کارلوس تاوارس

کارلوس تاوارس مدیرعامل کنونی گروه خودروسازی PSA و گزینه اصلی پست مدیرعاملی گروه خودروسازی‌ای که از ادغام فیات کرایسلر و PSA به دست خواهد آمد، اعلام کرده که در صورت نهایی شدن این ادغام ۵۰ میلیارد دلاری هیچ یک از برندهای زیر مجموعه این دوگروه تعطیل نخواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، تاوارس که به عنوان معمار اصلی تغییر و تحولات چند ساله اخیر گروه PSA شناخته می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است سکان گروه خودروسازی بزرگی که از ائتلاف با فیات کرایسلر ناشی می‌شود را در دست بگیرد در روزهای اخیر در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که این دو گروه خودروسازی به لحاظ پوشش جغرافیایی و همچنین از نظر فناوری و برندها یک‌دیگر را تکمیل می‌کنند.

فرصت‌های فوق‌‌العاده

براساس نمودارهای موسسه ریفیتینیو ایکان، فیات کرایسلر ۶۶ درصد از درآمد خود را از بازار آمریکای شمالی کسب می‌‌کند در حالی‌که فروش در این ناحیه تنها ۵.۷ درصد از درآمد PSA را تشکیل می‌دهد و درآمد اصلی این گروه از بازار اروپا تامین می‌شود.

تاوارس در گفت‌وگو با شبکه BFM، که پس از اعلام خبر ادغام دو گروه خودروسازی و تشکیل چهارمین خودروساز بزرگ جهان نخستین گفت‌وگوی او بود، گفت: «شکی نیست که این معامله بسیار خوبی برای هر دو طرف و یک توافق برد-برد بوده است».

در همین حال جان الکان رئیس هیات مدیره فیات کرایسلر که قرار است ریاست هیات مدیره گروه خودروسازی FCA/PSA را نیز بر عهده داشته باشد نیز در رویدادی که اخیرا در شهر تورین ایتالیا برگزار شده بود اعلام کرد که این ادغام ۵۰-۵۰ به فیات کمک خواهد کرد که به فرصت‌های فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند.

یکی از مزایای اصلی این توافق این خواهد بود که به طرفین ادغام کمک می‌کند تا بتوانند از پس قوانین و استانداردهای سختگیرانه‌ای که توسط نهادهایی همچون کمیسیون اروپا تصویب می‌شوند برآیند.

علاوه بر این ترکیب سرمایه به دو گروه این اجازه را خواهد داد تا با فراغ بال بیشتری از پس سرمایه‌گذاری‌های مربوط به فناوری‌های جدید در زمینه خودروهای الکتریکی و خودران برآیند. به علاوه این ادغام امکان راه‌یابی راحت‌تر برندهای زیرمجموعه این گروه بزرگ خودروسازی را به بازارهایی فراهم می‌آورد که پیش از این چندان در آن‌ها مورد پذیرش نبودند.

بقای برندها

  PSA و فیات کرایسلر اعلام کرده‌اند که قصد دارند در هفته‌های آتی به یک طرح جامع برای ادغام فعالیت‌هایشان برسند، اما همچنان پرسش‌های زیادی در خصوص تعدیل نیروهای احتمالی و تسلط احتمالی یکی از طرفین بر دیگری در برابر آن‌ها قرار دارد که تنها با مرور زمان و پس از عملی شدن این ادغام می‌توان به پاسخ آن‌ها پی برد.

تاوارس در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد که تمامی برندهای زیرمجموعه دو گروه خودروسازی زیر چتر گروه ادغامی گرد خواهند آمد و قرار نیست هیچ یک از آن‌ها تعطیل شود. گروه خودروسازی PSA۵ برند از جمله سیتروئن و اوپل و گروه FCA ۹ برند از جمله آلفا رومئو، مازراتی و جیپ را شامل می‌شوند.

تاوارس در مصاحبه خود گفت: «در حال حاضر، در صورت نهایی شدن توافق من هیچ نیازی به تعطیلی هیچ یک از برندها را نمی‌بینم. همه آن‌ها گذشته و نقاط قوت خاص خود  را دارند».

کمتر خودروسازی در جهان هست که این تعداد برند را در زیرمجموعه خود شامل شود و گروهی مانند فولکس‌واگن نیز در زیرمجموعه خود ۱۰ برند را در بر دارد.

تعدیل نیرو

این ادغام همچنین باید مورد تائید مقاماتی قرار بگیرد که از پدید آمدن انحصار در بازار جلوگیری می‌کنند. تاوارس در مصاحبه خود گفت که بعید می‌داند که شرکت‌ها برای به دست آوردن موافقت مقامات نیاز زیادی به اصلاحات داشته باشند. اما یکی از پرمساله‌ترین بخش‌های این ادغام به احتمال تعدیل نیرو در این گروه خودروسازی جدید مربوط می‌شود که در مجموع ۴۰۰ هزار نیروی کار را شامل می‌شود. این مساله برای دولت‌های فرانسه و ایتالیا که همین حالا تحت فشار اتحادیه‌های کارگری قرار دارند بسیار جدی و خطرناک به شمار می‌رود.

اگرچه تاوارس در گفت‌وگوی خود درباره بقای برندهای زیرمجموعه سخن گفت اما به سوال‌ها درباره تعدیل نیروهای احتمالی پاسخ روشنی نداد. طبق گفته‌های کارلوس تاوارس به دلیل پیچیدگی‌های سازوکارهای چنین ادغامی بعید است که عملی شدن آن کمتر از یک سال به طول بیانجامد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =