خط تولید پراید

مدیران عامل پیشین سایپا نیز وعده توقف تولید پراید را داده بودند، اما در نهایت ریسک اجرای این تصمیم در دوره‌های قبلی مدیریتی سایپا پذیرفته نشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هفته گذشته در مراسم خداحافظی از پراید و آغاز تولید محصولات جدید این خودروساز با بیان این‌که تولید این محصول با همه خوبی‌ها و بدی‌ها به پایان رسید، یادآور شد: «مدیران عامل پیشین سایپا نیز وعده توقف تولید پراید را داده بودند، اما در نهایت ریسک اجرای این تصمیم در دوره‌های قبلی مدیریتی سایپا پذیرفته نشد.» مجید باقری، قائم‌مقام مدیرعامل سایپا در حوزه فروش و خدمات پس‌از فروش نیز در حاشیه این مراسم اظهار داشت: «رویکرد کلی گروه خودروسازی سایپا در توقف تولید پراید، تنها پایان یک محصول نبود بلکه هدف ما پایان‌دادن به تفکری بود که سال‌ها در سایپا ریشه دوانده بود.»

   درمان یک تفکر مزمن در سایپا
به گفته باقری، سال‌های متمادی این‌گونه نهادینه شده بود که پراید باید ادامه حیات دهد و سهم وسیعی در حدود 70 درصد از تولید سایپا به این خودرو داده شده بود. وی افزود: «اما با توجه به شرایط توسعه‌ای کشور و حرکت در راستای خوداتکایی، گروه خودروسازی سایپا به این جمع‌بندی رسید که متناسب با نیاز روز برای تولیدات خود تصمیم‌گیری کند و به همین جهت تصمیم خروج پراید از سبد محصولات سایپا گرفته شد، هرچند که اعتقاد داریم این موضوع باید سال‌های پیش اتخاذ می‌شد.» قائم‌مقام مدیرعامل سایپا ادامه داد: «این دیدگاه در صنعت خودرو ایجاد شده است که ادامه تولید یک محصول نباید منوط به فروش باشد. بدین جهت داشتن چنین تفکری که تا زمانی که یک محصول را می‌توان فروخت از آن استفاده کنیم، پایان یافته است و باید بر اساس رویکردهایی حرکت کرد که در سایر کشورهای خودروساز دنبال می‌شود. لاجرم ما رویکرد راهبردی را دنبال کردیم و همان‌گونه که از مدت‌ها قبل عنوان شده بود، خودرو پراید در سال‌جاری کنار گذاشته شد.»
   پراید نمی‌توانست استانداردهای داخلی را پاس کند
قائم‌مقام مدیرعامل سایپا اظهار داشت: «شرایط به جایی رسیده بود که خودرو پراید نمی‌توانست استانداردهای داخلی را پاس کند و چنین اتفاقی برای یک خودروساز تبعات خوبی نداشت. بنابراین این تصمیم یک جسارت بود.» به گفته وی، طی 27 سال گذشته 6میلیون و 292هزار و 20 دستگاه خودرو پراید تولید شد و اکنون لقب پرتیراژترین خودرو کشور هم به این خودرو رسیده است. باقری با اشاره به برخی نگرانی‌ها مبنی بر این‌که با توقف خط تولید پراید بازار با فضای منفی روبه‌رو می‌شود، بیان کرد: «به نظر نمی‌رسد در مقطع فعلی شاهد اثرگذاری بالای حذف پراید باشیم، چراکه از سال گذشته روند خروج مدل‌های مختلف پراید آغاز شد و همه می‌دانستند که پایان تیرماه مصادف با پایان تولید پراید است.» وی یادآور شد: «خروج پراید از عرصه تولید گام به گام اتفاق افتاد و همین امر کمک می‌کند تا بازار با شوک کمبود محصول و قیمت روبه‌رو نشود. از طرفی در پیش‌فروش‌های جدید تلاش شده است این واقعیت القا شود که سهم سایر محصولات در سبد فروش افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند؛ وقتی یک محصول می‌خواهد کنار گذاشته شود، در ماه‌های آخر آن باید با شیب ملایمی تولید کاهش پیدا کند و وقتی دامنه تولید کاهش پیدا می‌کند با شرایط بهتری می‌توان آن خودرو را کنار گذاشت. اما در تولید پراید چون فرصت ما تا پایان تیرماه بود و ما باید به تعهدات خود عمل می‌کردیم با تمام قوا، تولید انجام شد. بنابراین برای استفاده از خطوط تولید پراید به فرصتی کوتاه نیاز داریم تا تبدیل و بازسازی صورت گیرد. البته احتمال دارد تا مدت کوتاهی، تیراژ تولید کاهش پیدا کند، اما این امر طولانی‌مدت نیست و با سرعت سهم تولید سایر خودروها افزایش پیدا می‌کند، چنان‌که تولید محصول ساینا اس شروع شده است و در سایر محصولات روند تولید صعودی خواهد شد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =