در سیستم‌های سوخت‌رسانی انژکتوری خاموش شدن خودرو در پی بیش از حد گاز دادن به‌آن، ناشی از ‌خرابی یکی از سنسورهای موتور است.

خودرو پراید مدل 91 دارم و بیش از دو روز است حین حرکت اگر به‌آن زیاد گاز دهم، خاموش می‌شود. علاوه‌بر این چراغ‌چک به‌حالت چشمک‌زن روشن و خاموش می‌شود و در دورهای بالا احساس می‌کنم خودرو کم می‌آورد. از طرفی در زمان تعویض دنده از 3 به 4 خود به‌خود از وضعیتی که دارد خارج شده و خلاص می‌شود. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،در سیستم‌های سوخت‌رسانی انژکتوری خاموش شدن خودرو در پی بیش از حد گاز دادن به‌آن، ناشی از ‌خرابی یکی از سنسورهای موتور است. به‌بیان دیگر اگر سنسور فشار هوای مانیفولد یا همان MAP سنسور معیوب شده باشد یا اگر به‌دلیل عدم‌نگهداری صحیح خودرو در زمان شستن بدنه آن، آب با سوکت و کانکتور سنسور تماس پیدا کند، منجر به‌اتصالی این سنسور می‌شود و دیگر به‌درستی عمل نمی‌کند. در این صورت اگر به‌خودرو زیاد گاز دهید، خودرو خاموش می‌شود. بر این اساس باید ضمن اتصال دستگاه عیب‌یاب (دیاگ) به ECU پس از پاک کردن خطای مربوطه و تعویض این سنسور، خطای مربوطه در حافظه ECU را مجدد پاک کنید تا مشکل برطرف شود. اما خاموش و روشن شدن چراغ‌چک در پشت آمپر، آن هم به‌صورت چشمک‌زن دو علت عمده دارد.   سیستم سوخت‌رسانی اگر با مشکل مواجه شده باشد، چراغ‌چک به‌صورت چشمک‌زن خاموش و روشن می‌شود. به‌بیان دیگر اگر روزنه‌های انژکتورها باتوجه به‌کارکرد خودرو شما و با در نظر گرفتن رسوبات داخل سوخت بنزین مورد استفاده، به‌اصطلاح رسوب بگیرد و پاشش سوخت مناسب نباشد، در این حالت برای رفع مشکل باید انژکتورها شست‌و‌شو داده شود.   همچنین باید به‌سیستم جرقه‌زنی نیز توجه داشت. زیرا اگر کویل‌دوبل خودرو شما معیوب شده باشد، یکی از نشانه‌های خرابی آن، روشن شدن چراغ‌چک به‌صورت چشمک‌زن است. بنابراین باید ضمن اتصال دستگاه عیب‌یاب به ECU و پاک کردن خطای مربوطه کویل‌دوبل را نیز تعویض کرد تا مشکل برطرف شود. درعین‌حال کم آوردن خودرو در دورموتورهای بالا نیز دو دلیل عمده دارد. نخست‌اینکه باید سیستم انتقال قدرت بررسی شود. به‌بیان دیگر باید سیستم کلاچ خودرو، یعنی دیسک‌وصفحه‌کلاچ مورد بررسی قرار گیرد. زیرا با توجه به‌کارکرد خودرو شما اگر دیسک‌وصفحه‌کلاچ تعویض نشده باشد، فرآیند انتقال قدرت و گشتاور به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و در دورهای بالا می‌تواند در کم آوردن خودرو تاثیرگذار باشد. بنابراین باید دیسک‌وصفحه‌کلاچ خودرو شما تعویض شود. همچنین در بسیاری از مواقع دیسک‌وصفحه‌کلاچ خودرو سالم بوده یا پس از تعویض همچنان مشکل وجود دارد. بر این اساس باید سیستم جرقه‌زنی بررسی شود؛ زیرا از دیگر نشانه‌های خرابی کویل‌دوبل، کم آوردن خودرو در دورهای بالاست. با این وجود برای رفع چنین اشکالی باید کویل‌دوبل را تعویض کرد. اما درپاسخ به‌بخش پایانی سوال شما باید گفت خارج شدن خودبه‌خودی دنده از یک وضعیت مشخص و قرار گرفتن آن در ‌وضعیت خلاص، سه‌علت اساسی دارد.   اگر لقی میان ماهک و غلاف کشوئی گیربکس خودرو بیش از حد استاندارد باشد، منجر به، به‌وجود آمدن چنین مشکلی می‌شود. در این حالت باید گیربکس باز و ماهک و غلاف کشوئی آن تعویض شود.    قطعه‌ای که مشابه چرخ‌دنده بوده و وظیفه‌ مهمی را در گیربکس خودرو و تعویض دنده برعهده دارد، دنده‌برنجی است و اگر این قطعه معیوب شده باشد یا باتوجه به‌کارکرد خودرو شما، به‌اصطلاح دنده‌های آن ساییده شده باشد، در زمان تعویض دنده می‌تواند دنده را از حالت خود خارج کرده و در ‌وضعیت خلاص قرار دهد. با تعویض دنده‌برنجی چنین مشکلی برطرف می‌شـــود.   ساییدگی میان دنده‌های هزارخاری نیز در به‌وجود آمدن چنین مشکلی می‌تواند تاثیرگذار باشد و برای رفع مشکل باید دنده‌های هزارخاری تعویض شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    خوبه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =