بازار خودروهای وارداتی

هفته گذشته به سبب برخی تغییرات نرخ ارز بازار خودروهای وارداتی‌ باردیگر با تحولاتی همراه شد. همین اتفاق سبب شد پای مشتریان هرچند اندک به بازار باز شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، به ‌دنبال افزایش نرخ دلار در هفته گذشته و برخی‌شنیده‌ ها درباره آزاد شدن واردات خودرو،  بازار وارداتی‌ها تحت تاثیر این اتفاقات جان تازه‌ای گرفت اما معلوم نیست با افت قیمت ارز در پی اعلام رسمی انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این رونق ادامه‌دار باشد یا خیر؟

این در‌حالی است‌که طی چند ماه اخیر و با افت شدید نرخ ارز، بازار خودروهای وارداتی‌ با رکود شدیدی همراه شده بود و مردم منتظر خالی شدن حباب قیمت این خودروها بودند، اما بررسی‌های هفته گذشته بازار خودروهای وارداتی نشان می‌دهد هم‌زمان با افزایش اندک نرخ دلار، باردیگر بازار خودروهای وارداتی رونق گرفت اما احتمالا این بازار در هفته جاری با افت قیمت ارز دوباره دستخوش تغییراتی خواهد شد.

در این میان برخی شایعات درباره آزادسازی واردات خودرو نیز بی‌تاثیر نبوده‌اند. این موضوع، شاید افرادی‌را که قصد خرید خودرو خارجی داشتند، مجبور به خرید کرد تا در صورت باز شدن واردات خودرو بتوانند خودرو خود را با مدل جدیدتر و یا برند دیگر جایگزین کنند و به‌این‌ترتیب سود ببرند. درواقع افزایش قیمت خودروهای وارداتی اهرم فشار برای خریدارانی در بازار آزاد است که در‌حال‌حاضر مجبور هستند خودرو مورد‌نظرشان را خریداری کنند تا با رشد بیشتر قیمت در بازار مواجه نشوند.

حال به‌گفته فعالان، بازار خودروهای وارداتی فصل زمستان را با رونق آغاز کرده است. زیرا اواسط پاییز؛ همزمان با اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا و کاهش نرخ ارز شاهد بودیم نمودار قیمتی در بازار خودروهای وارداتی نزولی شد. اما بعد از نزدیک به‌دو ماه سقوط، قیمت‌ها به ثبات رسیدند. هفته گذشته به سبب برخی تغییرات نرخ ارز بازار خودروهای وارداتی‌ باردیگر با تحولاتی همراه شد. همین اتفاق سبب شد پای مشتریان هرچند اندک به بازار باز شود.

فعالان بازار حضور مشتریان برای خرید وارداتی‌ها را به دو دلیل می‌دانند. دلیل نخست؛کاهش قابل‌توجه بهای خودروهایی است که تا چند ماه پیش با قیمت‌هایی نجومی در بازار دست‌به‌دست می‌شدند. آن‌طور که دست اندرکاران بازار خودروهای وارداتی عنوان می‌کنند ریزش قیمت در بازار وارداتی‌ها به نوعی از ریزش نرخ ارز نیز سبقت گرفته و همین اتفاق مشتریان را ترغیب کرده است در بازار حضور پیدا کنند. 

اما دلیل دوم؛ در کنار افت قابل‌توجه قیمت خودروها به‌نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان چندان به از سر‌گیری واردات خودرو خوشبین نیستند. در چند وقت اخیر درباره برداشته شدن ممنوعیت واردات خودرو در مجلس و کمیسیون تلفیق بارها صحبت شده است اما در شرایطی که به طور قطعی چیزی مشخص نیست، مردم ترجیح می‌دهند در بازار حضور داشته باشند و خودروهای موردنظرشان را از میان محصولات صفر‌موجود که سن آنها بالا رفته است یا خودروهای کارکرده که افت قیمت‌قابل توجهی نیز داشتند، انتخاب و خریداری کنند.

فعالان بازار این مساله را دلیل دیگری برای رونق دوباره بازار وارداتی‌ها مطرح می‌کنند و می‌گویند با‌توجه به نزدیک شدن به پایان سال و ناامیدی مصرف‌کنندگان از آزاد شدن واردات خودرو، آنها به قیمت‌های فعلی راضی هستند و‌به‌دلیل نگرانی درباره افزایش بیشتر قیمت‌ها به نوعی خرید خود را جلو انداخته و در بازار حضور پیدا کرده‌اند.

بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد افت قیمت وارداتی‌ها زمینه‌ساز حضور بسیاری از مشتریان این نوع محصولات در بازار شده است. از‌سوی‌دیگر علاوه‌بر رونق خرید‌و‌فروش خودروهای دست‌دوم وارداتی و صفر، آنچه طی چند ماه گذشته در بازار دیده شده که شاید اندکی تعجب‌برانگیز نیز باشد، بازگشایی چند نمایشگاه در خیابان‌هایی است که به‌اصطلاح بورس فروش خودروهای وارداتی هستند و خودروهایی را پشت ویترین‌ها قرار داده‌اند که بسیاری از مشتریان این خودروها را پیش از توقف واردات در نمایشگاه‌های خودرو به خاطر می‌آورند. به گفته فعالان بازار به‌دلیل توقف واردات خودرو، آنچه مشخص است بسیاری از شرکت‌ها محصولات دست‌دوم را با تغییراتی در معرض فروش قرار می‌دهند.

در همین حال و در شرایطی که بازار خودروهای وارداتی روزهای نسبتا شلوغی را سپری می‌کند اما شاهد هستیم هم‌زمان با بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق، صحبت‌هایی در ارتباط با اخذ مالیات از خودروهای لوکس مطرح می‌شود. 

هرچند هنوز موضوع اخذ مالیات از خودروهای لوکس در کمیسیون تلفیق نهایی نشده اما اگر این طرح مورد تایید اعضای کمیسیون تلفیق قرار بگیرد، شاهد خواهیم بود که خودروهای وارداتی با قیمت ۲میلیارد تومان به بالا مشمول این مالیات می‌شوند و این مساله بر بازار خودروهای وارداتی نیز تاثیر‌گذار خواهد بود. و شاید بتوان گفت بازار خودروهای وارداتی بالای 2میلیاردتومان تعطیل شود.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =