بازار خودرو

با نگاهی به جداول قیمتی در بازار آزاد درمی‌یابیم قیمت اکثر خودروهای داخلی و همچنین خودروهای مونتاژی در کشور با کاهش همراه شده‌ است.

 به گزارش «اخبار خودرو»، روزهای پایانی هفته گذشته، صنعت خودرو کشور اتفاقات متعددی را به خود دید و همین امر موجب شد بلافاصله شاهد تاثیرات قابل‌توجهی در نحوه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در بازار آزاد باشیم. ورود دستگاه‌های قضایی به صنعت خودرو و پیگیری تحویل 20هزار دستگاه خودرو توسط سازمان بازرسی نیز موجب شده است جو روانی بازار به سوی کاهش قیمت‌ها سوق پیدا کند. ازسوی‌دیگر سرعت گرفتن فرآیند تحویل خودروهای ثبت‌نامی ازسوی دو خودروساز بزرگ کشور نیز مزید بر علت شد زیرا کاهش قابل‌توجه قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران‌خودرو را در پی داشته است.

بااین‌حال با بررسی آگهی‌های درج‌شده در پلت‌فرم‌های آنلاین خرید و فروش خودرو، درمی‌یابیم دلال‌ها و افراد سودجو همچنان درصدد افزایش قیمت‌ها هستند و با انتشار آگهی‌های دروغین سعی در جلوگیری از کاهش نرخ‌ها دارند. با این وجود بسیاری از فروشندگان و خریداران حقیقی با مراجعه به مراکز معتبر خریدوفروش یا مشاوره گرفتن از افراد خبره و باتجربه، خودرو موردنظر خود را با قیمت‌های منطقی‌تری نسبت‌به نرخ‌های اعلامی ازسوی دلال‌ها خریدوفروش می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود چرخ بازار خودرو به حرکت در آمده و از رکود ایجادشده در ماه‌های گذشته فاصله بگیرد.

با وجود تداوم این روند می‌توان انتظار داشت قیمت خودروهای داخلی طی روزهای آینده کاهش جزئی داشته باشد و به نرخ واقعی خود نزدیک‌تر شود. زیرا درحال‌حاضر با وجود کاهش چشمگیر اما همچنان دارای حباب خودروها، هنوز اختلاف قابل‌توجهی تا نرخ واقعی خود دارند.

با نگاهی به جداول قیمتی در بازار آزاد درمی‌یابیم قیمت اکثر خودروهای داخلی و همچنین خودروهای مونتاژی در کشور با کاهش همراه شده‌ است. بر این اساس قیمت سایپا پراید111 به کمتر از 49 میلیون تومان تنزل یافته و با قیمتی حدود 48 میلیون و 200 هزار تومان در بازار خریدوفروش و سایپا 131 نیز حدود 43 میلیون و 700 هزار تومان در بازار ارزش‌گذاری می‌شود. تیبا صندوق‌دار نیز با کاهش یک‌میلیون‌تومانی به بهای معاملاتی 50 میلیون و 800 هزار تومان رسید. این در حالی است نسخه هاچ‌بک این خودرو با نام تیبا 2 در بازار آزاد با قیمتی حدود 57 میلیون و 500 هزار توماین خرید و فروش می‌شود. ساینا EX نیز در بازار آزاد قیمتی حدود 56 میلیون و 600 هزار تومان را برای خود ثبت کرده است.

لیست قیمت محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد نیز به شرح زیر است:

پژو 405 بنزینی با قیمتی حدود 73 میلیون و 300 هزار تومان، پژو پارس دوگانه‌سوز با قیمت 98میلیون و 600 هزار تومان، پژو 207 جدید اتوماتیک با قیمت 158 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با قیمت 97 میلیون و 200 هزار تومان و پژو 206 تیپ 2 با قیمت 81 میلیون تومان معامله شده است.

همچنین محصولات خانواده سمند نیز از این رویه پیروی کرده و با میانگین یک میلیون تومانی کاهش در بازار معامله شده‌اند. بر این اساس آخرین نرخ معاملاتی برخی مدل‌های سمند به شرح زیر است:

سمند LX با قیمت 76 میلیون تومان، سمند EF7دوگانه‌سوز 87 میلیون تومان، سمند سورن  ELX، 93 میلیون و 300 هزار تومان خریدوفروش شده‌اند. همچنین قیمت دناپلاس تیپ2 نیز حدود 151 میلیون‌تومان تخمین زده می‌شود.

از محصولات خانواده رنو نیز می‌توان به ساندرو استپ‌وی اتوماتیک اشاره کرد که قیمتی حدود 178میلیون‌تومان را برای خود ثبت کرده است و نسبت‌به روزهای پایانی هفته گذشته، کاهش یک‌میلیون‌تومانی را تجربه می‌کند.

رنو ساندرو اتوماتیک در بازار آزاد قیمتی حدود 170میلیون‌تومان دارد. همچنین تندر پلاس‌اتوماتیک نیز با قیمتی حدود 164 میلیون تومان به فروش رسید. قیمت تندر 90 ایران‌خودرو نیز حدود 123 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

اما بازار خودروهای مونتاژی کاهش بیشتری را طی روزهای پایانی هفته و نخستین روز کاری هفته جاری تجربه کرده است. بر این اساس روز گذشته قیمت پژو 2008 در بازار حدود 310 میلیون تومان برآورد شده است.

همچنین مزدا 3 مونتاژی نیز نسبت به هفته گذشته ارزان‌تر شده و به بهای معاملاتی 397 میلیون تومان رسیده است. جک S5 که یکی از کراس‌اوورهای چینی پرفروش و محبوب در بازار شناخته می‌شود، به بهای معاملاتی 273 میلیون تومان رسیده، هاوال H2 نیز با کاهش 3 میلیونی به قیمت 275 میلیون تومان نزدیک شده است.

همچنین چانگان CS35 در بازار به قیمت 173 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.


 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    0 0
    گمشید ...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =