روند ناخوشایند بازار اروپای غربی در ماه سپتامبر

عدم رشد در ماه گذشته به این معناست که بازار اروپای غربی تا اینجای کار درسال جاری حدود یک‌سوم سال قبل فروش داشته است. جدیدترین پیش‌بینی موسسه LMC برای میزان افت بازار خودرو در سال ۲۰۲۰ ۲۳.۶ درصد و رسیدن به رقم فروش ۱۰.۹۲ میلیون دستگاه است.

به گزارش «اخبار خودرو»، برخلاف تمام امیدواری‌هایی که از قبل در خصوص احتمال رشد سریع بازار پس از رکود ناگهانی ناشی از بحران کرونا وجود داشت، ماه سپتامبر فروش خودروهای سواری و شاسی‌بلند در اروپای غربی با رشدی تقریبا ناچیز روبه‌رو بود، اما فروش بالای خودروهای الکتریکی باعث شد که فعالان صنعت خودروسازی همچنان تاحدی امیدوار باقی بمانند.  براساس نظر مشاوران موسسه تحقیقاتی LMC اتوموتیو بازار خودروی اروپای غربی در ماه سپتامبر با رشد غیرمحسوس ۰.۱ درصدی همراه بوده است. این کارشناسان همچنین اعلام کرده‌اند فروش سالانه این بازار نیز با حفظ روند نزولی خود تنها به عدد ۱۲.۷ میلیون دستگاه رسیده است. 

آلمان

در آلمان که به عنوان بزگترین بازار خودرو در اروپا محسوب می‌شود، نرخ فروش سالانه خودرو در این ماه به رقم ۳.۱ میلیون دستگاه رسید که نسبت به فروش ۳.۶ میلیونی ماه گذشته نشان‌دهنده کاهشی قابل ملاحظه است. این در حالی است که نرخ فروش در فرانسه به زحمت به بالای ۳ میلیون دستگاه رسید. اما این‌طور که پیداست خودروهای برقی تا حد زیادی جلوی این روند نزولی را گرفته‌اند.

براساس گزارش مرکز مدیریت خودرویی در نه ماهه نخست سال جاری فروش خودروهای تمام الکتریکی و پلاگین هیبریدها در آلمان به ۲۰۳ هزار و ۹۸۱ رسید.

مرکز مدیریت خودرویی اعلام کرده که به این ترتیب پیش‌بینی‌های خود را برای فروش خودروهای برقی از ۲۵۰ هزار دستگاه مورد انتظار قبل به ۳۰۰ هزار دستگاه افزایش داده است. این در حالی است که فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۱۹ در این کشور ۱۰۸هزار و ۶۰۰ دستگاه بود.

فروش خودروهای تمام الکتریکی ماه سپتامبر از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده زیرا فولکس‌واگن در این ماه فروش خودروی برقی ID۳ را آغاز کرد.  

بریتانیا

در ماه سپتامبر در حالی‌که بازار خودروهای سنتی به روند کاهشی خود ادامه می‌دادند، رشد فروش خودروهای برقی در سراسر اروپا مشهود بود. در بریتانیا فروش خودروهای سواری و شاسی‌بلند سنتی با کاهشی ۴.۴ درصدی روبه‌رو بود که به این ترتیب نرخ فروش خودرو در این بازار به ۱.۹ میلیون دستگاه رسید. این وضعیت بسیار بدتر از چیزی است که در ظاهر به نظر می‌رسد زیرا ماه سپتامبر معمولا ماهی است که فروش خودرو در آن افزایش پیدا می‌کند و همه ساله در این سال با رشد مشهود در ثبت خودروهای جدید روبه‌رو هستیم. اروپای غربی شامل بزرگترین بازارهای خودرو اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا می‌شود.

پیش بینی‌های مایوس‌کننده

در گزارشی که موسسه LMC منتشر کرده چنین آمده است: «کاهش ناگهانی در نرخ فروش منطقه اروپای غربی نشان‌گر آن است که روند بهبود این بازار با دست‌انداز همراه است. عدم رشد در ماه گذشته به این معناست که بازار اروپای غربی تا اینجای کار درسال جاری حدود یک‌سوم سال قبل فروش داشته است. پیش‌بینی سال ۲۰۲۰ تا حد اندکی کمتر از میزان پیش‌بینی شده در ماه گذشته است و این فقط به خاطر نتایج مایوس‌کننده بازار بریتانیا نیست بلکه تصویر کلی بازار همچنان تیره و تار و مبهم به نظر می‌رسد».

جدیدترین پیش‌بینی موسسه LMC برای میزان افت بازار خودرو در سال ۲۰۲۰ ۲۳.۶ درصد و رسیدن به رقم فروش ۱۰.۹۲ میلیون دستگاه است. این در حالی است که ماه گذشته LMC نرخ افت ۲۳.۴ درصدی را پیش‌بینی کرده بود. خودروسازان فعال در بازار اروپا از این نگران هستند که روند بهبود بازار با شروع موج دوم شیوه ویروس کرونا متوقف شود و تمام زحمت دولت‌ها را که با پرداخت یارانه‌ و مشوق‌های مالی سعی در احیای بازار داشتند به باد دهد.

باید این نکته را در نظر داشت که یارانه دولت‌ها در بخش خودرو بیشتر به خودروهای برقی داده می‌شد و این می‌تواند یکی اصلی‌ترین دلیل هجوم ناگهانی مشتریان اروپایی به خودروهای برقی باشد. اکثر پیش‌بینی‌ها برای سال آینده مثبت هستند، هرچند همگی نرخ رشد اندکی را در نظر گرفته‌اند.

موسسه فیچ سولوشنز چنین برآورد کرده که سال ۲۰۲۱ بازار اروپا در مجموع رشدی ۴.۷ درصدی را شاهد باشد و این رقم نسبت به پیش‌بینی این موسسه در ماه قبل تغییری نکرده است. شکی نیست که تاز زمانی سایه شوم کرونا بر سر جوامع بشری وجود دارد، نمی‌توان چندان به پیش‌بینی‌ها دل خوش کرد و هر لحظه باید انتظار اتفاقی پیش‌بینی نشده را کشید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =