کد خبر: 225381
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
موریتزیو رجیانی، مدیر فنی ارشد لامبورگینی

اونتادور جدید خودرویی هیبرید خواهد بود و چالش ما این است که چنین کاری را در حین بهبودسازی کنترل شاسی انجام دهیم تا فوق سریع و فوق واکشنی باقی بماند

به گزارش «اخبار خودرو»، سال گذشته لامبورگینی موفق شد تا به برخی دستاوردهای فنی اساسی دست پیدا کند. این سازنده سوپراسپرت‌های لوکس نه تنها موفق به عرضه نخستین مدل شاسی بلند خود به نام اوروس شد که در کنار زیبایی عملکرد بسیار بالایی نیز دارد، بلکه نخستین سیستم کنترل دینامیک متمرکز خود با نام LDVI را نیز در مدل جدید اوراکان ایوو عرضه کرد.

این سیستم جایگزین کامپیوترهای نظارتی چندگانه‌ای می‌شود که تنظیمات سیستم تعلیق، چهار چرخ محرک، واکنش موتور، و سایر متغیرها را برعهده دارند و مدیریت همه این عملکردها را بر عهده سیستم واحدی می‌گذارد که سریعتر و مستقیم‌تر است.اما پیشرفت در جهان خودروهای اسپرت هرگز به پایان نمی‌رسد و برای آگاهی از جدیدترین برنامه‌های لامبورگینی نشریه درایو به سراغ موریتزیو رجیانی، مدیر فنی ارشد لامبورگینی رفته تا از او درباره برنامه‌های آتی این خودروساز بلندآوازه سوال کند.   

ابتدا به سراغ اوروس برویم. به نظر می‌رسد هر زمان که یک تولیدکننده خودروهای لوکس یا با عملکرد بالا مدلی شاسی‌بلند عرضه می‌کند، فورا به پرفروش‌ترین مدل آن‌ها بدل می‌شود و در این جایگاه باقی می‌ماند.  اما حقیقت این است که شاسی‌بلند شما به لحاظ عملکردی آن‌قدر به خودروهای با عملکرد بالا نزدیک است که این سوال جدی را مطرح می‌کند که آیا شاسی‌بلندها قرار است آینده سوپراسپرت‌ها و خودروهای با عملکرد بالا را قبضه کنند؟ 

مساله ما اتخاذ یک تصمیم درست برای لامبورگینی بود. ما کار را با بررسی احتمالات مختلف در نمایشگاه‌های خودرو از جمله یک کانسپت چهار سرنشین در نمایشگاه پاریس 2008 آغاز کردیم، اما بعد از عرضه کانسپت اوروس در سال 2012 به راحتی می‌شد مشاهده کرد که مردم خواهان یک شاسی بلند سوپرلوکس با عملکرد بالا هستند.

هنوز افراد زیادی هستند که به سوپر اسپرت‌ها علاقه دارند، اما در ابتدای کار ما فکرش را نمی‌کردیم که اوروس بتواند یک خودرو اسپرت واقعی باشد. اما از نظر شتاب، ترمز و رکورد زمانی این ماشین عملکرد بهتری نسبت به گالاردو دارد که در سال 2003 به بازار معرفی کردیم. 

  راستش به نظر نمی‌رسد که 20‌سال پیش چنین ماشینی امکان تولید را پیدا می‌کرد. چه‌طور چنین چیزی ممکن شد؟

همه چیز به پیشرفت‌ ما در فناوری برمی‌گردد. به عنوان مثال با فرمان چرخ‌های عقب ما توانسته‌ایم فاصله‌ بیشتر محورهای جلو و عقب اوروس را جبران کنیم و شتابی به آن ببخشیم که واقعا باورنکردنی است. با ثبات فعال و قابلیت سیستم تعلیق برای حفظ فاصله مناسب از سطح زمین هم می‌توانید در جاده عملکرد بهتری داشته باشید؛ همچنین سیستم هدایت گشتاور که گشتاور را از چپ به راست و از جلو به عقب توزیع می‌کند.  

هیچ کدام از این سیستم‌ها در زمان عرضه گالاردو در دسترس نبودند و امروز به کمک آن‌هاست که از نظر پویایی ما توانسته‌ایم به چیزی منحصر به فرد دست پیدا کنیم. ما تصمیم درستی برای برندمان گرفتیم و چیزی تولید کردیم که واقعا تحول‌ساز است. 

  سیستم LDVI در ایوو هم یک نوع تفکر رو به جلو و آینده‌گرایانه به نظر می‌رسد. از این فناوری چه برداشتی می‌توان کرد؟

این که ما اکنون قادر به هماهنگ‌سازی مغز ماشین با مغز راننده هستیم. به طور معمول شما هنگام رانندگی کاری با ماشین انجام می‌دهید و انتظار واکنشی مشخص را دارید. ما می‌خواستیم این سیستم چیزی باشد که خودش پیش‌بینی کند و فورا کاری را که انجام می‌دهد به راننده اعلام کند. در نتیجه در عوض به جای آن‌که راننده از ماشین بازخورد بگیرد، از منطقی رو به جلو بهره‌مند می‌شود.  

  آیا معنی ساده‌اش همین نیست که راننده واکنش‌هایی سریعتر را از ماشین دریافت می‌کند؟ 

نه. به‌طور معمول شما با داده‌هایی از سوی راننده سر و کار دارید. مثلا فرمان را لمس می‌کنید، حالت رانندگی موردنظرتان را انتخاب می‌کنید و از طریق فشار پاهایتان بر پدال گاز یا ترمز، داده‌های لازم را فراهم می‌کنید. اما رانندگی چیزی فراتر از گاز و ترمز است. اگر به آرامی پایتان را از روی پدال بردارید به این معناست که می‌خواهید تنها اندکی سرعتتان را کاهش دهید.

اگر به سرعت پایتان را بردارید به این معناست که در حین نزدیک شدن به یک پیچ تند می‌خواهید ترمز بگیرید و  سریعا سرعتتان را کاهش دهید. به علاوه داده‌هایی اضافی وجود دارد که خودرو شما از جاده دریافت می‌کند؛ مثلا شرایط جاده و این‌که آیا آسفالتی صاف دارد یا خاکی و پردست‌انداز است یا خیس و خشک است. LVDI تمام این داده‌ها را می‌گیرد و در کمتر از 20 دهم ثانیه تمام سیستم‌های ماشین را بر اساس آن‌ها هماهنگ می‌کند.  

فکر می‌کنید چه چالش‌هایی در زمینه مهندسی خودرو وجود داشته باشد؟

ورود فناوری الکتریکی‌ و جبران اضافه وزنی که فناوری‌ الکتریکی به خودروها تحمیل می‌کند، یکی از چالش‌هاست. ما قبلا گفته‌ایم که اونتادور جدید خودرویی هیبرید خواهد بود و چالش ما این است که چنین کاری را در حین بهبود  کنترل شاسی انجام دهیم تا فوق سریع و فوق واکنشی باقی بماند.

همچنین به لطف دقت موتورهای الکتریکی باید از سیستم هدایت گشتاور انفعالی به هدایت فعال روی بیاوریم. این مساله شتاب و چالاکی بیشتری را به خودرو می‌بخشد که در مشتریان این باور را ایجاد می‌کند که وزن اضافی به ماشین تحمیل نشده است.

چالاکی نوعی جبران وزن است و سیستم هدایت گشتاور فعال در کنار سیستم فرمان عقب به این تصور کمک می‌کند و تجربه رانندگی لذت‌بخش‌تری را رقم می‌زند. 

مدل جدید اونتادور با چند موتور عرضه خواهد شد؟

تنها چیزی که در حال حاضر می‌توانم به شما بگویم این است که این مدل هیبرید خواهد بود. هنوز نمی‌توانم بگویم که راه‌حلمان چه خواهد بود. کاش می‌توانستم جزئیات بیشتری در اختیارتان قرار دهم، اما فقط می‌توانم قول بدهم که تمام تلاشم را برای بهتر شدن این ماشین خواهم کرد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =