کد خبر: 231992
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲
کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت بعد از صعود آمار مرگ‌ومیر و صدرنشینی تهران در تازه‌ترین توصیه خود اعلام کرد مردم در واگن‌ها و اتوبوس‌های شلوغ سوار نشوند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بهناز جلالی‌پور در سرمقاله امروز (چهارشنبه ـ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹ ) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « نقش دولت در کنترل شیوع کرونا  » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

در روزهای شیوع کرونا کمبودها بیش‌از همیشه به‌چشم آمد و بر سایر مشکلات و کسری‌ها اضافه شد. پیش‌تر فرسودگی ۷۰درصدی اتوبوس‌های شهری وضعیت آلوده هوای تهران را وخیم‌تر می‌کرد و سلامت مردم را به خطر می‌انداخت و کمبود واگن‌های مترو نیز متناسب با حجم مسافران نبود، اما شیوع کرونا، فصل جدیدی را در کمبودها ایجاد کرد. 

حذف طرح ترافیک برای چند ماه بیشتر دوام نیاورد و یک‌بار دیگر برقرار شد و اکثریت مردم هم مجبور به استفاده از حمل‌ونقل عمومی شدند، به‌خصوص کسانی که در محدوده طرح ترافیک باید تردد داشته باشند. البته در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کووید-۱۹، تصاویری که منتشر می‌شد حاکی از گندزدایی مدام ایستگاه‌های اتوبوس و مترو و اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو بود.  

عکس‌های تکمیلی نشان می‌داد صندلی‌ها نشان‌گذاری شده تا مسافران یکی در میان بنشینند، اما این تصاویر ایده‌آل از رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زمانی تکمیل شد که مسافران در فضایی فشرده و درحالی‌که صورت‌به‌صورت و در شرایطی فشرده سوار بر مترو و اتوبوس بودند، پروتکل‌های بهداشتی دوران پاندمی و فاصله‌گذاری اجتماعی را زیر پا گذاشته بودند که البته این روند همچنان ادامه دارد.

شهرداری، قصه قدیمی خود را پی گرفته است و بدهکاری دولت و دولت‌های پیشین را در تامین وسایل یادآوری و مدام شرایط کنونی و خطری را که جان شهروندان را نشانه گرفته است، گوشزد می‌کند. 

البته می‌توان این شیوه را روندی دانست که احتیاط‌ در فضای اجتماعی را به حداقل رسانده و انتقال ویروس در مناسبات اجتماعی را تسریع و تشدید کرده امری که منجر به ثبت آمار مرگ روزانه ۴۵۰ایرانی شده است.  

طبق اعداد و ارقام اعلامی پیش‌بینی شده بود در انتهای سال گذشته، تهران ۹۵۰۰دستگاه اتوبوس داشته باشد اما این پیش‌بینی محقق نشد و اکنون تنها ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس در پایتخت تردد دارد که ۵۰۰ دستگاه آن هم به دلیل مشکلات فنی در پارکینگ است و غیر فعال، پس نمی‌تواند باری از دوش حمل‌ونقل شهری و عمومی بردارد.

سخنگوی وزارت بهداشت بعد از صعود آمار مرگ‌ومیر و صدرنشینی تهران در تازه‌ترین توصیه خود اعلام کرد مردم در واگن‌ها و اتوبوس‌های شلوغ سوار نشوند.

دولت توان تعطیلی شهر حتی برای دوهفته را ندارد، اما مقرر شد از شب گذشته محدودیت‌هایی در شهر اعمال شود از آن‌جمله تعطیلی صنوف از ساعت ۶ و محدودیت خدمات‌رسانی خطوط مترو از ساعت ۲۰.۳۰ و خطوط مترو کرج و گلشهر از ساعت ۲۰ است.

حتی مباحثی مربوط به ممنوعیت و محدودیت ترددهای شبانه نیز مطرح شد، طرحی که با دیگر تصمیمات همخوانی ندارد. چنانکه با شروع محدودیت‌ها، سینماها و سالن‌های تاتر به روی مردم گشوده شدند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =