ب‌ام‌و

براساس گزارشی که بانک سرمایه‌گذاری UBS منتشر کرده است، اگر دونالد ترامپ تعرفه‌ای 25درصدی بر خودروهای وارداتی اعمال کند، خودروسازان اروپایی مانند ب‌ام‌و، مرسدس و برندهای آئودی و پورشه از گروه فولکس‌واگن، حدود 90درصد از حاشیه سود فروش خود از صادرات خودروهای لوکس را از دست خواهند داد.

به گزارش «اخبار خودرو»، این تعرفه‌ها که همچنین بر میزان فروش خودروسازان کره جنوبی و ژاپنی نیز تاثیرگذار خواهد بود، در مجموع فروش خودرو در ایالات‌متحده را تا 11درصد کاهش خواهد داد. براساس این گزارش جنرال موتورز، فیات کرایسلر، و فورد برنده‌های اصلی افزایش تعرفه خواهند بود. 

تهدید امنیت ملی

وزارت بازرگانی ایالات‌متحده آمریکا قرار است در تاریخ 17فوریه (28 بهمن) در این خصوص که آیا واردات خودرو تهدیدی را متوجه امنیت ملی آمریکا می‌کند یا خیر گزارشی را منتشر کند. اگر یافته‌های تحقیقات این وزارتخانه این مساله را تایید کند و یک تعرفه 25درصدی بر واردات خودرو اعمال شود، واردات خودروهای اروپایی به ویژه آلمانی بیش‌از باقی کشورها در معرض آسیب قرار خواهد داشت، زیرا بازار آمریکا به بیشترشدن میزان فروش خودروسازان آن‌ها کمک فراوانی کرده است. 

به علاوه ترامپ نیز نارضایتی خود را از وضعیت کنونی ابراز کرده که طی آن اجازه می‌دهد خودروسازان اروپا محصولات خود را تنها با 2درصد مالیات به فروش برسانند، درحالی‌که خودروسازان آمریکایی برای فروش خودروهای خود در اروپا باید 10درصد تعرفه پرداخت کنند.

در ماه ژوئیه ترامپ و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در نشستی در واشنگتن به توافق رسیدند تا زمانی که طرفین به منظور کاهش تعرفه‌ها و سایر محدودیت‌ها بر انتقال کالاهای صنعتی میان آمریکا و اروپا در تلاش هستند، تعرفه‌های جدید ایالات متحده به تعویق بیفتد. 

 عدم توازن

مشکل اینجاست که اتحادیه اروپا خواهان یک توافق تجارت آزاد جامع است که دستیابی به آن به سال‌ها مذاکره احتیاج دارد، در حالی‌که ترامپ می‌خواهد هرچه سریع‌تر اقدامی عملی درخصوص آنچه به وضوح یک بی‌عدالتی و عدم توازن در تعرفه‌های واردات بین دو طرف می‌داند، صورت بگیرد.

ویبلر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز اعلام کرد که هدف آمریکا اصلاح عدم توازن در تجارت خودروهاست که بازمانده‌ سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم است.

راس به فایننشال تایمز گفت: «تمام هدف سیاست ترامپ در رابطه با تعرفه‌ها ایجاد وضعیتی است که در آن ادامه اقدامات غارتگرانه‌‌ برای سایر کشورها از کاهش‌دادن آن‌ها و کنارگذاشتن شیوه‌های گذشته دردناک‌تر خواهد بود. این تنها ابزاری است که ما در اختیار داریم.»

مشکل اصلی اینجاست که تعرفه‌ها علاوه‌بر طرف‌های دیگر، به کارگران آمریکایی و همچنین میزان فروش خودرو در این کشور نیز لطمه خواهد زد. گزارش UBS چنین پیش‌بینی کرده که وزارت بازرگانی انجام اقدامات عملی (بالا بردن تعرفه) را ضروری اعلام خواهد کرد. پس از آن ترامپ 90روز فرصت خواهد داشت تا تعرفه‌ها را به میزان موردنظر خود یا دست‌کم تا حدی افزایش دهد. 

در گزارش UBS این احتمال مطرح شده که تعرفه واردات خودرو از اتحادیه اروپا 25درصد افزایش پیدا خواهد کرد، اما احتمالا قطعات خودرویی و همچنین واردات از سایر کشورها از این قاعده مستثنی خواهند شد.

در عین حال هفته گذشته در سنا و مجلس آمریکا لایحه‌ای مطرح شد که براساس آن اختیارات رئیس جمهور این کشور برای استفاده از بهانه امنیت ملی برای قلع و قمع واردات محدود می‌شود. 

 کاهش فروش لوکس‌ها

UBS اعلام کرد که در سال 2017 در مجموع 1.2میلیون دستگاه خودرو از اتحادیه اروپا به آمریکا وارد شده است که از آن میان 630هزاردستگاه، خودروهای لوکس و 610هزاردستگاه خودروهای بازار انبوه بوده‌اند.

در گزارش نتیجه‌گیری شده است: «تخمین ما این است که با اعمال تعرفه‌ها حدود 650هزار دستگاه از این مقدار کاهش پیدا کند و بازار لوکس 90درصد از فروش وارداتی خود را از دست بدهد. در این میان خودروسازان آلمانی بیش از سایرین متضرر خواهند شد.» این درحالی است که طبق برآوردها واردات خودروهای غیرلوکس چندان تغییری نخواهد کرد. 

در گزارش UBS آمده است: «بازار خودروهای انبوه ار افزایش تعرفه تاثیر کمتری خواهد گرفت و باور ما این است که تنها حدود 15درصد از فروش در این بخش از بازار کاهش پیدا کند. معتقدیم فروش حدود 85هزاردستگاه از 610هزاردستگاه خودرو غیرلوکس وارداتی کاهش پیدا خواهد کرد. با احتساب کاهش فروش خودروهای لوکس می‌توان در مجموع پیش‌بینی کرد که فروش خودروهای وارداتی از اتحادیه اروپا 650هزار دستگاه کاهش خواهد یافت.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =