دنیای‌خودرو

یک نسخه از روزنامه «دنیای‌خودرو» روی دیوار خاطرات موزه فولکس واگن در آلمان نصب شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،یک نسخه از روزنامه «دنیای‌خودرو» روی دیوار خاطرات موزه فولکس واگن در آلمان نصب شد. دلیل این اتفاق به ۴ سال پیش باز می گردد؛ در شماره ۳۴۱ روزنامه «دنیای‌خودرو» که روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۵ به چاپ رسید، تیتر روزنامه به یک خبر جالب در خصوص یک جهانگرد هلندی به نام وایب واکر اختصاص داده شد. 
ماجرا از این قرار بود که وایت واکر ۴ سال پیش یک سفر حدود ۵۵ هزار کیلومتری را از کشور هلند آغاز کرد و در روز ۲۴۲ میزبان وی در کشورمان بودیم. وایب با یک دستگاه فولکس واگن جتا استیشن معمولی متعلق به سال ۲۰۰۹ سفر خود را آغاز کرده بود که به صورت شخصی تبدیل به یک خودرو الکتریکی شده بود. وی با شعار PLUG ME IN و با هدف این که اثبات کند خودروهای برقی برای مسافرت های طولانی نیز کاربرد دارد این سفر را به مقصد سیدنی آغاز کرده بود. اکنون دفتر مرکزی فولکس واگن در اقدامی جالب برای حمایت از وایب واکر و محیط زیست، خودرو مورد نظر را از وایب خریداری و جایگاهی ویژه برای آن در موزه فولکس واگن اختصاص داد. روی دیوار کناری جتای مورد نظر تصاویر تمامی نشریات محلی که به اقدام این توریست هلندی پرداخته بودند، نصب شده است که در میان آنها تصویر روزنامه «دنیای خودرو» به عنوان تنها نشریه ایرانی به چشم می خورد. در ادامه مروری خواهیم داشت به جزئیات سفر وایب واکر با خودرو برقی فولکس واگن جتا که ۴ سال پیش از ایران عبور کرد.

   جهانگرد هلندی با خودرو برقی درتهران
آرزوی «وایب واکر» پسر 29 ساله هلندی این است که بتوان آسمان را در هر جای دنیا آبی و پاکیزه دید. او که کارشناس علوم ارتباطات است، برای اثبات اینکه می‌توان باز هم آسمان آبی داشت، چالشی خاص را با خود شروع کرد. او با یک خودرو برقی از هلند حرکت کرد و بعد از 242 روز در آبان‌ماه سال 1395 به تهران رسید و با همین خودرو به استرالیا رفت.
35 هزار کیلومتر رانندگی تا ایران، راهی است برای اثبات این مساله که خودروهای برقی توانمندی‌های بسیاری دارند و می‌توانند سفری لذت‌بخش را در خاطره ما به یادگار بگذارند. 
وایب واکر که برنامه سفر یک‌سال و نیمه‌ای داشت، با مطرح کردن این طرح که می‌توان با خودرو برقی قاره‌پیمایی کرد، از وطنش، یعنی هلند به سمت استرالیا راه افتاد و با یک فولکس‌واگن جتا برقی مدل 2009 در بسیاری از کشورهای اروپا و آسیا رانندگی کرد. 
ایده او حامیان بسیاری پیدا کرد و برخی شرکت‌ها و نهادهای دوستدار محیط‌زیست از سفر او حمایت کردند. 
دانشگاه «خواجه‌نصیرالدین طوسی» به‌عنوان میزبان وایب در ایران شناخته شد و به‌عنوان یک دوست در کنار این جوان خوش‌فکر هلندی بود. او شعار «PLUG ME IN» را انتخاب کرده و روی خودرو خود چسبانده بود، در هر شهر و دیاری برای شارژ باتری‌های خود به مشکل برنخورده بود و مردم به خاطر این حرکت زیبا هرطور که بود، باتری‌های ماشینش را شارژ کردند.
واکر در گفت‌وگوی خود با روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «هدف من این است که خودروهای برقی را به مردم جهان معرفی کنم و قابلیت آنها برای حفاظت از محیط‌زیست را نشان بدهم. خودروهای برقی در دنیا به عنوان وسیله حمل‌ونقل درون‌شهری استفاده می‌شوند و کمتر برای سفرهای بین‌شهری کسی به سراغ آن‌ها می‌رود. من با این کار می‌خواهم بگویم می‌توان با یک خودرو تمام‌برقی سفری طولانی را تجربه کرد و قدمی در راستای داشتن هوای پاک برداشت.»
وایب واکر در مورد سفر خود به تهران گفت: «تا به این جای سفر که 242 روز از آن می‌گذرد، واقعا برایم لذت‌بخش بوده است و از این موضوع خوشحال هستم که تا اینجای کار موفق بودم. به هر شهری که وارد می‌شدم مردم از کار من حمایت و شرایط اقامت و شارژ خودرو را برایم فراهم می کردند. کمتر جایی بود که برای شارژ خودرو با مشکل مواجه شوم. 
در کشور آلمان و هلند سامانه هوشمندی وجود دارد تا محل شارژ خودروهای برقی برای رانندگانشان مشخص باشد ولی در سایر کشورها هنوز این اتفاق نیفتاده است و در بیشتر مسیر مجبور هستم که باتری‌ها را با برق خانگی شارژ کنم. گاهی مجبور بودم برای شارژ خودرو از سیم‌رابط‌هایی استفاده کنم تا بتوانم برق را از طبقه دهم یک ساختمان به خودرو برسانم. 
یک بار هم ماشین دچار نقص فنی شد که ربطی به سیستم برقی آن نداشت و با تعمیر به نسبت ساده‌ای دوباره مسیر را ادامه دادم. 
تا اینجای کار حدود 35 هزار کیلومتر را رانندگی کرده‌ام. بعد از تهران به کاشان می‌روم و از آنجا عازم بندرعباس می‌شوم. 
سپس به امارات و هند می‌روم و به سمت استرالیا حرکت می‌کنم. احتمال می‌دهم که حدود 20 هزارکیلومتر دیگر از این سفرباقی مانده باشم.
او در مورد شهر تهران این طور گفت: «شهر تهران هوای واقعا تمیزی ندارد. قبل از آمدنم به ایران شنیده بودم که تهران بیش از 5 میلیون دستگاه خودرو دارد و با رانندگی این شهر فهمیدم که تا حد زیادی این آمار درست است. این در حالی است که در کشور هلند این تعداد خودرو وجود ندارد. بسیاری از خودروهایی که در خیابان‌های تهران تردد می‌کنند، به نوعی فرسوده به حساب می‌آیند و آلایندگی زیادی دارند. شاید اگر این خودروها از چهره شهر حذف شوند، به مراتب تهران هم از هوای بهتری بهره‌مند شود.» 
وایب واکر تا حدی در مورد مشخصات فنی خودروی خود برایمان توضیح داد و اشاره کرد: «این خودرو توسط یک کمپانی سازنده خودروهای برقی ساخته شده و از ابتدا در کارخانه فولکس‌واگن برقی نشده است. ارزش فولکس واگن جتای من حدود 100 هزار یورو است که 80 هزارتای آن بهای برقی شدن آن به حساب می‌آید. 
با هر بار شارژ عادی که حدود 10 ساعت طول می‌کشد، می‌تواند با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت، مسافتی حدود 200 تا 220 کیلومتر را رانندگی کنم. هرچه سرعتم بیشتر باشد، مسافت کمتری را می‌توانم بپیمایم. در جاده‌های آلمان نیز یک‌بار با این خودرو برقی سرعت 260 کیلومتر بر ساعت را تجربه کردم که واقعا حس خوبی بود.» 
وایب واکر با میزبانی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، برای تعدادی از دانشجویان طرح خود را در سالن آمفی تئاتر آن مرکز علمی شرح داد و جلسه پرسش و پاسخی را برگزار کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =