ویلیام لی

به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران استارت‌آپ نیو (NIO) مایلند از ضررهای کوتاه مدت این شرکت چشم‌پوشی کنند و روی پتانسیل آن برای رشد در آینده متمرکز باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»، با افزایش 472 درصدی ارزش سهام استارت‌آپ تولیدکننده خودروهای الکتریکی نیو (NIO) از اواخر ماه می سال جاری، ویلیام لی بنیانگذار این شرکت موفق شده تا باری دیگر در رده میلیاردهای جهان قرار بگیرد. رسیدن به این جایگاه نشان‌گر بازگشت شایان توجه شرکتی است که پیش‌تر با مشکلات مربوط به فروش دست به گریبان بود و ارزش ثروت بنیانگذارش را تا حد وحشتناکی کاهش داده بود.

اقدامات سازنده

ویلیام لی که در رسانه‌ها به عنوان ایلان ماسک چین شناخته می‌شود از مدت‌ها قبل دست به اقداماتی برای حذف هزینه‌های اضافی و افزایش نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران برای استارت‌آپ نیو زده بود که هنوز تماما به سودآوری نرسیده‌اند.

تزریق سرمایه 5 میلیارد یوآن (معادل 733 میلیون دلار) در ماه ژوئن توسط سرمایه‌گذاران نیو شامل دولت محلی استان هی‌فی باری دیگر زندگی را به رگ‌های این استارت‌اپ تولیدکننده خودروهای برقی بازگرداند.

نقطه عطف در ماه می و زمانی اتفاق افتاد که آقای لی از فروش بالاتر از حد انتظار شرکتش به ارزش 1.37 میلیارد دلار (194 میلیون دلار) در سه ماهه نخست سال خبر داد و بعد پیش‌بینی کرد که درآمدها و همچنین میزان تحویل محصولات نیو در سه ماهه بعدی بیش از دو برابر خواهد شد. حالا مشخص شده که میزان تحویل محصولات نیو در سه ماهه دوم در اصل بیش از سه برابر شده و به رقم 10 هزار و 331 دستگاه رسیده و همچنین میزان درآمدهای آن نیز بعد از پیدا شدن علایم بهبود بازار خودروی چین بعد از پشت سر گذاشتن دوران اوج پاندمی کرونا به رقم 3.72 میلیارد یوآن رسیده است.

تمرکز روی پتانسیل‌ها

افزایش ارزش سهام نیو در بازار بورس نسدک ارزش خالص دارایی‌های ویلیام لی را از 572.4 میلیون دلار در تاریخ 22 می به سطح 2.9 میلیارد دلار رسانده است. ییل ژانگ، مدیر ارشد موسسه مشاوره خودرویی فورسایت که در شانگهای چین واقع است در این باره گفته: «کمپانی نیو در سال جاری عملکرد خوبی داشته است و توانسته به رونمایی خودروهایش شتاب ببخشد و کیفیت ارائه خدمات خود را در حد بالایی حفظ کند».

ویلیام لی خوشبین و امیدوار است که نیو بتواند موفقیت فعلی خود را حفظ کند. او در طول یک نشست در ماه اوت امسال پیش‌بینی کرده بود که شرکتش در سه ماهه سوم سال بتواند تا سقف 11 هزار و 500 دستگاه خودرو را تحویل مشتریانش دهد.

او همچنین گفته بود که حاشیه سود ناخالص نیو نیز در نتیجه افزایش فروش و کاهش هزینه‌‌هایش شرکت در بخش تامین قطعات سه برابر خواهد شد.  

به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران نیو نیز مایلند از ضررهای کوتاه مدت این شرکت چشم‌پوشی کنند و روی پتانسیل آن برای رشد در آینده متمرکز باشند.

در ماه اوت این شرکت چینی با عرضه 20 درصد از سهام خود و فروش 88.5 میلیون دلار (با فروش هر سهم به ازای 17 دلار) میزان سهام خزانه خود را در ایالات متحده افزایش داد.

تنگ یانگ یکی از شرکای شرکت مشاوره اولیور وایمن گفته که تمایل شدید به سمت کمپانی‌های تولیدکننده خودروهای برقی می‌تواند مسیر را برای هرگونه فعالیت در زمینه افزایش سرمایه هموار کند.

در سال جاری تسلا به مدد عملکرد خوبش در فروش توانست سرمایه خود را شش برابر کند و ایلان ماسک را با ثروت خالص به ارزش 85.5 میلیارد دلار به پنجمین ثروتمند جهان بدل کند. 

تلاش سایر رقبا

در همین اثنا رقبای محلی نیو یعنی Xpeng و لی اتو نیز توانسته‌اند پس از تصمیم‌گیری برای عرضه سهام خود در بازار بورس آمریکا از افزایش قابل توجه ارزش سهام خود برخوردار شوند.

ارزش دارایی‌های خالص هی شیائوپنگ بنیانگذار کمپانی Xpeng از 1.2میلیارد دلار در سال گذشته پس از عرضه سهام این شرکت در بورس نیویورک حالا به 4.1 میلیارد دلار رسیده است.

لی شیانگ بنیانگذار کمپانی لی اتو نیز بعد از عرضه سهام شرکتش در نسدک توانسته برای نخستین بار در میان میلیاردهای جهان قرار بگیرد.

در سال جاری میلادی پس از کنترل شدن پاندمی کووید-19 در چین فروش خودروهایی که با انرژی‌های جدید کار می‌کنند در این کشور بهبود یافته است.

براساس گزارش انجمن خودروسازان چین مشتریان چینی در ماه ژوئیه 98 هزار دستگاه خودروی برقی خریدند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته این رقم 19 درصد افزایش داشته است. اما ویلیام لی و هم‌قطارانش با موانع زیادی در پیش‌رو روبه‌رو هستند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها رقابت دشوار با سایر مهره‌های حاضر در بازار است.

آقای لی با عرضه مدل‌های شاسی بلند در گستره قیمت 358 هزار تا 558 هزار یوآن در تلاش است تا مشتریان خودروهای گران‌ قیمت‌تری همچون تسلا را هدف قرار دهد و بتواند در آن بازار نیز به سهم قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =