داران این خودروساز برای فروش سهام خود صف فروش 89میلیونی را تشکیل دادند. با این اوصاف باید دید در ادامه خودروسازان از خود چه عملکردی در بازار سرمایه به نمایش خواهند گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =