کد خبر: 224524
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
دنیای خودرو

در آخرین روزهای تعطیلات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مکزیک را تهدید کرد که اگر برای ورود غیرقانونی مهاجران و همچنین مواد مخدر از مرزهایش به خاک آمریکا چاره‌ای نیندیشد، بر واردات خودرو از مکزیک تعرفه‌هایی را اعمال خواهد کرد.

1. جدیدترین تهدید ترامپ

به گزارش «اخبار خودرو»، در آخرین روزهای تعطیلات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مکزیک را تهدید کرد که اگر برای ورود غیرقانونی مهاجران و همچنین مواد مخدر از مرزهایش به خاک آمریکا چاره‌ای نیندیشد، بر واردات خودرو از مکزیک تعرفه‌هایی را اعمال خواهد کرد. این جدیدترین تهدید ترامپ برای هشدار دادن به همسایه جنوبی آمریکا محسوب می‌شود. پیش از این تهدید ترامپ گفته بود که برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی از مکزیک مرزهایش را با این کشور خواهد بست. اما به نظر می‌رسد تهدید جدید او برای اعمال تعرفه 25‌درصدی بر واردات خودرو از مکزیک می‌تواند مقامات مکزیکی را بیشتر از هر ترفند دیگر ترامپ نگران کند. خود او در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: «گمان نمی‌کنم ما هیچ‌وقت مجبور به بستن مرزها شویم، زیرا جریمه تعرفه‌ها روی خودروهایی که از مکزیک وارد آمریکا می‌شوند، بسیار کلان خواهد بود.» ترامپ بارها به مکزیک در خصوص واردات مواد مخدر و ورود مهاجران غیرقانونی از مرزهای مشترک دو کشور هشدار داده است. 
2. بازداشت دوباره کارلوس گون

کارلوس گون، مدیرعامل سابق ائتلاف رنو-نیسان یک ماه پس از آزادی به قید وثیقه 9‌میلیون دلاری، باری دیگر به بازداشتگاهی فرستاده شد که پیشتر به مدت 108‌روز در آن حبس بود. دادستان‌های ژاپنی روز پنجشنبه این مدیر سابقا خوشنام را باری دیگر به اتهام تخلفات مالی جدیدی به بازداشتگاه فراخواندند. گون اعلام کرده که از تمامی اتهامات مبرا است و قربانی نوعی کودتا درون هیات مدیره نیسان شده است. وکلای مدافع گون نیز دادستان‌‌های ژاپنی را به تلاش برای بستن دهان او متهم کرده‌اند. هنگامی که نخستین بار در ماه نوامبر اتهامات علیه گون مطرح شد، دو طرف ائتلاف با یکدیگر در رابطه با این مدیر باسابقه همصدا نبودند، اما حالا به نظر می‌رسد که طرف فرانسوی نیز با تردید خبرهای مربوط به تخلفات مدیر پیشین خود را دنبال می‌کند. بازداشت مجدد گون به شک و تردید در خصوص استفاده از پرداختی‌های انجام شده توسط یکی از شرکت‌های جانبی نیسان به ارزش 5 میلیون دلار برای مقاصد شخصی مربوط می‌شود. 
3. احتمال آشتی ترامپ با چین

دونالد ترامپ روز پنجشنبه اعلام کرد که ایالات متحده و چین در آستانه رسیدن به یک توافق تجاری هستند که احتمال دارد ظرف چهار هفته آینده علنی شود. او در عین حال به پکن هشدار داد که بدون دستیابی به یک پیمان به سختی می‌توان ادامه تجارت میان دو کشور را تضمین کرد. دو کشور مذاکرات فشرده‌ای را برای خاتمه دادن به جنگ تجاری چند ماهه خود که تاثیر مخربی بر تجارت جهانی گذاشته از سر گذرانده‌اند. هفته گذشته پس از آن‌که طرفین در پکن خوش‌بینی‌های خود را در خصوص گفت‌‌وگوهای میان دو کشور اعلام کردند، امیدواری در بازار جهانی افزایش پیدا کرد. ترامپ پیش از دیدار با لیو هی، معاون نخست وزیر چین اعلام کرد که دو طرف بر سر جنبه‌های دشوارتر توافق، هم‌نظر شده‌اند اما هنوز اختلافاتی وجود دارد که باید برطرف شوند.
4.  افتتاح نخستین کارخانه دایملر در خاک روسیه

دایملر با گشایش نخستین کارخانه تولیدی خود در روسیه، فعالیت‌های خود را در خاک این کشور توسعه داد. کارخانه جدید این خودروساز آلمانی در فاصله 40کیلومتری شمال غرب مسکو واقع شده است. بر اساس گزارش‌ها راه‌اندازی این کارخانه به 281میلیون دلار سرمایه احتیاج دارد و بیش‌از هزار موقعیت شغلی را ایجاد خواهد کرد. در مراسم افتتاحیه کارخانه دایملر بسیاری از مقامات عالی‌رتبه روسی و آلمانی از جمله نمایندگان مرسدس بنز حضور داشتند. اما بی‌شک مهم‌ترین مهمان این مراسم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بوده است که در کنار دنیس مانتروف وزیر بازرگانی روسیه و آندری وروبیوف فرماندار مسکو در این رویداد حضور داشت. پیتر آلتامیر، وزیر امور خارجه آلمان و دیتر زتچه، مدیرعامل دایملر و مارکوس شفر، عضو هیات مدیره مرسدس بنز نیز در سایت احداث این کارخانه حضور داشتند. تمامی خودروهای تولیدی در دایملر در کارخانه موسوم به مسکویا برای بازار داخلی روسیه تولید می‌شوند. 
5.خرید 50درصد از سهام اسمارت توسط جیلی

یکی دیگر از خبرهای داغ خودرویی در تعطیلات نوروز خرید 50درصد از سهام برند اسمارت متعلق به گروه خودروسازی دایملر توسط کمپانی چینی جیلی بود. دایملر و جیلی که مالک برندهایی از جمله ولوو و لوتوس است قصد دارد یک جوینت ونچر 50-50 را تشکیل دهد که اداره این برند تولیدکننده خودروهای برقی را برعهده خواهد گرفت. طبق قرارداد جیلی و دایملر تولید خودروهای اسمارت به چین انتقال پیدا خواهد کرد و مدل‌های جدید تمام الکتریکی این برند از سال 2022 راهی بازار خواهند شد. مرسدس بنز کار طراحی و امور مربوط به ظاهر مدل‌های اسمارت را برعهده خواهد داشت و جیلی هم کارهای مربوط به مهندسی آن‌ها را عهده‌دار خواهد بود. اگرچه هنوز جزئیات مربوط‌به برنامه‌های جدید اسمارت اعلام نشده اما یکی از اهداف جدید توسعه برند اسمارت به بخش ب بازار خواهد بود. براساس گزارش‌ها هدف از قرارداد جیلی و دایملر توسعه اسمارت و تبدیل آن به برندی پیشتاز در بازار خودروهای الکتریکی لوکس است. 
6.احتمال ادغام آستون‌مارتین با همکاران آلمانی 

در جریان برگزاری کنفرانس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان خودرو در بریتانیا، اندی پالمر، مدیرعامل آستون‌مارتین اعلام کرد برای توسعه فناوری‌های خودروهای مرتبط باهم و خودران، کارخانه‌ها مجبور به ادغام با یکدیگر خواهند شد و به‌این‌ترتیب اولین نشانه‌ها برای احتمال ترکیب این برند اصیل با همکاران آلمانی‌شان مشخص شد. آقای پالمر گفته است: «ما در حال پیشرفت در تکنولوژی‌های مشابهی هستیم، اما تا همین جای کار میلیاردها پوند صرف کرده‌ایم و هنوز نتیجه کاملی را دریافت نکرده‌ایم. من فکر می‌کنم برای رسیدن به این اهداف کمپانی‌ها باید با یکدیگر مشارکت بیشتری داشته باشند و هزینه‌های پیشرفت در این فناوری‌ها را بین خود تقسیم کنند. به‌هرحال شاید بودجه نهایی موردنیاز برای توسعه این فناوری‌ها در اختیار هر شرکتی نباشد. مدل تجارت صرف کردن یک میلیارد دلار برای صرفا یک فناوری و سپس فروش آن به قیمت پایین به‌صرفه نیست و بنابراین با این روند اقتصاد بسیاری از شرکت‌ها ضعیف شده و احتمال فروپاشی آن‌ها بالا می‌رود».
7. رنو به دنبال ائتلاف با فیات کرایسلر

یکی از مهم‌ترین اخبار چند روز اخیر احتمال خرید FCA یا فیات-کرایسلر توسط ائتلاف رنو و نیسان بوده است. این درحالی است که رنو همچنین در تلاش برای تقویت ارتباط خود با طرف‌های ژاپنی‌ ائتلاف است و قصد دارد خود را ازلحاظ تکنولوژی به آن‌ها وابسته‌تر کند. به گزارش فایننشیال تایمز گروه خودروساز دورگه ایتالیایی-آمریکایی بعد از میتسوبیشی هدف بعدی فرانسوی‌ها است و به گفته برخی از منابع داخلی رنو، حتی کارلوس گون نیز پیش از بازداشت در ژاپن مذاکراتی را با مقامات فیات کرایسلر انجام داده بود. حتی رسانه‌ها به صحبت‌های مایکل منلی، مدیرعامل فیات-کرایسلر اشاره می‌کنند که گفته بود از فرصت‌های همکاری و حتی ادغام که به ارتقای شرکتش کمک خواهد کرد، استقبال می‌کند. طبیعی است که ترکیبی از رنو، نیسان و گروه فیات-کرایسلر به‌عنوان رقیب رهبران فعلی بازار یا همان گروه فولکس‌واگن و تویوتا مطرح خواهد شد. البته رنو، نیسان و میتسوبیشی به‌طور کامل در هم ادغام نشده‌اند، بلکه هر سه در یک مجموعه مشترک فعالیت می‌کنند.
8.جشن تولید ۳۰میلیونمین پاسات 

فولکس واگن در روزهای گذشته موفقیت بزرگ خود را در تولید 30میلیون دستگاه پاسات طی 46سال گذشته جشن گرفت. برای درک این موفقیت پاسات باید بدانیم که این خودرو توانسته تیراژ بالاتری نسبت‌به مدل معروف بیتل با حداکثر تولید ۲۱میلیون دستگاه، به ثبت برساند. مراسم جشن تولید 30میلیونمین پاسات روز ۳ آوریل در کارخانه ادمین آلمان برگزار شد. در این جشن ۳۰میلیونمین پاسات نسخه GTE به رنگ نقره‌ای‌ پلاگین هیبریدی حاضر بود که در انتهای خط تولید نگه‌داشته شد تا رسانه‌های بین‌المللی به گزارش از آن بپردازند. رالف برندستار، مدیرعملیاتی فولکس‌واگن در این مراسم گفت: «پاسات یکی از موفق‌ترین و مهم‌ترین محصولات فولکس‌واگن بوده و تولید ۳۰میلیون دستگاه از آن نشان می‌دهد که مشتری در خرید این محصول به فولکس‌واگن اعتماد دارد. در نتیجه پاسات به یکی از مهم‌ترین خودروهای جهان تبدیل‌شده است که امروزه در پکن، برلین، سیدنی، ژوهانسبورگ و حتی سان‌فرانسیسکو به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین محصولات شناخته می‌شود.»
9. پیشرانه به‌روزتر سانگ‌یانگ تیوولی

پس‌از گذشت ۴سال از عرضه کراس‌اوور سایز کوچک سانگ‌یانگ، مهندسان این برند کره‌ای به‌روزرسانی‌هایی را برای آن درنظر گرفتند. این تغییرات صرفا شامل ظاهر خودرو نشده، بلکه یکی از مهم‌ترین موارد لیست تغییرات، معرفی پیشرانه جدیدی برای این خودرو است. پیشرانه بنزینی و دیزلی جدید این خودرو ظرفیت ۱.۶لیتر دارد و منطبق با استاندارد یورو 6C اروپا ساخته خواهد شد. البته این پیشرانه تنها انتخاب مشتریانی خواهد بود که از سوخت بنزین برای خودرویشان استفاده می‌کنند و تیپ‌های بنزینی تیوولی به سه نسخه SE، EX و ELX محدود خواهد بود. البته تیپ آخری به‌طور مشترک در نسخه‌های دیزلی نیز موجود خواهد بود. تمامی پیشرانه‌ها به گیربکس قدیمی این خودرو متصل خواهند شد. یکی از اهداف مدیران سانگ‌یانگ پایین نگه‌داشتن قیمت این خودرو در محدوده زیر ۲۰هزار دلار بود که طبق نظرسنجی‌ها مهم‌ترین شاخصه برای انتخاب این خودرو توسط نظرسنجی‌ها بوده است، بنابراین قیمت تیوولی جدید ۱۹هزارو۷۰دلار تعیین‌شده که ۴هزار دلار کمتر از پژو ۲۰۰۸ است.
10. درخشش وارث شوماخر 

میک شوماخر، پسر مایکل شوماخر و قهرمان هفت دوره‌ فرمول یک جهان، روز سه‌شنبه هفته پیش نخستین آزمون فرمولاوان خود را برای فراری در بحرین انجام داد و در زمان‌گیری پشت‌سر مکس وشتاپن از تیم ردبول ایستاد. شوماخر جوان در روزی شگفت‌آور در همان پیستی که پدرش ۱۵سال پیش نخستین جایزه‌ بزرگ خاورمیانه را با فراری به‌دست آورد، با ۰.۵۷۷ ثانیه بیشتر، پایین‌تر از راننده هلندی ۲۱ ساله ردبول قرار گرفت. در این رقابت که به‌عنوان اولین تمرین درون فصل ۲۰۱۹ برگزار شد، میک شوماخر زمان ۱ دقیقه و ۲۹.۹۷۶ ثانیه را با سریع‌ترین لاستیک ثبت کرد و در شرایط جوی ناپایدار بحرین، موفق شد ۵۶دور در پیست سخیر با خودرو فرمولاوان تیم فراری بزند. میک می‌گوید: « امروز واقعا لذت بردم. از همان لحظه اول که وارد گاراژ شدم، احساس می‌کردم در خانه خود هستم؛ زیرا بسیاری از افرادی که می‌دیدم، از دوران کودکی می‌شناختم. خودرو SF90 فراری به‌دلیل قدرتش بسیار باورنکردنی است؛ اما رانندگی با آن بسیار راحت بود.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =