کد خبر: 224238
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸

قیمت پریوس 2018  در بازار جهانی 33 هزار دلار است. نمونه‌های 2017 این خودرو در بازار حدود 300 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

حالا دیگر چند سالی از حضور خودروهای هیبریدی در ایران می‌گذرد. خودروهایی که بنزین کمتری مصرف کرده و درنتیجه آلودگی کمتری هم تولید می‌کنند. این رقابت در سال‌های گذشته آنقدر جدی شده که حتی خودروسازان داخلی هم به فکر تولید نمونه‌های مشابه آن افتاده‌اند. آیا خودروهای هیبریدی برای ما صرفه اقتصادی دارند؟ این سوالی است که در گزارش زیر به دنبال جوابی برای آن هستیم.

اگرچه تسهیلاتی برای خرید و فروش خودروهای هیبریدی گذاشته شده اما خرید پایان مسیر نیست. حتی وقتی یک خودروی برقی را ارزان‌تر از نمونه بنزینی آن بخریم باز هم مخارج دیگری مقابل راه ما وجود دارد. قطعات باتری آن در صورت خرابی می‌تواند حسابی جیب مشتری را خالی کند.

قیمت پریوس 2018  در بازار جهانی 33 هزار دلار است. نمونه‌های 2017 این خودرو در بازار حدود 300 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.  پریوس از این لحاظ قیمت بسیار به صرفه‌ای در بین خودروهای دیگر دارد. برای مثال با نصف قیمت میتسوبیشی اوتلندر می‌توان سوار پریوس 2018 شد این خودرو از سوناتا و کمری هم به طور چشم‌گیری ارزان‌تر است.

با وجود برتری که پریوس در قیمت نسبت به دیگر رقبایش دارد اما اگر پریوس 2018 را بررسی کنیم می‌بینیم تویوتا هنوز برای آن امکان شارژ شدن خودکار هنگام ترمز گرفتن را نگذاشته است. این در حالی بوده که خودروهای دیگری مانند سوناتا برقی هنگام ترمز شارژ می‌شوند.

البته نقطه ضعف دیگر همه خودروهای هیبریدی را باید شتاب و قدرت پایین‌تر آنها بدانیم. چراکه موتور آنها به دو قسمت برقی و بنزینی تقسیم می‌شود. برای همین معمولا موتور بنزینی کم‌حجم‌تری دارند و درنتیجه قدرت کمتری تولید می‌کنند. به خصوص در مسافت‌های خارج از شهر ممکن است کمی برای کسی که عشق سرعت است ضد حال بزرگی باشد.

از سوی دیگر اگرچه خودروهای هیبریدی معمولا از برندهای برتر و شناخته شده‌ای هستند که کیفیت را برای مشتری تضمین می‌کنند اما هنوز به اندازه کافی در ایران شناخته شده نیستند. برای همین با گذشت گارانتی نمی‌توان برای تعمیر قطعات زیاد روی تعمیرکاران شهرها حساب باز کرد. همین موضوع هزینه نگهداری خودروهای ما را بالا می‌برد.

از سوی دیگر موتور این خودروها به اندازه کافی سنگین بوده که خودروساز را مجبور به کاهش وزن اتاق خودرو بکند. برای همین ما سوار خودرویی با کابین سبک‌تر و در نتیجه هندلینگ پایین‌تری می‌شویم امکان مانور راننده را برای رانندگی کاهش می‌دهد.

شاید گران‌ترین هیبریدی‌های دنیا را بی‌ام‌و و آئودی تولید می‌کنند اما در دسته‌بندی هیبریدی‌های ارزان‌تر هیچ گزینه‌ای بهتر از پریوس ۲۰۱۸ نیست. از نظر مصرف سوخت هیچ خودروی هیبریدی روی دست آن بلند نشده و در عین حال کارایی باکیفیتی از خود به نمایش می‌گذارد. با این حال تنها ویژگی‌ مشترک بین پریوس و همه خودروهای لوکس نام‌برده لذت پایین رانندگی است. چراکه آنها شتاب پایین‌تری به راننده می‌دهند و حداکثر سرعت کمتری در مقایسه با خودروهای بنزینی را تجربه می‌کنند. البته این معیار شاید برای یک اروپایی که با خرید هیبریدی مجبور به پرداخت هزینه بیشتر می‌شود تاثیرگذار باشد اما تصمیم یک ایرانی را برای خرید عوض نمی‌کند. چرا سیاستگذاری تشویق به خرید خودروی برقی باعث شده تا تفاوت قیمت نسخه بنزینی و هیبریدی گاهی به 100 تا 150 میلیون تومان برسد.

منبع : ویرلن

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =