پیکاپ فرانسوی چانگان

پیکاپی که قرار است طی همکاری پژو- سیتروئن و چانگان تولید شود، براساس محصول دیگری از این خودروساز چینی با نام F70 خواهد بود و براساس آنچه منتشر شده، شباهت‌های بسیاری به یکدیگر خواهند داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»، پیکاپ‌ها طی یکی، دو دهه اخیر در سراسر جهان با سرعت فراوانی جای خود را در بازارهای جهانی، باز و خودروسازان بسیاری را به تولید این قبیل محصولات ترغیب کرده‌اند. در این میان چین به‌عنوان کشوری که قرار است به‎زودی به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در تمام‌ سگمنت‌ها و مدل‌ها تبدیل شود، برنامه‌های بسیاری برای تولید پیکاپ‌ها در نظر دارد و در همین راستا پای خودروسازان بزرگ را هم به کشور خود باز کرده تا در کنار انتقال تکنولوژی اروپایی، بتواند محصولات جذابی را وارد بازار کرده و به سایر کشورها صادر کند. چانگان نیز به‌عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان خودرو در چین، همواره تولید پیکاپ را در دستور کار داشته، اما به‌تازگی این خودروساز از تولید پیکاپی با خودروسازی پژو-‌سیتروئن خبر داده است.

بازار چین؛ هدف اول پیکاپ پژو

اهمیت همکاری خودروسازان بزرگ با تازه‌واردان این عرصه، در واقع یک تیر و دو نشانی است برای تولید خودروهای جدید، انتقال تکنولوژی و دستیابی به سهم بازارهای گسترده. از این رو خودروسازان مطرح چین، از این موضوع و استفاده از نام خودروسازان بزرگ غافل نمانده و حضور بزرگان خودروسازی را به یکی از سیاست‌های کاری خود تبدیل کرده‌اند.

این بار چانگان به یارکشی با پژو- سیتروئن پرداخته و با این کار بازار پیکاپ‌های چین را هدف گرفته است. پیکاپی که قرار است طی همکاری پژو- سیتروئن و چانگان تولید شود، براساس محصول دیگری از این خودروساز چینی با نام F70 خواهد بود و براساس آنچه منتشر شده، شباهت‌های بسیاری به یکدیگر خواهند داشت.

گرچه این پیکاپ براساس محصول قدیمی‌تر چانگان تولید خواهد شد اما قرار است با لوگوی پژو عرضه شود که می‌تواند امتیاز چشمگیری برای این محصول چینی باشد و یکی از تفاوت‌های اصلی این دو مدل خواهد بود.

در حال حاضر فرانسوی‌ها تمایلی به عرضه این پیکاپ در بازار سایر کشورها ندارند و در مرحله نخست قرار است تنها این خودرو به بازار چین راه پیدا کند.

چشم‌اندازی از پیکاپ مشترک چانگان و پژو- سیتروئن

براساس اعلام این شرکت، پیکاپی که قرار است به‌زودی وارد بازار شود، از یک پیشرانه دیزلی 1.9‌لیتری بهره می‌برد که قابلیت تولید قدرتی معادل 150‌اسب‌بخار را دارد. در کنار این پیشرانه دیزلی، چانگان یک گیربکس 6سرعته دستی را برای این خودرو در نظر گرفته است که از جمله شباهت‌های این خودرو با پیکاپ قدیمی F70 محسوب می‌شود. طول/عرض/ارتفاع پیکاپ چانگان به ترتیب برابر با 5330/1875/1930 میلی‌متر بوده و فاصله بین محوری آن نیز 3180میلی‌متر است.

در کنار این مشخصات فنی، پژو برخی تجهیزات را برای این پیکاپ در نظر گرفته است. به همین منظور کابین این خودرو در مقایسه با مدل F70 کمی به‌روز شده و از سیستم اطلاعات سرگرمی و صفحه نمایش برخوردار است. همچنین این خودرو به یک فرمان چندمنظوره تجهیز خواهد شد و طراحان دکمه‌های کنسول مرکزی آن را به‌طور خاصی طراحی کرده‌اند که از دیگر ویژگی‌های داخلی این پیکاپ محسوب می‌شود.

نگاهی به F70؛ پیکاپ یک‎ساله چانگان

گرچه برند چانگان در بازارهای اروپایی یا حتی آمریکای شمالی آن‌طور که به نظر می‌رسد، شناخته‌شده نیست اما در بازار داخلی چین از اقبال بالایی برخوردار است و با دستیابی به سهم بازار مناسب و توسعه محصولات خود، توانسته حتی زیرمجموعه‌های مختلفی را در اختیار بگیرد. شاید بتوان فعالیت اصلی این خودروساز چینی را روی محصولات پیکاپ و شاسی‌بلند متمرکز دانست. از جمله خودروهای مطرح این تولیدکننده می‌توان به پیکاپ F70 اشاره کرد.

طراحی این خودرو به‌گونه‌ای است که در نگاه نخست دو محصول نیسان ناوارا و فورد رنجر را در ذهن تداعی می‌کند. وزارت صنایع چین هنگامی‌که برای نخستین‌بار تصاویری از این خودرو را منتشر کرد، اعلام داشت که هنوز نام قطعی این محصول مشخص نشده است اما پیشنهاد نام «کای‌چانگ» در اولویت قرار دارد. F70 در رده‌بندی‌ها کمی بالاتر از پیکاپ قبلی این خودروساز یعنی F50 قرار دارد که براساس ایسوزو D-Max پیشین ساخته شده بود. براساس آنچه منتشر شده، پیکاپ چانگان با دو موتور 1.8 و 2.5 لیتری توربودیزل ایسوزو به بازار عرضه خواهد شد.

همچنین اعلام‌ شده است که موتور کوچک‌تر این خودرو، قدرتمندتر شده و توانایی تولید 150اسب‌بخار را خواهد داشت. این در حالی است که این موتور ارتقایافته، پیش از این تنها می‌توانست 129‌اسب‌بخار قدرت تولیدکند.

پرسه پژو- سیتروئن در خودروسازی‌های چین

به نظر می‌رسد پژو-  سیتروئن علاقه بسیاری به همکاری با خودروسازان چینی برای تولید محصولات جدید به ویژه پیکاپ‌ها دارد. پیش از این نیز خودروسازی پژو- سیتروئن اعلام کرده بود که قرار است در همکاری با شرکت دانگ‌فنگ چین، یک پیکاپ جدید را روانه بازار کند. این پیکاپ پژو براساس پلت‌فرم D22 نیسان ناوارا طراحی شده بود و در ظاهر شباهت بسیاری به پیکاپ ریچ داشت.

این پیکاپ مشترک پژو- سیتروئن و دانگ‌فنگ از یک پیشرانه 2.5 لیتری دیزلی برخوردار است که قدرتی معادل ۱۱۵اسب‌بخار و گشتاوری حدود ۲۸۰نیوتون‌متر بهره تولید می‌کند. پیشرانه این خودرو با یک گیربکس دستی ۵ سرعته هماهنگ و دو سیستم دودیفرانسیل و تک‌دیفرانسیل برای آن در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =