چانگان ایدو دارای طراحی بسیار زیبایی است و باید از این لحاظ آن را بهتر از رقبا دانست. کیفیت ساخت خودرو نیز نقطه قوت آن است که نظر شما را در مورد خودروهای چینی  تغییر خواهد داد به‌خصوص در مقابل خودروهای مونتاژ داخل که همواره دچار مشکلات زیادی هستند.

چانگان یکی از شرکت‌های به نام خودروسازی در چین است که معمولاً خودروهای خوبی را به بازار عرضه کرده است و دید مثبتی از این برند در بین مشتریان آن وجود دارد. برخلاف تصور همگان چانگان سابقه 157 ساله دارد و در سال 1959 یعنی بیش از 60 سال قبل به دستور دولت مرکزی اولین خودروهای چینی را به بازار عرضه کرد. به دلیل افزایش شدید قیمت خودروهای باکیفیت بازار و عدم توانایی بسیاری از افراد برای خرید آن‌ها و همچنین درجا زدن صنعت خودروسازی ایران در دهه گذشته سیل خودروهای چینی به بازار ایران گسیل شد. تعداد زیادی از خودروهای چینی بازار دارای کیفیت مطلوبی نبوده و نگاه منفی در جامعه علیه خودروهای چینی به وجود آمده است. بااین‌حال تعدادی از خودروها مانند چانگان ایدو نشان داده‌اند که چینی‌ها نیز می‌توانند خودروی باکیفیت تولید کنند. در ادامه به معرفی این خودرو و داستان کوتاه ولی پربار آن در ایران خواهیم پرداخت.

چانگان و سایپا؛ همکاری برای ورود یکی از باکیفیت‌ترین چینی‌های بازار

سایپا و چانگان بعد از معرفی چانگان ایدو در بازارهای جهانی به توافقاتی برای ورود این خودرو به بازار ایران رسیدند. بااین‌حال تقریباً 2 سال طول کشید تا اولین چانگان ایدو توسط سایپا به ایران وارد شود. برخلاف انتظارات چانگان ایدو راه سایر خودروهای چینی در بازار ایران را طی نکرد و از همان سری اول خودروهای تحویل داده‌شده به خریداران توانست توجه کارشناسان و صاحبان خود را جلب کند. طراحی زیبا و کیفیت ساخت مناسب به همراه گارانتی 5 ساله خودرو و عملکرد عالی در جاده‌های ایران نظر بسیاری از افراد را نسبت به خودروهای چینی تغییر داد. بااین‌حال وجود رقیب قدرتمندی مانند j5 و سیاست‌های تبلیغاتی ضعیف سایپا سبب شد چانگان ایدو بازار موفقی را در ایران تجربه نکند و در مدت‌زمان کمی ورود آن به بازار ایران متوقف شود. در بازاری که خودروهای بی‌کیفیت از برندهای ناشناخته فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کرده‌اند جای تأسف است که چانگان ایدو نتوانست جایگاهی که لایق آن بود را به دست آورد.

معرفی مشخصات فنی چانگان ایدو

چانگان ایدو یک سدان دیفرانسیل جلو با موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری است که توانایی تولید 113 اسب بخار نیرو را دارد. این خودرو به یک گیربکس 4 دنده ‌اتومات نیز مجهز شده است. شاید بزرگترین ضعفی که رقبای این خودرو در ایران از آن استفاده کردند همین مشخصات ضعیف خودرو در بخش فنی است. موتور ضعیف حتی اگر دارای تکنولوژی بلوکور باشد بازهم نقطه‌ضعف بزرگی است. بااین‌حال عملکرد خودرو در مقابل رقبای هم قیمت کاملاً قابل‌قبول است و در بدترین حالت نیز نمی‌توان گفت تفاوت چشمگیری با آن‌ها دارد. شتاب خودرو حدود 12 ثانیه و مصرف ترکیبی آن نیز 7 لیتر در 100 کیلومتر است که کاملاً راضی‌کننده است. ازاین‌رو اگر قصد خرید چانگان ایدو را دارید نباید فقط به مشخصات فنی آن روی کاغذ اکتفا کنید. پیشنهاد می‌شود حداقل قبل از تصمیم‌گیری یک‌بار رانندگی با این خودرو را امتحان کنید.

کیفیت ساخت و امکانات چانگان ایدو

چانگان ایدو دارای طراحی بسیار زیبایی است و باید از این لحاظ آن را بهتر از رقبا دانست. کیفیت ساخت خودرو نیز نقطه قوت آن است که نظر شما را در مورد خودروهای چینی  تغییر خواهد داد به‌خصوص در مقابل خودروهای مونتاژ داخل که همواره دچار مشکلات زیادی هستند. طراحی داخلی خودرو نیز کیفیت مشابه سایر خودروهای هم قیمت دارد و نباید انتظاری زیادی از آن داشته باشید بااین‌حال طراحی داخلی خودرو کاملاً قابل‌قبول است و پنل وسط به همراه تریم دو رنگ از جذابیت‌های کابین خودرو محسوب می‌شود.

درواقع امکانات خودرو پاشنه آشیل دیگر چانگان محسوب می‌شود که بازار فروش چانگان ایدو در ایران را تحت تأثیر قرار داده است. تقریباً خبری از هیچ سیستم کمکی نیست، اما کنترل کشش و کنترل پایداری توانسته به هندلینگ بهتر خودرو کمک کند. فرمان خودرو هیدرولیکی و تنها قابلیت تنظیم دو حالته را دارد اما بازهم روکش چرم و دکمه کنترلی که روی فرمان قرارگرفته را نباید فراموش کنیم. برای امنیت خودرو سیستم توزیع نیروی ترمز و ترمز کمکی به همراه ترمز ضد قفل به همراه تنها 2 ایربگ سرنشینان جلو در نظر گرفته‌شده است. بسیاری از امکاناتی که در سایر خودروهای هم قیمت به‌عنوان آپشن وجود دارد در این خودرو پیش‌بینی‌نشده و باید به روکش صندلی چرم، مانیتور 9 اینچی بدون نویگیشن و دوربین عقب و...، سانروف و آینه‌ بقل‌های جانبی قناعت کنید.

در مورد چانگان می‌توان گفت که شما هر آنچه برای راحتی حداقلی در خودرو و رانندگی بی‌دغدغه لازم دارید، در اختیار خواهید داشت اما در مقابل از لیست بلند بالای امکانات رفاهی رقبا محروم خواهید بود.

قیمت و بازار دست‌دوم چانگان ایدو

اگر به بازار فروش چانگان ایدو دست‌دوم در سایت دیوار جستجو کنید متوجه خواهید شد که خریداران کمی وجود دارند که به فکر فروش این خودرو باشند. درواقع عملکرد خودرو به‌قدری خوب بوده است که بازار دست‌دوم آن اصلاً شلوغ نیست. همچنین باگذشت حدود 3 سال از عرضه خودرو در ایران به‌هیچ‌عنوان شاهد بروز مشکلات بزرگ برای خریداران آن نبوده‌ایم که یک نکته مثبت برای این خودرو محسوب می‌شود. ضمن این‌که تضمین 5 ساله خودرو را نیز نباید فراموش کنیم. قیمت چانگان ایدو در حال حاضر در سایت دیوار بین 110 تا 140 میلیون تومان است که نشان از افت قیمت بسیار پایین آن دارد.

منبع : ویرلن

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =