کد خبر: 229704
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴
تندر۹۰

رنو ساندرو را می‌توان به نوعی مدل هاچبک و فیس‌لیفت شده تندر ۹۰ دانست. این خودرو که از برادر بزرگتر خود هم گرانتر است و هم ضعیف‌تر، به لطف خوش‌نامی ال ۹۰ توانسته با وجود رقبای متعدد در بازار فروش مطلوبی را تجربه کند.

ایده ساخت تندر 90 که در فرانسه آن را با نام داچیا لوگان می‌شناسند، داستان جالبی دارد. لوئیس شوایتزر، مدیرعامل شرکت رنو به همراه گروهی رئیس جمهور فرانسه را در سفر به روسیه همراهی می‌کردند. شوایتزر در روسیه متوجه فروش بالای مدل‌های ارزان‌قیمت لادا و استقبال کم مردم از خودروهای 10 هزار یورویی شد. از آنجا ایده ساخت خودرویی با 3 مشخصه اصلی: مدرن، بادوام و ارزان‌قیمت در ذهنش شکل گرفت و حاصل این ایده تولید رنو لوگان شد. این خودرو که از زمان تلاش برای مذاکره و عقد قرارداد با شرکت رنو تا راه‌اندازی خط مونتاژ و تولیدش در ایران، فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرد، سرانجام در سال 1386 شمسی تولید آن توسط ایران‌خودرو آغاز شد. این شرکت در ابتدا 2 نسخه E0 و E1 را به بازار عرضه کرد که هر 2 به علت کمبود امکانات رفاهی و تجهیزات تنها چند سالی روی خط تولید ماندند. در سال 1392 شمسی نسخه E2 جایگزین نسخه‌های قبلی شد و روی خط تولید قرار گرفت و شرکت در همان سال نسخه اتومات تندر 90 را نیز به بازار عرضه کرد. تندر 90 ایران‌خودرویی که طی چندین سال بدون تغییری در ظاهر تولید می‌شد، سرانجام در سال 1396 با ارائه تندرپلاس اولین فیس‌لیفت خود را نیز تجربه کرد. ایران‌خودرو در این فیس‌لیفت علاوه بر اندک تغییرات ظاهری، اصلاحاتی فنی را نیز اعمال کرده بود.

پارس‌خودرو با پارس تندر

پارس‌خودرو از دیگر شرکت‌های طرف قرارداد با شرکت رنو در ایران پس از چند سال تولید تندر۹۰ E2، در سال 1392 از یک فیس‌لیفت جدید به نام پارس‌تندر رونمایی کرد. از آنجا که مهمترین انتقاد مورد توجه تندر 90، ظاهر زشت و ساده آن بود، در واقع پارس‌خودرو در پارس‌تندر و ایران‌خودرو در تندرپلاس سعی در ایجاد تغییراتی در جهت زیباتر شدن این خودرو کردند که البته چندان هم مثمر ثمر واقع نشد؛ چرا که کابین همان بود و در هر 2 مدل تنها تغییراتی جزئی در بدنه ایجاد شده بود.

اما با وجود تغییرات ظاهری اندک، مهم‌ترین تغییری که خانواده تندر 90 طی سال‌ها تولید تجربه کرده است، نصب گیربکس جدید JHQ روی آن بود. پارس‌خودرو این گیربکس جدید را جایگزین گیربکس قدیمی JH3 کرد. پس از عملکرد خوب آن بر روی ساندرو، تندر 90 و پارس‌تندر، ایران‌خودرو نیز دست به کار شد و از این گیربکس در تندرپلاس و بعدها در تندر۹۰ E2 نیز استفاده کرد.

تندر 90 که بیشتر با نام ال 90 در میان مردم رواج دارد، شاید از لحاظ ظاهری فاقد مزیتی خاص باشد، اما آنچه باعث اعتماد مردم شده و این خودرو را در تمامی سال‌ها به یک خودروی پرفروش بدل کرده، نقاط قوت آن از جمله، کیفیت بالای قطعات و ساخت آن است که این مزیت در تولیدات هر دو شرکت سازنده صدق می‌کند. فضای کابین و صندوق بار بسیار جادار، سقف بلند، سیستم تعلیق عالی و مصرف کم از دیگر محاسن این خودرو است، که با توجه به آنها می‌توان گفت اگر از خانواده تندر 90 خودرویی خریدید و سرویس‌های آن را به موقع انجام دادید، هرگز شما را به دردسر نمی‌اندارد و گذرتان به مکانیکی نخواهد افتاد!

شباهت‌های کسل کننده تندر 90 و ساندرو!

رنو ساندرو را می‌توان به نوعی مدل هاچبک و فیس‌لیفت شده تندر ۹۰ دانست. این خودرو که از برادر بزرگتر خود هم گرانتر است و هم ضعیف‌تر، به لطف خوش‌نامی ال ۹۰ توانسته با وجود رقبای متعدد در بازار فروش مطلوبی را تجربه کند.

علت بررسی شباهت‌های بین این 2 خودرو آن است که بسیاری از دارندگان انواع تندر ۹۰ به علت درصد رضایت بالایی که از خودرو خود داشتند، با عرضه ساندرو ترغیب به خرید آن شدند. حال آن که باید دید با تفاوت فنی و ظاهری اندک و تفاوت قیمتی فاحش، این تعویض خودرو منطقی به نظر می‌رسد؟

در قسمت فنی ساندرو اتومات به یک موتور خطی K4MC6 مجهز است. این پیشرانه ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپه دارای حجم ۱۶۰۰ سی‌سی و قادر است حداکثر 105 اسب بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه تولید کند. موتور تندر ۹۰ هم دقیقا همان توانایی را دارد و هر 2 دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ هستند. گیربکس هر 2 خودرونیز همانطور که پیشتر هم ذکر شد، از نوع JHQ است و هر 2 خودرو به ترمزهای ABS و EBD مجهز هستند. فرمان هر 2 از نوع هیدرولیک است. شتاب صفر تا صد ال 90، ۱۱.۷ ثانیه و در ساندرو ۱۱.۵ ثانیه است. حداکثر سرعت ال نود، ۱۷۵ و ساندرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و این مشخصات نشان از آن دارد که این خودروها برای عاشقان شتاب و سرعت گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود و رانندگی با حوصله‌ای را می‌طلبد. از نظر ایمنی هر 2 خودرو موفق به کسب 3 ستاره ایمنی اروپا شده‌اند و بدنه محکمی دارند، وجود 2 کیسه هوای سرنشینان جلو نیز از دیگر مشترکات آنها محسوب می‌شود و تنها از نظر امکانات ساندرو اندکی مجهزتر است.

با توجه به قیمت این روزهای خودرو در divar.ir و دیگر سایت‌های خرید و فروش، می‌توان پاسخ سوال بالا را با قاطعیت داد. اگر ال 90 دارید، فکر تعویض آن با ساندرو را از ذهن خود دور کنید و اگر قصد انتخاب بین این 2 خودرو را دارید با اطمینان به سراغ خانواده تندر ۹۰ رفته و آن را انتخاب کنید، چرا که پرداخت تفاوت قیمت تنها برای ظاهر جدید و چند آپشن محدود، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

تندر 90 معایبی هم دارد!

اشکال اول این‌ است که با افزایش نرخ ارز و جهش قیمتی عجیب خودروها، با مراجعه به قیمت ال نود در دیوار و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو، درمی‌یابیم که این خودرو هم از آن دسته است که به دلیل بازار تقاضای فراوان، افزایش قیمت بیشتری را تجربه کرده که از معایب این روزهای آن است. از سوی دیگر، درست است که این خودرو شما را بسیار به ندرت به سمت مکانیکی می‌برد، اما اگر به لوازم یدکی آن نیازمند شدید، قیمت بالای قطعات فابریک و کمبود آن در بازار، شما را آزار خواهد داد. و در نهایت این‌که ارتفاع زیاد کف و سقف این خودرو گرچه برای سرنشینان فضای مناسبی ایجاد کرده، اما هندلینگ آن را کم کرده است و در هنگام رانندگی با آن در پیچ‌ها بایستی بسیار مراقب بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =