i8 رودستر

ماه‌ها پیش نیز یک دستگاه ب‌ام‌و i8 ‌راست‌فرمان (فرمان سمت راست) به‌صورت گذرموقت به کشور وارد شده بود اما متاسفانه به‌دلیل بروز حادثه، چند ماهی را در یکی از مراکز خدماتی سپری کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،به‌جرأت‌ می‌توان ب‌ام‌و i8 را یکی از سنت‌شکن‌ترین محصولات تولیدی چندسال اخیر دانست زیرا به‌دلیل طراحی منحصربه‌فرد و مشخصات فنی قابل‌توجهی که دارد، همچنان پس از گذشت چندسال نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. این خودرو هیبرید باواریایی‌ها که از سال 2014 میلادی به‌صورت رسمی به بازارهای جهانی عرضه شد، پس از چند ماه به بازار ایران آمد و توانست به‌عنوان نخستین سوپراسپرت هیبرید کشور ایفای نقش کند.

این خودروساز آلمانی در سال 2018 نسخه رودستر این محصول را به بازار معرفی کرد تا باردیگر ثابت کند خلاقیت و نبوغ مهندسان این شرکت پایان ندارد. اما از آن‌جاکه در آن زمان امکان ثبت‌سفارش خودرو به‌منظور واردات رسمی به کشور میسر نبود، هرگز نسخه سقف متحرک این سفینه آلمانی نتوانست راهی بازار ایران شود.
اما جالب است بدانید هفته گذشته نخستین ب‌ام‌و i8 رودستر پا به خاک ایران گذاشت. این خودرو از کشور انگلستان و به‌صورت زمینی راهی ایران شده است و پس از گذراندن مراحل قانونی برای اخذ مجوزهای لازم به‌منظور دریافت پلاک گذرموقت، راهی خیابان‌های کشور شده، این در حالی است که ماه‌ها پیش نیز یک دستگاه ب‌ام‌و i8 ‌راست‌فرمان (فرمان سمت راست) به‌صورت گذرموقت به کشور وارد شده بود اما متاسفانه به‌دلیل بروز حادثه، چند ماهی را در یکی از مراکز خدماتی سپری کرد.

   تاریخچه
ب‌ام‌و در نمایشگاه فرانکفورت سال ۲۰۱۳، i8 را به‌عنوان خودرویی که به‌زودی روانه بازار می‌شود به نمایش گذاشت که البته در سال ۲۰۱۴ روانه بازار شد و سروصدای بسیاری ‌برپا کرد. بنیوت یاکوب، طراح اصلی این خودرو افسانه‌ای است و می‌توان نتیجه کارش را به‌عنوان یک‌ شاهکار هنری برشمرد. جوایز متعددی که i8 از زمان رونمایی کانسپت تا تولید دریافت کرده، همگی تاییدی‌بر بی‌نظیر بودن طراحی آن است. به‌رغم طراحی کاملا متفاوت و آینده‌نگرانه این خودرو، در نمای جلو و به‌خصوص جلوپنجره همیشگی ب‌ام‌و می‌توان به‌راحتی روح باواریایی ب‌ام‌و را دید. به‌طور کلی در نخستین نگاه به این خودرو زیبا، طراحی بی‌نظیر آن خود را نشان می‌دهد. طرحی که در عین حال زیبا، خشن، آینده‌نگرانه است.
پس از گذشت هشت‌سال از معرفی مدل مفهومی ب‌ام‌و i8 در نمایشگاه خودرو فرانکفورت، سرانجام نمونه‌ نهایی و قابل‌تولید رودستر این خودرو هیبرید در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۷، به‌طور رسمی رونمایی شد.

   مشخصات و ویژگی‌های i8 رودستر
سقف نرم و تاشو i8، با قابلیت فعال شدن تا سرعت ۵۰‌کیلومتر بر ساعت درحال‌حرکت خودرو، در ۱۶ثانیه باز و بسته می‌شود. مکانیزم اتصالات آلومینیومی آن، به‌منظور تضمین دقت بالا، تماما توسط فناوری چاپ سه‌بعدی تولید و اجزای بیشتری برای حذف صدای مزاحم در کابین آن نصب شده است.
سقف پارچه‌ای و چهارفصل i8 به‌صورت عمودی در عقب خودرو قرار دارد. صندلی‌های ردیف عقب در مدل رودستر کاملا حذف شده‌اند اما با این‌وجود، i8 رودستر فضای بار بیشتری در اختیار قرار می‌دهد. فضای بار اضافه‌شده بین محل جمع شدن سقف و صندلی‌ها و به‌طور کلی فضای عقب به‌اندازه‌ای است که به‌گفته مهندسان طراح این شرکت، مشتریان بیشترین میزان رضایت از آن را خواهند داشت.

   مشخصات فنی قوای محرکه
پیشرانه قدرتمند  ب‌ام‌و i8 رودستر ازجمله ویژگی‌های کلیدی این خودرو پلاگین-هیبرید است. پیشرانه توربوشارژ سه‌سیلندر بنزینی این خودرو، 228‌اسب‌بخار قدرت و 320‌نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه قدرتمند می‌تواند با استفاده از یک جعبه‌دنده 6‌سرعته اتوماتیک، نیروی تولیدی را به چرخ‌های عقب انتقال دهد. در مقابل شاهد یک موتور الکتریکی با 141اسب‌بخار قدرت و 250‌نیوتون‌متر گشتاور هستیم که می‌تواند با یک جعبه‌دنده 2سرعته اتوماتیک، نیروی تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل کند. هریک از این قوای‌محرکه می‌توانند به تنهایی کار کنند یا با ادغام پیشرانه بنزینی و موتور الکتریکی، همکاری‌دو جانبه را رقم بزنند. البته در حالت هیبرید، 369 اسب‌بخار قدرت و حدود 569 نیوتون‌متر گشتاور تولید خواهد شد.
در این حالت، ب‌ام‌و i8 رودستر در 4.4 ثانیه به سرعت 100کیلومتر بر ساعت دست خواهد یافت. البته این خودرو حدود 0.2ثانیه نسبت به مدل کوپه کندتر بوده که به‌دلیل وزن بیشتر آن است. درواقع نسخه رودستر حدود 60کیلوگرم از نسخه کوپه سنگین‌تر است که همین موضوع تاثیر اندکی بر عملکرد آن دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =