کارخانه ترمری

قطعات مورد استفاده در موتورهای الکتریکی تنها یک ‌پنجم موتورهای دیزلی سنتی است و این مساله درخصوص وضعیت کارگران شاغل در کارخانه‌ هایی مانند ترمری نگرانی‌ هایی را ایجاد می‌کند

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها بزرگ‌ترین کارخانه تولید موتورهای دیزل جهان که در شهر ترمری در شرق فرانسه واقع است، درمعرض شدیدترین و افراطی‌ترین تغییر ممکن قرار گرفته و در حال تبدیل شدن به‌یک کارخانه تولید موتورهای الکتریکی است. میزان تولید موتورهای الکتریکی این کارخانه که در سال 2020 حدود 10 درصد از کل تولید این کارخانه را تشکیل می‌داد، در سال جدید میلادی با دو برابر شدن به‌حدود 180 هزار واحد خواهد رسید. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا سال 2025 میزان تولید موتورهای الکتریکی این کارخانه به 900 هزار دستگاه خواهد رسید. 

یک نقطه عطف جدید

این تغییر و تحولات نشان‌گر اتفاقاتی است که در صنعت‌خودرو در جریان است. از سال 2015 با وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تری که در واکنش به‌رسوایی دیزلی فولکس‌واگن به‌تصویب رسیدند، تقاضا برای خودروهای دیزل رو به‌کاهش گذاشته است و خودروسازان نیز برای پرهیز از جریمه‌های سنگین ترجیح می‌دهند، به‌سراغ سایر گزینه‌های ممکن بروند.

درنتیجه در میانه همه‌گیری کرونا درحالی ‌که هنوز میزان تقاضای مشتریان برای خودروهای برقی‌ چندان مشخص و قطعی نیست، خودروسازان مختلف از فولکس‌واگن گرفته تا نیسان مشغول کنار گذاشتن مدل‌های دیزل و افزایش محصولات الکتریکی خود شده‌اند.

به‌گفته لائیتیا اوزن، نماینده اتحادیه کارگری در شهر ترمری «سال 2021 نقطه عطفی خواهد بود و ما در آن نخستین گذار واقعی به‌دنیای مدل‌های الکتریکی را شاهد خواهیم بود.» اما این مساله برای سه‌هزار کارگری که در کارخانه ترمری مشغول به‌کار هستند و همچنین صنعت‌خودرو به‌معنی افزایش پیچیدگی‌های کاری است. 

تردیدها در زمینه مشاغل موجود

قطعات مورد استفاده در موتورهای الکتریکی تنها یک‌پنجم موتورهای دیزلی سنتی است و این مساله درخصوص وضعیت کارگران شاغل در کارخانه‌هایی مانند ترمری نگرانی‌هایی را به‌وجود می‌آورد.

بسیاری از افرادی که در صنعت‌خودرو مشغول به‌کار هستند، ریسک‌های موجود در انتقال فناوری را قبول دارند و درعین حال خوشبین هستند که بدون نیاز به‌تعدیل نیرو و تنها از طریق بازنشستگی کارگران فعلی، اهداف یکی پس از دیگری محقق خواهد شد.

کمپانی تازه‌ تاسیس استلانتیس مالک کارخانه ترمری است و به‌منظور تسهیل در فرآیند تغییر و تحولات صنعت‌خودرو اعلام کرده که کارخانه‌های خود را تعطیل نخواهد کرد و تلاش می‌کند مشاغل فعلی را حفظ کند. اما برخی پژوهشگران صنعت‌خودرو هشدار می‌دهند خودروسازان اروپایی که همین حالا هم با مشکل ظرفیت انباشته مواجه هستند، در این صورت برای رسیدن به‌اهداف از پیش تعیین‌شده باید تعدیل نیروی گسترده‌ای داشته باشند تا بتوانند خود را به‌موقعیت خودروسازی همچون تسلا برسانند.

لابی صنعت‌خودرو فرانسه، PFA برآورد کرده که از 400 هزار نفری که در فرانسه مشغول به‌کار در صنعت‌خودرو هستند، حدود 15 هزار شغل مرتبط با تولید موتورهای دیزلی در معرض خطر قرار دارد.

موسسه تحقیقات شغلی IAB در آلمان نیز محاسبه کرده که ورود خودروهای الکتریکی می‌تواند 100 هزار فرصت شغلی یعنی یک‌هشتم کل جمعیت شاغل در صنعت‌خودرو این کشور را تهدید کند. 

حذف دیزل‌ها از لیست خودروسازان

گذار از موتورهای دیزلی به‌طور مشخص در اروپا بسیار قابل توجه و چشمگیر است. زیرا براساس آمار موسسه تحقیقاتی JATO داینامیکس، فروش خودروهای گازوئیل‌سوز در این قاره در سال 2015 نیمی از کل فروش خودرو را تشکیل می‌داد که این میزان بسیار بیش‌تر از فروش خودروهای دیزل در آمریکای شمالی و آسیا بود. 

براساس گزارش محققان موسسه IHS مارکیت در سال جاری دست‌کم نسخه دیزل 20 مدل خودرو، از فولکس‌واگن پولو و رنو سنیک گرفته تا نیسان میکرا و هوندا سیویک دیگر عرضه نخواهد شد و همین موضوع نشان‌دهنده تغییری بی‌سابقه در صنعت‌خودرو است. 

این درحالی است که تعداد مدل‌های برقی در نمایندگی‌های فروش رو به‌افزایش است. انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در بریتانیا انتظار دارد که در سال جاری 29 مدل خودرو برقی و هفت مدل پلاگین-هیبرید کاملا جدید در این کشور رونمایی شود که در مقایسه با 26 مدل خودرو درون‌سوز جدید که تنها 14 مدل از آن شامل نسخه دیزل می‌شود، بسیار قابل ملاحظه به‌نظر می‌رسد. 

رشد فروش برقی‌ ها

براساس داده‌های منتشرشده توسط موسسه JATO در سپتامبر گذشته میزان ثبت خودروهای الکتریکی دراتحادیه اروپا که شامل خودروهای تمام‌الکتریکی، پلاگین-هیبرید و هیبرید می‌شود، برای نخستین‌بار در تاریخ از ثبت خودروهای دیزل فراتر رفت.

فروش خودروهای تمام‌برقی و پلاگین-هیبرید در اتحادیه اروپا در 9 ماهه نخست سال 2020 با رشدی 122 درصدی همراه بود؛ آن هم در زمانی که فروش کلی خودرو به‌خاطر پاندمی کرونا افتی 29 درصدی را تجربه می‌کرد. اما هنوز این میزان چیزی حدود هشت درصد کل فروش خودرو را تشکیل می‌دهد و قیمت نسبتا بالای خودروهای برقی سبب می‌شود در صورت نبودن مشوق‌های مالی قابل ملاحظه، تمایل زیادی برای خرید این نوع از خودروها وجود نداشته باشد.

هرچند این مساله موقت است و بی‌شک پیشرفت‌های روزافزون در زمینه توسعه و ساخت باتری‌ها و فناوری‌ الکتریکی سبب می‌شود در سال‌های آتی شاهد هم‌قیمت شدن خودروهای برقی با همتایان درون‌سوزشان باشیم. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =