کد خبر: 224911
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸
اپل وکترا

در مجموع سه نسل از اپل وکترا با نام‌های وکترا A، B و C بین سال‌های 1988 تا 2008 به مدت 20 سال به بازار عرضه‌شده‌اند.

زمانی خودروهای اپل در ایران می‌تاختند و خانواده‌های ایرانی زیادی را به خود علاقه‌مند کرده بودند. در اواسط دهه 70 شمسی جمعی از خودروهای این کمپانی با سابقه آلمانی وارد ایران شدند. در کنار خودروهای هاچبک کوچک که بیشتر جوان‌پسند بودند، خودروهای خانوادگی و سدان اپل نیز به ایران وارد شدند. اپل وکترا به عنوان یک سدان خانوادگی همه آن چیزی که خانواده‌های ایرانی نیاز داشتند را در اختیار آن‌ها قرار می‌داد. مردم ایران به مهندسان آلمانی اعتماد زیادی دارند بااین‌حال در ابتدا نام‌آشنا نبودن اپل باعث شده بود مردم با احتیاط بیشتری در مورد خرید اپل وکترا فکر کنند.

اما این خودرو نشان داد می‌تواند یک همراه همیشگی برای ایرانیان باشد. به‌طورکلی خودروهای شرکت اپل به اقتصادی و کم‌خرج بودن معروف هستند. اپل وکترا هم دارای این ویژگی‌های مثبت بود. علاوه بر این وکترا می‌توانست رانندگی روان و بی دردسری را برای سرنشینان فراهم کند. با یک نگاه گذرا به دهه 70 باید بگویم که اپل وکترا یکی از بهترین سدانهای خانوادگی آن روزگاران بوده است؛ اما این خودرو امروزه هم طرفداران زیادی دارد. اگر سری به آگهی‌های خرید و فروش اپل وکترا در سایت دیوار بزنید متوجه خواهید شد که بعد از گذشت 2 دهه همچنان اپل وکترا های سرحال دست به دست می‌شوند.

چه مدل‌هایی از اپل وکترا در ایران حضور دارند؟

در مجموع سه نسل از اپل وکترا با نام‌های وکترا A، B و C بین سال‌های 1988 تا 2008 به مدت 20 سال به بازار عرضه‌شده‌اند. در این میان بر اساس آگهی‌های فروش اپل وکترا ثبت‌شده در سایت دیوار تنها نسل اول این خودرو در سال 1995 به ایران راه پیداکرده است. این نسل از وکترا توانست در اروپا، آسیا و استرالیا فروش بسیار خوبی را تجربه کند. در کشورهای مختلف نام‌های دیگری به این خودرو داده‌شده است. اپل وکترا در ایران با فروش نسبتاً خوبی همراه بود و بسیاری از خانواده‌های متوسط رو به بالای ایران، به دلیل وجود امکانات مناسب در این خودرو به خرید آن علاقه نشان می‌دادند.

مشخصات فنی اپل وکترا

اپل برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار سعی می‌کند خودروهای خود را در کشورهای مختلف به قوای فنی مناسب بازار آن کشورها مجهز کند. به همین دلیل نسل اول اپل وکترا با رنج گسترده‌ای از مشخصات فنی به بازار جهانی عرضه‌شده بود. اپل وکترا های واردشده به ایران اکثراً به موتور 2 لیتری 4 سیلندر مجهز شده‌اند. این موتور در آلمان ساخته‌شده است و به همین دلیل از لحاظ فنی توانایی‌های بسیار خوبی داشته و دارد. موتور اپل وکترا می‌تواند 114 اسب بخار نیرو تولید کند که از طریق جعبه‌دنده 5 سرعته دستی یا اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. گیربکس دستی در بین نمونه‌های موجود در ایران بیشتر دیده می‌شود و اتفاقاً عملکرد بهتری از گیربکس اتوماتیک اپل وکترا دارد. هماهنگی گیربکس با موتور خودرو سبب شده است که اپل وکترا شتابی در حدود 10.5 ثانیه داشته باشید که از خیلی از خودروهای امروزی نیز بهتر است. برای این که با عملکرد بهینه موتور این خودرو بیش از قبل آشنا شوید بهتر است بدانید که این خودرو تولید شده در 20 سال قبل مصرف سوختی در حدود 7.1 لیتر به صورت ترکیبی داشت که حتی در حال حاضر نیز عالی به نظر می‌رسد. هرچند این آمار روی کاغذ است و ممکن است سال‌ها استفاده از این خودرو روی عملکرد آن کمی تأثیر گذاشته باشد.

امکانات و کیفیت ساخت اپل وکترا

قوای فنی اپل وکترا تنها بخش این خودرو نیست که نسبت به بسیاری از خودروهای تولید روز داخلی برتری دارد؛ بلکه باید گفت کیفیت ساخت و امکانات نیز چیزی از نمونه‌های روز تولید داخل ایران کم ندارد. بالابر شیشه‌برقی، آینه‌های برقی، رایانه اطلاعات خودرو، ایربگ و سیستم‌های ترمز پیشرفته مانند abs تنها بخشی از امکانات این خودرو است. کیفیت ساخت خودرو هم قابل‌قبول است و اکثر نمونه‌های موجود در ایران بعد از سال‌ها استفاده همچنان کیفیت خود را حفظ کرده‌اند. در واقع باید گفت این خودرو نیز مانند سایر خودروهای آلمانی  ماندگاری بسیار بالایی دارد.

ارزش خرید و قیمت

در حال حاضر قیمت اپل وکترا در بازار خودروهای دست‌دوم، حدود 36 تا 40 میلیون تومان است. در این محدوده قیمتی اکثراً رقبای این خودرو، خودروهای تولید داخل دست‌دومی هستند که به واقع می‌توان گفت از لحاظ فنی و امکانات نکته مثبتی در آن‌ها نسبت به اپل وکترا دیده نمی‌شود. بااین‌حال پیدا کردن قطعات یدکی برای این خودرو به‌سادگی رقبای ایرانی آن نخواهد بود و بازار فروش اپل وکترا دست‌دوم چندان داغ نیست. وکترا به‌خودی‌خود ارزش خرید بالایی دارد اما در شرایط امروز نگهداری از آن کمی سخت‌تر از رقبا خواهد بود.

منبع : ویرلن

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =