کد خبر: 232532
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کرونا

درواقع آن‌ها از این موضوع وحشت دارند که آمار تلفات ناشی از کرونا که طی روزهای اخیر از ۵۰۰ نفر در روز به‌نزدیک به ۳۰۰ نفر رسیده است، دوباره اوج بگیرد و از کنترل خارج شود. اما در این میان هیچ‌یک آن‌چنان که باید به‌وضعیت مترو و اتوبوس که به ‌بمبی ساعتی می‌ ماند، توجهی ندارند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بهناز جلالی‌پور در سرمقاله امروز (چهارشنبه ـ ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹ ) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « سیاست یک بام و دو هوا در مقابله با کووید-۱۹ » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی پیش‌تر محل بحث و کش‌مکش میان دولت، شهرداری و شورای شهر بود و دولت‌ها در هیچ‌ دوره‌ای آن‌چنان که برایشان تعیین شده و در قانون آمده است، به‌تعهدات خود در قبال توسعه وسایل حمل‌ونقل عمومی عمل نکرده‌اند. حتی در روزهایی که درآمدهای نفتی و صادراتی کشور قابل توجه بود و تحریم‌ها همچون امروز گلوی اقتصاد و به‌تبع آن شهروندان را نمی‌فشرد. 

با این تفاصیل به‌رغم اینکه هر سال بر تعداد مسافران شهری افزوده می‌شود، اما تعداد وسایل حمل‌ونقل عمومی تقریبا ثابت است و مردم نیز به‌ناچار، سوار بر واگن‌های مترو و اتوبوس‌هایی که سال به‌سال بر عمرشان افزوده شده و درنتیجه فرسوده‌تر می‌شوند، جمع‌تر و فشرده‌تر به‌مقصدشان می‌اندیشند.

اگرچه شهروندان از سر اجبار و ناچاری تن به‌ ازدحام در این وسایل فرسوده‌ که تعدادشان هم کم نیست می‌دهند و با هزینه‌ای شاید اندک سفر می‌کنند، اما با توجه به‌شیوع کووید-۱۹ که درحال حاضر تنها سلاحِ در برابر آن استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است، انتخاب مترو و اتوبوس در ساعات شلوغ روز برای تردد در سطح شهر در کنار جبر و ناچاری، جسارت نیز می‌خواهد. در این میان تعطیلی‌های گسترده و محدودیت‌های تردد نیز نتوانسته به‌تنهایی آمار مرگ‌ومیر را کاهش دهد.

با این تفاصیل باید به‌وضعیت وسایل حمل‌ونقل عمومی بیشتر از پیش توجه شود و این درحالی است که به‌رغم اینکه در نخستین روزهای وضع قانون رعایت فاصله اجتماعی در اماکن پر ازدحام، صندلی‌های مترو و اتوبوس یکی در میان علامت خورده بود، اما ازدحام جمعیت در واگن‌های مترو و اتوبوس راهی پیش روی مردم نگذاشته جز آنکه روی تمام صندلی‌ها بنشینند! 

البته با توجه به‌نزدیک شدن به‌شب یلدا کارشناسان از نقد و تحلیل وضعیت ناوگان مسافربری شهری تا حدی غافل شده‌اند و مرتب بر طبل خودداری از رفتن به‌خانه دوستان و آشنایان و پرهیز از فراهم کردن مقدمات برای دورهمی‌های معمول می‌کوبند.

درواقع آن‌ها از این موضوع وحشت دارند که آمار تلفات ناشی از کرونا که طی روزهای اخیر از ۵۰۰ نفر در روز به‌نزدیک به ۳۰۰ نفر رسیده است، دوباره اوج بگیرد و از کنترل خارج شود. اما در این میان هیچ‌یک آن‌چنان که باید به‌وضعیت مترو و اتوبوس که به ‌بمبی ساعتی می‌ ماند، توجهی ندارند.

البته فریاد شورای‌شهر و شهرداری بلند است و مدام هشدار می‌دهند؛ اما تمرکزشان تنها بر استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی و درنهایت محدودیت در تردد و تعطیلی مشاغل است که خسارت آن نیز متوجه مردم می‌شود.

اگر کسی هم به‌این محدودیت‌ها توجه نکند، شکی نیست که جریمه می‌شود. این درحالی است که عدم‌توجه و رسیدگی به‌وضعیت سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری برای مسئولین مربوطه  هیچ‌گونه جریمه‌ای به‌همراه ندارد!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =