بورس

میزان معاملات گروه خودرویی طی روز چهارشنبه ۲۶ آذر بالغ بر ۳.۶ میلیارد سهم و ارزش معاملات گروه خودرویی بالغ بر ۱۶۹۹میلیارد تومان بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، در اولین روز از دادوستدهای گروه خودرویی در هفته جاری نمادهای بزرگ این گروه درجا زدند، به‌طوری‌که ایران‌خودرو و سایپا زیر یک‌درصد مثبت شدند. این در حالی است که نمادهای آهنگری تراکتورسازی ایران، گروه بهمن، ایرکا پارت‌صنعت، رینگ‌سازی مشهد، قطعات اتومبیل ایران، بهمن‌دیزل و تولید محور خودرو روند خوب و مثبتی را پشت سر گذاشتند و در مقابل نمادهای گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، نیرومحرکه، زامیاد، صنایع ریخته‌گری ایران، کمک‌فنر ایندامین، الکتریک‌خودرو شرق، مهرکام پارس و چرخشگر منفی خوردند.

همچنین روز شنبه در گروه خودرویی طی ۱۹۸هزار نوبت معاملاتی، ۳میلیارد سهم به ارزش ۱۵۴۰میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر ۲۹۰هزار میلیارد تومان شد. شاخص‌کل بورس‌نیز با افزایش بیش از ۳۱هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و ۴۴۴هزار واحدی قرار گرفت.

شکل ‌گیری نسبی تقاضا در بازار

برخی کارشناسان معتقدند در هفته جاری باتوجه به جابه‌جا شدن قیمت‌ها در کانال حمایتی، بازار به‌صورت معقول و منطقی به روند معاملات خود ادامه دهد و شاهد شکل‌گیری نسبی تقاضا در بازار باشیم، هر چند ممکن است در کلیت بازار فشار عرضه هم وجود داشته باشد.

کمبود نقدینگی نزد بازارگردان‌ها

بازار سهام در وضعیت فعلی تحلیل‌محور شده است و سرمایه‌گذاران نباید در بازار اقدام به خرید هر سهمی کنند. از اینجا به بعد، کلیات اقتصاد کشور مانند نرخ ارز و نرخ تورم باثبات خواهد بود.

به همین دلیل باید برای سرمایه‌گذاری پارامترهای ریسک و بازده شرکت‌ها در نظر گرفته شود که همه این مسایل در تحلیل شرکت‌ها ارائه شده، این در حالی است که تاکنون عملکرد بازارگردان‌ها در بازار قابل قبول نبوده است.

علاوه بر ضعف قوانین بازارگردانی و کمبود نقدینگی نزد بازارگردان‌ها، استفاده‌نکردن از نیروهای متخصص و ضعف تجربه بازارگردان‌ها مهم‌ترین عامل در عدم‌تاثیرگذاری استفاده از بازارگردان‌ها در بازار بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =