کد خبر: 232234
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۱

کاهش قیمت، داخلی‌سازی خودرو و بی‌نیازی به‌واردات قطعه از نتایج توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه قطعه‌سازی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،کاهش قیمت، داخلی‌سازی خودرو و بی‌نیازی به‌واردات قطعه از نتایج توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه قطعه‌سازی است. درحال حاضر مصرف‌کنندگان می‌توانند خودرو را با قیمت واقعی از کارخانجات خودروسازی تهیه کنند. درشرایطی هستیم که خودرو از یک کالای صرفا مصرفی تبدیل به‌کالای سرمایه‌ای شده است که افراد برای حفظ ارزش نقدینگی خود اقدام به‌سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌کنند.
آزادسازی قیمت خودرو، بازار را به‌عرصه‌ای برای مانورهای سفته‌بازی و دلال‌بازی سودجویان تبدیل می‌‌کند. حتی درحال حاضر نیز اغلب خریداران کارخانه‌ای، نیم‌نگاهی به‌بازار و کسب سود هنگفت از وضعیت دونرخی این محصول دارند؛ بنابراین درصورت آزادسازی، بازار از کنترل خارج شده و خودرو نیز هیچگاه نمی‌تواند قیمت واقعی را تجربه کند.
متاسفانه این طرح درحقیقت به‌معنای آزادسازی قیمت خودرو است؛ به‌طوری که قیمت اعلامی براساس قیمت کشف‌شده در بورس خواهد بود. براساس این طرح مابه‌التفاوت حاصله مستقیم به‌جیب خودروسازان نرفته، بلکه در حوزه‌های مختلفی هزینه می‌شود. اما حتی در این صورت نیز مصرف‌کننده متضرر می‌شود؛ زیرا کالا را با قیمت بالایی خریداری خواهد کرد.
نرخ واقعی خودرو متمایز از آزادسازی قیمت‌ آن است و با استفاده از پتانسیل بسیار بالای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه قطعه‌سازی می‌توانیم هزینه تولید را کاهش دهیم. امروز بیش از 500 شرکت دانش‌بنیان به‌ویژه در حوزه قطعه‌سازی در سطح کشور فعال هستند که از ظرفیت بسیار خوبی نیز برخوردارند و باید در راستای توانمندسازی آن‌ها حرکت کنیم.
با بهره‌گیری از دانش این شرکت‌ها و حمایت از آن‌ها به‌منظور تولید قطعه‌های جدید و مورد نیاز خودروسازان، قیمت خودرو از آنچه اکنون در بازار شاهد هستیم، کاهش بیشتری خواهد داشت و علاوه‌بر آن امکان خرید آسان خودرو برای مصرف‌کننده با قیمت واقعی نیز میسر خواهد شد. درصورت ادامه روند گذشته، همچنان شاهد اثرگذاری نوسانات نرخ ارز بر قیمت خودرو خواهیم بود. یعنی همان بلایی که درحال حاضر قیمت خودرو گرفتار آن شده است.
 واقعی کردن قیمت خودرو نیازمند توجه ویژه به‌داخلی‌سازی و تقویت صنعت‌قطعه‌ است. همچنین درصورت تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و فراهم‌سازی زمینه ورود آن‌ها به‌عرصه صنعت، داخلی‌سازی خودرو و بی‌نیازی خودروسازان از واردات قطعه محقق خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =