بورس

در هفته گذشته، هنگی هسته معاملات بورس به‌طور کلی انجام دادوستدها را مختل کرد و در این بین برخی سهامداران بورسی با ضرر و زیان هنگفتی روبه‌رو شدند. این مساله چند سالی است گریبانگیر بورس شده و به دلیل فشاری مضاعفی که به هسته وارد می‌شود، عملا بازار در برخی روزها قفل می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،در هفته گذشته، هنگی هسته معاملات بورس به‌طور کلی انجام دادوستدها را مختل کرد و در این بین برخی سهامداران بورسی با ضرر و زیان هنگفتی روبه‌رو شدند. این مساله چند سالی است گریبانگیر بورس شده و به دلیل فشاری مضاعفی که به هسته وارد می‌شود، عملا بازار در برخی روزها قفل می‌شود. حال بورس تهران برای حل این مشکل در نظر دارد معاملات را در دو تایم مختلف انجام دهد تا از این طریق فشار به هسته معاملاتی کاهش یابد. ازسوی‌دیگر، به‌رغم بازگشت نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز به روند مثبت، دو خودروساز بزرگ همچنان منفی معامله می‌شوند، اما به نظر می‌رسد آن‌ها نیز به‌زودی روند مثبت خود را از سر گیرند. در همین رابطه، فردین آقابزرگی؛ کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» به تشریح آخرین وضعیت بورس و گروه خودرویی پرداخته است.

 درحال‌حاضر بزرگ‌ترین ریسک بازار سرمایه چیست؟
درحال‌حاضر با توجه به روندی که بازار سهام طی می‌کند، بزرگ‌ترین ریسکی که در بازار وجود دارد، خرابی و هنگی هسته معاملاتی است. به همین دلیل بورس تهران قصد دارد، معاملات را در دو زمان جداگانه انجام دهد. در همین راستا، به‌زودی دو زمانه شدن معاملات اجرایی خواهد شد تا از حجم فشار به هسته کاهش یابد. چاره‌ای جز این کار وجود نداشت.
 آیا این کار یک راه حل اساسی برای رفع مشکل هنگی هسته معاملاتی بورس است؟
خیر؛ این روش یک راهکار کوتاه‌مدت است و باید فکری اساسی برای جایگزینی هسته معاملاتی شود،. خوشبختانه در داخل این توانایی وجود دارد که بتوان یک هسته معاملاتی جدید را طراحی کرد. حال باید دید چه زمانی این مساله رخ خواهد داد.

 وضعیت این روزهای بورس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به رشدی که بازار سهام از ابتدای سال تاکنون داشته، در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که شاخص کل و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز از صعود بازماندند و به‌نوعی فاز اصلاحی و درجا زدن را در پیش گرفتند. اما در دو روز معاملاتی اخیر، شاخص کل توانست خود را بالای محدوده 2میلیون واحدی تثبیت کند. به نظر می‌رسد شاخص در همین محدوده نوسان داشته باشد. زیرا افزایش به سطوح بالاتر قدرت زیادی می‌طلبد که درحال‌حاضر چنین توانی مشاهده نمی‌شود.

 چرا به‌رغم بازگشت نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز به روند مثبت، خودروسازان همچنان منفی معامله می‌شوند؟
به دلیل این‌که آن‌ها از سایر نمادهای شاخص‌ساز دیرتر وارد فاز اصلاحی شدند؛ نمادهایی مانند شپنا، شبندر، شتران، فولاد، فملی و.... زودتر از ایران‌خودرو و سایپا به استقبال اصلاح قیمتی و زمانی رفتند. بنابراین خودروسازان دیرتر از بقیه از اصلاح خارج می‌شوند. البته آن‌ها هم در انتهای فاز اصلاحی خود به سر می‌برند و به نظر می‌رسد به‌زودی معاملات آن‌ها نیز متعادل شود.
آیا می‌توان انتظار داشت رشدی که ایران‌خودرو و سایپا تا هفته اول مرداد تجربه کردند، بازهم ادامه پیدا کند؟
نمی‌توان از سهام ایران‌خودرو و سایپا توقع یک رشد شارپ دیگر داشت. زیرا آن‌ها از توان لازم برای این جهش برخوردار نیستند و شرایط هم کمی تغییر کرده؛ نرخ دلار در نوسان است و پیش‌بینی می‌شود در مسیر کاهش قدم بردارد. 
ورود نقدینگی به بورس گرچه ادامه دارد، اما این نقدینگی در تمامی صنایع توزیع خواهد شد و کلیت بورس از این به بعد یک رشد متعادل و نه شتابان را تجربه خواهند کرد.

آیا بازارهای موازی توان رقابت با بورس را دارند؟
خیر؛ بورس از ابتدای سال تاکنون بازدهی خیره‌کننده‌ای را نصیب ذینفعان خود کرده که در بازارهای رقیب ازجمله سکه، طلا، ارز، مسکن و خودرو تا این اندازه رقم نخورده است. از سوی دیگر، حمایتی که دولت از بورس تاکنون به عمل آورده نیز یک مساله مهم و فاکتور اساسی به حساب می‌آید تا مردم با خیالی آسوده به سرمایه‌گذاری در بورس بپردازند. بنابراین، در چنین وضعیتی سیل عظیم نقدینگی که در جامعه سرگردان است، به سوی بورس سرازیر خواهد شد.

 چه توصیه‌ای به سهامداران تازه وارد به بورس دارید؟
مهم‌ترین توصیه‌ای که به سهامداران خرد می‌توان کرد این است که در درجه اول اسیر نوسانات هیجانی و زودگذر بازار نشوند و مدام اقدام به خرید و فروش نکنند. در درجه دوم نیز در هر قیمتی وارد هر سهمی نشوند، زیرا ممکن است در سقف قیمتی وارد نمادی شده و بلافاصله وارد ضرر شوند. بنابراین باید ابتدا نمادهای ارزنده را شناسایی کنند و طی قدم بعدی در یک فرصت مناسب وارد آن سهم‌ها شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =