جید دانش، مدیر فروش و بازاریابی شرکت اسپید دیبا

روغن دیگری که باتوجه به‌نیاز بازار وارد کشور شده است، روغن‌گیربکس‌های دوکلاچه است که به‌دلیل تکنولوژی بالای ساخت هنوز توسط شرکت‌های داخلی تولید و توزیع نشده است.

 انتخاب و خرید روانکارهای مناسب برای خودروهای روز دنیا،‌ آن‌هم دربازار پرتقلب ایران شاید یکی‌از  سخت‌ترین کارهایی باشد که بعد از خرید خودرو با آن درگیر خواهید شد. البته به‌یک شرط که سلامت خودرو برایتان اهمیت داشته باشد و باتعریف و تمجید اتوسرویس‌ها دست به‌انتخاب روغن‌موتور و روغن‌گیربکس نزنید. درچنین شرایطی که نبض بازار روانکارهای وارداتی دردست محصولات تقلبی است که اغلب یا درایران پرمی‌شوند یا درامارات و به‌عنوان محصول وارداتی وارد کشور می‌شوند،‌ پیدا کردن یک برند آلمانی باکیفیت که ازصفر تاصد آن درآلمان تولید شده و برای نماینده‌اش در ایران فرستاده شده است، می‌تواند خیال مصرف‌کننده را از بابت سلامت خودرو راحت کند. دربین تمامی روانکارهای  خودرویی که ازاروپا به‌ایران وارد می‌شوند، به‌جرات می‌توان روغن‌موتور و روغن‌گیربکس‌های فوسر را به‌عنوان یکی از معدودمحصولاتی معرفی کرد که به‌دلیل عملکرد خوب نماینده انحصاری آن درایران سال‌هاست به‌صورت اصلی از شرکت تولیدکننده درآلمان وارد کشور می‌شود.

به‌همین منظور با مجید دانش، مدیر فروش و بازاریابی شرکت اسپید دیبا به گفت‌وگو نشستیم.

فوسر درچه سالی متولد شد و این برند آلمانی چه روانکارهایی را باچه سطح کیفی تولید و به‌بازارهای جهانی عرضه می‌کند؟

سال 2005میلادی بود که شرکت نفت دوران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های روانکار درآلمان کار خود را درزمینه ساخت انواع روانکارهای خودرویی و صنعتی آغاز کرد. محصولات شرکت نفت دوران شامل انواع روغن‌های موتوری،‌ روغن‌گیربکس،‌ روغن هیدرولیک و دیگر روغن‌های صنعتی و محلول‌ها شامل انواع گریس، روغن‌ترمز، ضدیخ و انواع شیشه‌شور می‌شود. دوران درانتخاب مواد اولیه برای تولید محصولاتش به‌شدت سختگیرانه عمل می‌کند و تنها از مواد اولیه‌ای استفاده می‌کند که قابل اعتماد باشند و توسط شرکت‌های بین‌المللی مشهور تولید شده باشند. محصولات دوران آلمان از کیفیت ثابتی برخوردارند که این دستاورد تنها به‌واسطه نظارت‌های مستقیم و مستمر آزمایشگاه‌های تعیین کیفیت به‌دست آمده است.

آیا محصولاتی که از فوسر آلمان به‌ایران می‌آید همان کالاهایی است که برای دیگرکشورها ارسال می‌شود یا به‌صورت انحصاری برای آب و هوا و شرایط اقلیمی  کشورمان تولید شده است؟

روانکارهای فوسر همواره با درنظر گرفتن نیاز کشورهای مختلف ازجمله شرایط آب و هوایی،‌ نوع سوخت و شرایط استفاده از روانکار درآن کشور طراحی و تولید می‌شود و به‌جرات می‌توان گفت محصولاتی از فوسر که درایران توسط نماینده انحصاری آن توزیع می‌شود سازگاری کاملی با ویژگی‌های اقلیمی،‌ سوخت و نوع رانندگی ایرانی‌ها دارد.

 نماینده ایرانی فوسر آلمان از چه زمانی پا به‌عرصه فعالیت گذاشت و امروز درچه زمینه‌هایی فعال است؟

   شرکت اسپیدپارت دیبا، پیشرو درتوزیع روانکارهای موتوری برای  خودروهای سبک و سنگین  تحت برند فوسر آلمان است. این شرکت درسال1386 به‌منظور ارائه خدمات درتامین قطعات خودرویی تاسیس شد و به‌عنوان نمایندگان شرکت‌هایی همچونBesfits , Firegold , Autos  Jansun Control و Duran و Atlas BX در زمینه روانکارها و همچنین باطری و قطعات جانبی کلیه خودروهای روز مانند هیوندائی، کیا و ... اقدام به‌فعالیت کرد. مجموعه اسپیدپارت دیبا سرانجام در سال1394 موفق شد بارعایت استانداردها و الزامات شرکت دوران به‌عنوان صاحب برند فوسر،‌ نمایندگی انحصاری این تولیدکننده آلمانی را دریافت کند.

علت حضور تقریبا کم‌رنگ فوسر در بازار طی یک‌سال گذشته چه بود؟

 حضور ما دربازار کم‌رنگ نشد. آنچه مهم است و شما به‌عنوان رسانه و مصرف‌کنندگان باید به‌آن توجه داشته باشید، این است که شرایط واردات روغن‌موتور و روغن‌گیربکس خارجی به‌کشور درزمان تحریم‌ها بسیار سخت شد. حضور کم‌رنگ ما هم به‌این دلیل بودکه اسپیدپارت دیبا تاکید ویژه‌ای برواردات محصول ازسایت اصلی تولید فوسر درآلمان داشته و دارد. 

شاید ما هم می‌توانستیم مانند بسیاری از  برندهای اروپایی دور کیفیت و اصالت را خط بکشیم و دست به‌ایجاد پرکنی درداخل کشور بزنیم. اما مدیریت این مجموعه بااین موضوع به‌شدت مخالف است و براین باور است که فوسر آلمان باید باهمان اصالت و کیفیت اصلی درایران عرضه شود. به‌همین دلیل تمامی مشکلات را ازسر گذراندیم تا درنهایت محموله‌های روغن‌موتورو روغن‌گیربکس فوسر از آلمان راهی ایران شدند و امروز پس‌از گذشت مدتی از کم‌رنگ شدن حضورمان دربازار،‌ ازحضور دوباره و  پرقدرت دربازار روانکارهای خارجی و باکیفیت خبر بدهیم.

البته ما براساس نیازسنجی‌هایی که از بازار انجام می‌دهیم کالا وارد می‌کنیم و به‌همین‌دلیل همواره محصولات روز فوسر توسط این شرکت دربین عوامل فروش و تعویض‌روغنی‌های معتبر توزیع می‌شود.

چطور می‌توان از اصالت فوسرهای توزیعی توسط اسپید پارت دیبا مطمئن شد؟

ساده‌ترین راه مراجعه به‌سایت دوران آلمان است که نام اسپیدپارت درآن به‌عنوان نماینده انحصاری در ایران آورده شده است. ازسوی دیگر تمامی مدارک گمرکی و بارنامه‌های روغن‌های وارداتی به‌کشور موجود است که این خود هرگونه شک و شبهه دراین‌زمینه را از بین می‌برد.

بارنامه‌ها و مدارک گمرکی فوسر یک تفاوت جدی بابسیاری از برندهای وارداتی دارد و آن این است که مبدا واردات کالای آلمان ذکر شده و حتی بارنامه‌ها نیز بیانگر این موضوع است. 
درست برعکس بسیاری از برندهای وارداتی که ازمبدا امارات به‌کشور وارد می‌شوند.

 آیا واردات روغن‌موتورهای خارجی درگریدهای پرمصرف به‌دلیل وجود نمونه تولید داخلی برای واردکننده‌ها مقرون‌به‌صرفه است؟

خیر؛ ما برای واردات روغن‌هایی مانند 10w40و 20w50که تولیدکننده‌های داخلی امکان تولید آن را درایران دارند، مجبور به‌پرداخت تعرفه‌های وارداتی سنگین هستیم. به‌همین دلیل تمرکز اصلی را روی گریدهایی مانند 0w20،0w30،0w40،5w30و 5w40گذاشته ایم.

به‌نظر می‌رسد نیاز اصلی بازار روانکارهای خودرویی درشرایط فعلی،‌ روغن‌گیربکس‌های اتوماتیک است. روغن‌هایی که بخش اندکی از آن‌ها توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود. برای این مشکل چه‌برنامه‌ای دارید؟

 به‌موضوع مهمی اشاره کردید. درحال حاضر 17درصد از خودروهای موجود درکشور ازگیربکس‌های اتوماتیک استفاده می‌کنندکه متاسفانه به‌دلیل عدم‌سرمایه‌گذاری مناسب روی تولید روغن‌های مورد نیاز این گیربکس‌ها توسط تولیدکنندگان بزرگ ایرانی، ‌نمی‌توان روغن مناسب و باکیفیتی را برای این خودروها دربازار پیدا کرد. به‌همین‌دلیل ما حجم گسترده‌ای از واردات خود را که از مردادماه امسال آغاز شده است روی روغن های گیربکس گذاشتیم. 

نکته جالب اینجاست که بسیاری از مالکین خودروهای وارداتی به‌دلیل عدم‌اطمینان به‌روغن‌گیربکس‌های موجود دربازار،‌ ریسک هزینه‌های تعمیرات ناشی از به‌کارگیری روغن‌گیربکس‌های نامعتبر را قبول نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند پیش از رسیدن به‌سرویس‌های دوره‌ای گیربکس،‌ خودرو خود را تعویض کنند! 

بیشترین نیاز بازار به‌روغن‌گیربکس شامل روانکارهای چه تیپ ازگیربکس‌های اتومات است؟

بر اساس آماری که دراختیار داریم،‌40درصد ازسهم بازار خودروهای خارجی دراختیار چینی‌هاست که از این بین 90درصدشان از گیربکس‌های cvt استفاده می‌کنند. این درحالی است که روغن مناسب برای این گیربکس‌ها به‌صورت خیلی محدود توسط برخی تولید کنندگان ایرانی تولید می‌شود و بخش عمده‌ای از نیاز بازار باید توسط برندهای خارجی تامین شود. 

این درحالی‌است که بسیاری از خودروهای تولید داخل که ازگیربکس‌های CVT استفاده می‌کنند هم درکنار بعضی خودروهای ژاپنی باید از روغن‌های CVT درسرویس‌های دوره‌ای استفاده کنند. 

به‌همین‌دلیل جلسات متعددی باکارشناسان فنی شرکت نفت دوران یا همان فوسر برگزار شد و بالاترین سطح کیفی روغن‌های CVT برای مصرف درخودروهای موجود درایران تولید و برای بازار ایران به‌کشور وارد شد.

درمجموع چند مدل روغن‌گیربکس برای خودروهای موجود دربازار ایران،‌ پس‌از تولید در دوران آلمان با برند فوسر به‌کشور وارد شده است؟

درمجموع شش مدل روغن گیربکس برای بازار درنظر گرفته‌ایم. اول روغن‌های مخصوص گیربکس‌های AL4 که بیشترین مصرف را دربین پژوهای 206اتوماتیک،‌ محصولات رنو مانند تندر90 اتوماتیک،‌ رنو ساندرو و .... دارد. 

مدل دیگر روغن‌گیربکس ATFIII است که درخودروهایی مانند مزدا3،‌ تویوتا کرولا و خانواده محصولات هیوندای که بین سال‌های 2010تا 2015تولید شده‌اند استفاده می‌شود.

محصول دیگر فوسر روغن ATFIV است که به‌شش خط معروف است. این روغن از سطح کیفی بالاتری نسبت به‌سه‌خط برخوردار است و درگیربکس‌هایی به‌کار می‌رود که از سال2014 به‌بعد تولید شده‌اند.

روغن دیگری که باتوجه به‌نیاز بازار وارد کشور شده است، روغن‌گیربکس‌های دوکلاچه است که به‌دلیل تکنولوژی بالای ساخت هنوز توسط شرکت‌های داخلی تولید و توزیع نشده است. این نوع از گیربکس‌ها معمولا روی خودروهای تویوتا،‌ کیا، ‌جک و میتسوبیشی نصب است. این نوع روغن ازحساسیت بسیار بالایی برخوردار است و به‌ندرت می‌توان نمونه‌های باکیفیت آن را دربازار پیدا کرد.

به‌همین‌دلیل تمرکز اصلی را برتولید باکیفیت‌ترین روغن‌گیربکس‌ها به‌ویژه نوع دبل‌کلاچ درآلمان گذاشتیم؛ روغنی که امروز توسط فوسر در بازار توزیع می‌شود تمامی نیازهای گیربکس‌های دبل‌کلاچ را تامین می‌کند. 

البته محصول دیگری نیز درسبد محصولات روغن گیربکس فوسر درایران وجود دارد. روغن‌گیربکس‌های شش‌سرعته که بیشتر درخودروهای مرسدس‌بنز استفاده می‌شود و بنزسوارها می‌توانند بدون نگرانی و ازاین روغن آلمانی درخودروهای خود استفاده کنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    0 0
    از طیف محصولات مارک فوسر حتی یک نمونه در فروشگاه های آمازون و ... پیدا نکردم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =