تاکسی‌های فرسوده

مصوبه‌ای در مورد لزوم ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها از یورو ۴ به یورو ۵ تصویب شد. بر همین اساس از ابتدای سال جاری، شماره‌گذاری تاکسی‌های تولیدی به‌دلیل عدم رعایت این الزام متوقف شد

به گزارش «اخبار خودرو»، سازمان برنامه و بودجه، در فروردین‌ ماه امسال، طرح جایگزینی ۱۹۲هزار دستگاه تاکسی فرسوده را به وزارت نفت ابلاغ کرد. به‌گفته مسئولان این سازمان، طبق طرح باید تاکسی‌ها با انواع جدید پایه گازسوز، هیبرید و الکتریکی جایگزین شوند و حمایت از رانندگان این وسایط نقلیه از طریق پرداخت یارانه صرفه جویی سوخت انجام شود. 

با این همه، تلاش دولت برای نوسازی ناوگان تاکسی‌های فرسوده در سراسر کشور و البته در تهران، با مشکلاتی مواجه شده است. به‌عنوان‌مثال، برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده، یکی از مصوبات سازمان حفاظت محیط‌زیست، مبنی بر عدم شماره گذاری خودروهای تولیدی با استاندارد پایین‌تر از یورو ۵ زیر پا گذاشته شده، دیگر اینکه ظاهرا منابع مالی و ازجمله تسهیلات اعطایی به رانندگان، به اندازه کافی مشوق نوسازی دارندگان تاکسی‌های فرسوده نبوده است.

در کنار این، به‌گفته معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر، برنامه‌ریزی‌های مالی این سازمان برای اعطای تسهیلات به‌منظور نوسازی تاکسی‌ها را برهم ریخته، این در حالی است که آمارهای مختلف نشان می‌دهند نیمی از ۸۰ هزار دستگاه تاکسی فعال در تهران، اکنون به سن فرسودگی رسیده‌اند.

روز گذشته، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مورد روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده پایتخت گفت: «در صورت تداوم و تقویت تامین منابع مالی نوسازی، امیدوار به تحقق اهداف نوسازی در سال ۱۳۹۹ هستیم.»

سیدعلی محتشمی‌پور در مورد نوسازی تاکسی‌های فرسوده در سال جاری و میزان تحقق‌پذیری وعده نوسازی ۱۵هزار تاکسی تا پایان سال در پایتخت افزود:«براساس برنامه‌ریزی‌ انجام‌شده در پایان سال گذشته، مقرر شد در سال ۱۳۹۹، حدود ۱۵ هزار تاکسی نوسازی شود و این هدف‌گذاری مبتنی‌بر عوامل موثر بر نوسازی اعم‌از نرخ تولید و قیمت تاکسی در کشور، میزان تسهیلات بانکی و ارزش اسقاط تاکسی های فرسوده شهر تهران بود.»

محتشمی‌پور به ایسنا گفت: «باتوجه به انباشتگی حدود ۴۰هزار دستگاه تاکسی‌ فرسوده در شهر تهران، هدف‌گذاری انجام‌شده، قابل دسترس و منطقی بود. اما متاسفانه درراستای تحقق این هدف با دو بحران اصلی از آغازین روزهای سال تاکنون مواجه شدیم. یکی شیوع بیماری کرونا و دیگری مصوبه هیات دولت در مورد الزام ارتقاD استاندارد آلایندگی خودروها برای اخذ مجوز شماره‌گذاری از ابتدای سال بود.» 

او ادامه داد: «مصوبه‌ای در مورد لزوم ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها از یورو ۴ به یورو ۵ تصویب شد. بر همین اساس از ابتدای سال جاری، شماره‌گذاری تاکسی‌های تولیدی به‌دلیل عدم رعایت این الزام متوقف شد.»

افزایش قیمت؛ مانع کار شد

وی با بیان اینکه بعد از بروز این وقفه، شهرداری تهران و معاونت حمل‌ونقل و سازمان تاکسیرانی پیگیری‌های زیادی را برای حل این معضل انجام دادند، گفت: «خوشبختانه هیات ‌وزیران در مردادماه سال جاری مجوزی مبنی‌بر شماره‌گذاری ۵هزار تاکسی تا پایان مهرماه صادر کرد و نهایتا پس از ۵ ماه توانستیم گام نخست نوسازی را از ابتدای شهریورماه برداریم و تا پایان مهلت، حدود یک‌هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو شهر تهران نوسازی شدند.»

محتشمی‌پور با تاکید بر اینکه باردیگر، نوسازی از میانه مهر تا آبان ماه به‌منظور ارتقای استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ متوقف شد، ادامه داد: «با رفع مشکلات در حوزه تولید خودروهایی با استاندارد یورو ۵، تصورمان این بود روند نوسازی سرعت می‌گیرد اما با افزایش شدید قیمت خودرو مواجه شدیم، به‌گونه‌ای که در آبان قیمت پژو دوگانه ‌سوز و سمند پایه‌گازسوز رشد فزاینده‌ای داشت.»

وی توضیح داد: «قیمت سمند از حدود ۹۴میلیون تومان به ۱۱۸ میلیون تومان و پژو نیز از ۸۶ میلیون تومان به ۱۰۴ میلیون تومان رسید. به نظر ما این افزایش قیمت تیر خلاص به تاکسیرانان برای نوسازی بود، زیرا برنامه‌ریزی نوسازی به‌گونه‌ای بود که رانندگان با دریافت پول اسقاط خودرو و وام، اندوخته کمی را برای نوسازی پرداخت می‌کردند. اما با افزایش قیمت خودرو سهم نقدی رانندگان به شدت افزایش یافت و طبیعتا بسیاری از آنها، توان این پرداخت را نداشتند.»

این در حالی است که برخی شهرها که تعداد تاکسی‌های فرسوده کمتری دارند، عملا روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده خود را کلید زده‌اند. مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه‌های تاکسیرانی کشور چندی پیش در این مورد به خبرنگار «دنیای‌ خودرو» گفت: «نوسازی تاکسی‌های فرسوده به‌منابع مالی احتیاج دارد و قرار بود دولت این منابع را در اختیار تاکسیرانی قرار دهد اما متاسفانه در این امر مشکلاتی پیش آمده است.» او ادامه داد: «در شهرهایی مانند مشهد و اصفهان، تسهیلات ارزان برای رانندگان در نظر گرفته شده، این در حالی است که افزایش قیمت خودرو، کار را دشوارتر می‌کند.»

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به این موضوع و افزایش تسهیلات اعطایی برای نوسازی تاکسی‌ها گفت: «درحال‌حاضر  ارزش اسقاط به‌طور میانگین ۱۹میلیون تومان شده؛ درحالی که این رقم سال گذشته ۵میلیون تومان بود. مبتنی‌بر این شرایط، پس‌از ارائه تحلیل وضعیت به معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران و موافقت ایشان، مقرر شد مبلغ وام نوسازی تاکسی از محل منابع شهرداری تهران در صندوق کارآفرینی امید را از  ۵۰میلیون به ۷۰‌میلیون‌تومان افزایش دهیم.»

وی با بیان اینکه عملا نوسازی تاکسی در کشور صرفا مبتنی‌بر تولیدات ایران خودرو در دو دسته پژو و سمند است، افزود: «واردات تاکسی ممنوع است و پیگیری‌ها برای آزاد شدن واردات خودرو برای کاربری حمل‌ونقل عمومی بی‌نتیجه مانده است. فقط ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از خودروسازان داخلی می‌تواند خودرویی منطبق با استانداردهای شورای عالی هماهنگی ترافیک تولید کند، برهمین اساس تصمیمات ما در حوزه نوسازی کاملا متاثر از استراتژی‌های تولید ایران‌خودرو است. شاید اگر خودروساز دیگری هم در فرآیند نوسازی حضور داشت، شرایط متفاوت بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =