خودروهای آمریکایی

در سخنان بایدن به ‌رویکرد کالیفرنیایی برای افزایش بهره ‌وری مصرف سوخت با نرخ سالانه ۳.۷درصد اشاره شده است که در صورت عملی شدن به ‌تولید خودروهای هیبرید، پلاگین-هیبرید و برقی بیش ‌تر خواهد انجامید

با پایان یافتن آشوب‌های سیاسی در ایالات‌متحده و برقرار شدن آرامش عمومی، حالا همه توجه‌ها به‌این معطوف شده که جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید این کشور با چه‌سیاست‌هایی قصد بازگرداندن اوضاع به‌دوران پیش از کرونا را دارد. غیر از مشکلات تحمیل‌شده به‌سیستم پزشکی توسط این ویروس، او همچنین باید با بحران‌ اقتصادی ناشی از شیوع کرونا نیز دست‌وپنجه نرم کند.

یکی از راه‌حل‌های بایدن تاکید بیش‌تر بر فناوری‌های پاک و به‌ویژه خودروهای برقی است. هرچند تلاش بایدن برای سبز کردن حمل‌ونقل آمریکا در مقایسه با کشوری مانند چین با دشواری‌های بیش‌تری همراه خواهد بود. می‌دانیم که بایدن و تیمش سیاست‌های تشویقی و مثبت زیادی را از قبل طراحی کرده‌اند. 

 تعهد به‌رواج حمل‌ونقل پاک

در دوران انتخابات بایدن متعهد شد مالیات اعتباری را به‌طور کامل از روی خرید خودروهای برقی بردارد. این رویداد بزرگی برای جنرال‌موتورز و تسلا محسوب می‌شود که تخفیف‌های مالیاتی خود را یک سال پیش از دست دادند. 

بایدن همچنین پیشنهاد کرده که تمام ۵۰۰ هزار دستگاه اتوبوس مدرسه‌ای که در آمریکا در رفت و آمد هستند نیز تا سال ۲۰۳۰ تمام‌برقی شوند. اما وعده‌های او در رابطه با زیرساخت‌ها تا حدی مبهم‌ هستند و به‌عنوان مثال او از لزوم تاسیس ۵۰۰ هزار ایستگاه شارژ خودروهای برقی سخن گفته، اما برنامه مشخصی را برای رسیدن به‌این هدف مطرح نکرده است.

هرچند احتمالا بخشی از ۵۰ میلیارد دلاری که تیم او برای جاده‌ها و بزرگراه‌ها در نظر گرفته می‌تواند به این موضوع اختصاص پیدا کند. همچنین می‌دانیم که پنج‌میلیارددلار از برنامه ۳۰۰ میلیارددلاری موسوم صرف بازسازی بهتر و توسعه و تولید باتری‌ها و شیوه‌های کارآمدتر برای ذخیره انرژی خواهد شد تا علاوه‌بر کاهش هزینه به‌افزایش گستره مسافتی خودروهای برقی کمک شود.  

همچنین بایدن و تیمش برای خودروسازان یک تخفیف ۱۰ درصدی مالیاتی را به‌منظور ایجاد شغل در صنعت‌خودرو آمریکا با تمرکز بر تجهیز کارخانه‌ها برای تولید خودروهای برقی در نظر گرفته‌اند.

همچنین در سخنان بایدن به‌رویکرد کالیفرنیایی برای افزایش بهره‌وری مصرف سوخت با نرخ سالانه ۳.۷ درصد اشاره‌هایی شده است که درصورت عملی شدن به‌ناچار به‌تولید خودروهای هیبرید، پلاگین-هیبرید و برقی بیش‌تر خواهد انجامید. این خبر خوبی برای طرفداران محیط‌زیست است و می‌تواند به‌پذیرش بیش‌تر خودروهای برقی بیانجامد و شکی هم نیست که با روی کار آمدن کابینه بایدن باید انتظار استقبال بیش‌تری را درخصوص فناوری‌های پاک نسبت به‌ترامپ داشت که می‌خواست با استفاده از «زغال‌سنگ پاک» دوباره موتورهای بخار را رواج دهد. 

 موانع پیش‌رو 

اما این برنامه‌ها با مانعی بزرگ و لاینحل مواجه هستند: سرسختی و مقاومت خریداران و صنعت‌خودرو آمریکا. اگرچه این مشکل مختص آمریکا نیست و در سراسر جهان از جمله اروپا و ژاپن نیز سیاست‌گذاران با آن مواجه هستند و کافی است یک بحث‌ عمومی در رابطه با خودروهای برقی به‌راه بیفتد تا مشخص شود در برابر این فناوری از جنبه‌های گوناگون چه‌میزان مقاومت وجود دارد. 

گزارشی که در سال ۲۰۲۰ توسط کمپانی کانتیننتال منتشر شد، نشان‌گر آن است که در ایالات‌متحده تنها ۴۴ درصد از افرادی که در نظرسنجی‌ها شرکت کرده بودند می‌توانستند خود را در آینده سوار بر خودروهای برقی مجسم کنند؛ درحالی که ۵۰ درصد از آن‌ها حتی نمی‌توانستند چنین چیزی را تجسم کنند. نکته قابل توجه اینجاست که مردم آلمان، فرانسه و ژاپن حتی بیش‌تر از این در برابر برقی‌ها مقاومت دارند و این درحالی است که در اروپا فروش خودروهای برقی بیش‌تر از ایالات‌متحده است. 

  پذیرش تغییرات 

این موضوع کاملا در تضاد با وضعیت بازار چین است و در چین ۸۶ درصد از مردم خواهان استفاده از خودروهای برقی در آینده بوده و تنها ۱۲ درصد به‌این نوع خودروها بی‌علاقه هستند. گرچه باید در نظر داشت که تحقیق کانتیننتال بیش‌تر نظر ساکنان شهرهای بزرگ چین را جویا شده، اما با این حال می‌توان از تفاوت ساختاری در دیدگاه خریداران این بازار خبردار شد. زمانی که فناوری جدید

به‌تغییری بزرگ و اساسی در فرهنگ و بازسازی ساختاری خطوط تولید احتیاج دارد، کشورهایی که از قبل توسعه پیدا کرده‌اند با دشواری بیش‌تری خواهند توانست خود را با تغییرات سازگار کنند. 

برای روشن‌تر شدن این ماجرا در نظر بگیرید که ساختن یک خانه با جدیدترین امکانات و فناوری‌های نوین چقدر آسان‌تر از نوسازی‌ و تجهیز خانه‌های قدیمی است. 

با توجه به‌این‌که چین قدمت کمتری در استفاده از خودرو دارد، به‌نظر می‌رسد مردم این کشور آمادگی بیش‌تری برای پذیرش تغییرات دارند. باید منتظر بود و دید آیا بایدن می‌تواند با سیاست‌گذاریش مردم و خودروسازان کشورش را به‌استفاده و تولید هرچه‌بیش‌تر خودروهای برقی ترغیب کند یا خیر. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =