آرش محبی نژاد

در این جلسه مقرر شد کمیته‌هایی به‌منظور تعمیق ساخت داخل و افزایش سطح داخلی‌سازی تشکیل شود که در نتیجه فعالیت این کمیته‌ها بتوانیم تا حد زیادی از واردات بی‌نیاز شویم

  جلسه مشترک اعضای هیات‎مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خودرو کشور با میرجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا روز یکشنبه هفته جاری برگزار شد. در این جلسه مباحثی در خصوص مشکلات قطعه‌سازان مطرح شد و راهکارهای موجود برای حل این چالش‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت. 

حل مشکلات بین قطعه‌سازان و سایپا

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خودرو کشور در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» در خصوص جزئیات مطرح شده در این جلسه، گفت: «این جلسه با هدف بررسی چالش‌های تولید و حل مشکلات بین قطعه‌سازان و خودروسازان برگزار شد. همفکری و ایجاد تعامل میان تامین‌کنندگان قطعات و شرکت سایپا نیز از جمله مسائل دیگری بود که در این نشست مشترک طرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.»

آرش محبی‌نژاد با بیان این‎که بخش مهمی از این جلسه به بحث اصلاح قیمت‌ها اختصاص یافت، اظهار کرد: «بر این اساس مدیرعامل سایپا اعلام کردند که بخش قابل‌توجهی از اصلاح قیمت‌ها انجام شده است. در عین حال به شرکت‌های سازه‌گستر و مگاموتور دستور داده شد تا آن بخش از اصلاح قیمت‌ها که صورت نگرفته است، در اسرع وقت موردبازنگری قرار بگیرد و اصلاح قیمت درمورد آن‌ها نیز اعمال شود.»

تسویه حساب با روش خرید دِین

وی با اشاره به اینکه انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی مدتی قبل بسته پنج بخشی به منظور تامین نقدینگی به روش‌های غیرپولی را ارائه کرده بود، تاکید کرد: «بعضی از بندهای این بسته در این جلسه مجددا مطرح و قرار شد مباحث مربوط به خرید دِین با نفوذ به عمق زنجیره تامین قطعه‌سازی، شامل قطعه‌سازان تی‌یر1، تی‌یر2 و تی‌یر3 انجام شود و از همه ظرفیت‌های زنجیره تامین در تامین نقدینگی استفاده شود.» 

محبی‌نژاد در ادامه بیان کرد: «در واقع سایپا درخصوص تسویه با روش خرید دیون بانکی از رده‌های یک، دو و سه زنجیره تامین اعلام آمادگی کرد. به این ترتیب هرکدام از قطعه‌سازانی که با سایپا همکاری می‌کنند و مطالبات بیش از 120روز دارند، با این روش می‌توانند حساب خود را با این خودروساز تسویه کنند.» 

این فعال قطعه‌سازی با اشاره به اینکه ایجاد ال‌سی داخلی نیز از جمله مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد، گفت: «اما در این راستا مشکلاتی در نظام بانکی کشور وجود دارد که قرار شد در جلسات بعدی موردبررسی و حل و فصل قرار بگیرد.»

کاهش ارزبری در گرو افزایش عمق داخلی‌سازی

درحالی‎که مدتی قبل خبری مبنی بر اعلام آمادگی سایپا درمورد تامین بخشی از ارز موردنیاز قطعه‌سازان مطرح شد، به نظر می‌رسد در جلسه اخیر مدیرعامل سایپا با انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی اشاره‌ای به این موضوع نشده است. در عین حال افزایش عمق داخلی‌سازی، یکی دیگر از مباحثی است که در این جلسه موردبررسی قرار گرفته است. 

آرش محبی‌نژاد در این خصوص توضیح داد: «در این راستا مقرر شد کمیته‌هایی به منظور تعمیق ساخت داخل و افزایش سطح داخلی‌سازی تشکیل شود که در نتیجه فعالیت این کمیته‌ها بتوانیم تا حد زیادی از واردات بی‌نیاز شویم.»

دبیر انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به این سوال که آیا مشخص است عمق داخلی‌سازی کدام یک از محصولات افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: «هرمحصولی که افزایش سطح داخلی‌سازی آن با مزیت نسبی همراه باشد، در این طرح هدف قرار خواهد داشت.»

به گفته وی، هرچه عمق ساخت داخل افزایش یابد، به همان نسبت میزان ارزبری کاهش خواهد یافت و این هدفی است که باید به طور جدی دنبال شود.

وی با اشاره به تاکید گذشته معصوم نجفیان، مدیرعامل شرکت سازه‌گستر بر اهدافی که در زمینه کاهش ارزبری در صنعت خودرو تدوین شده است، خاطرنشان کرد: «باتوجه‌به برنامه‌های مشترکی که میان تامین‌کنندگان و شرکت سایپا تعریف شده است، بی‌شک این هدف محقق خواهد شد.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    0 0
    قیمت ماشین ها بیاریت پاین ادمهای فقیر بتونن ماشین بخرن لطفا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =