استانداردهای جدید تولید لنت

استانداردهای تولید لنت‌ترمز در جهان درحال تغییر هستند. براساس استانداردهای جدید قرار است آلایندگی لنت‌ترمز به حداقل خود در ۵ سال آینده برسد. ضمن اینکه از مواد جدید در تولید آن بهره گرفته خواهد شد تا میزان استفاده از موادی که شباهت ساختاری با آزبست دارند، به حداقل برسد.

این روند درجهان در حال‌شکل‌گیری و پیاده‌سازی است اما  هنوز در کشور ما صحبتی درخصوص تولید لنت با آلایندگی کمتر نشده است و ظاهرا کسی به‌دنبال این مساله نیست.

در همین زمینه میترا علی‌پور، کارشناس حوزه کیفی لنت و مدیرعامل آزمایشگاه «معیارآزمای‌پژواک‌صنعت» با اشاره به تحقیقاتی که در زمینه میزان آلایندگی موادمصرفی در تولید لنت انجام شده است و همچنین آسیب‌های محیط‌زیستی ناشی‌از آن به «‌دنیای ‌خودرو» گفت: «در سال ۲۰۱۲ یک گروه متخصص درباره  محیط‌زیست، موادی که در سطح زمین باقی می‌مانند و همچنین موادی که وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند، تحقیقاتی را انجام دادند. این متخصصان به نتایجی دست یافتند که دستاوردهای آن از سال ۲۰۱۶ اجرایی شد.»

وی با بیان اینکه توافق‌نامه‌ای در این زمینه به‌دست آمده است، افزود: «براساس این توافق‌نامه قرار شد از عناصر سنگین که مدت‌ها در سطح زمین باقی می‌مانند، استفاده نشود ازجمله فلزات سنگین مانند مس. همچنین در استفاده از موادی که به لحاظ ساختاری به آزبست شباهت دارند نیز ممنوعیت ایجاد شود. زیرا موادی که آزبست نیستند اما شباهت مولکولی و کریستالی به آن دارند نیز می‌توانند آلودگی‌های زیست‌محیطی ایجاد کنند و وارد آب‌های زیرزمینی شوند.»

علی‌پور تصریح کرد: «قرار بر این شد عناصری که از سرب و ترکیبات آن تشکیل می‌شوند، همچنین فلزات سمی مانند کادمیوم و جیوه با درصد مشخص و طی دو مرحله مجاز شناخته شوند. مرحله نخست تا پایان سال ۲۰۲۱ و مرحله دوم تا انتهای سال۲۰۲۵ خواهد بود. این در حالی است که به ۲۰۲۱ هم رسیده‌ایم اما هنوز خبری از استانداردهای زیست‌محیطی در ایران نیست. تصمیم‌گیری جدیدی نیز برای استفاده یا عدم‌استفاده از برخی مواد در تولید لنت‌ترمز اتخاذ نشده است.»

وی ادامه داد: «بعد از سال ۲۰۲۵ تغییرات چشمگیری در میزان به‌کارگیری از برخی مواد موردنیاز برای تولید لنت‌ترمز ایجاد می‌شود. حال این سوال مطرح می‌شود آیا کسی به فکر اعمال این تغییرات است  و آیا محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد؟»

مدیرعامل آزمایشگاه معیار آزمای پژواک صنعت تاکید کرد: «متخصصان طی تحقیقات جدید درخصوص ترکیب مواد اولیه تولید لنت به این نتیجه رسیده‌اند که صرفا مواد آزبست آلوده‌کننده محیط‌زیست نیستند و ترکیبات شبیه آن نیز می‌تواند منجر به آلودگی شود.»

وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی مسئول رسیدگی و پیگیری اجرای استانداردهای جدید در تولید لنت است، توضیح داد: «مسئولیت پیگیری استانداردها و  مسائل زیست‌محیطی در تولید لنت‌ترمز، برعهده سازمان محیط‌زیست و با همکاری سازمان ملی استاندارد است. زیرا لنت ترمز شامل استاندارد اجباری می‌شود. در استانداردها بر این موضوع تاکید شده است  که نباید از آزبست استفاده شود.»

علی‌پور افزود: «درحال‌حاضر شرکت‌های خودروساز، در لنت‌هایی که برای خطوط تولید خود سفارش می‌دهند، گزارش میزان سرب به‌کار رفته در آنها را دریافت می‌کنند. اما اینکه چه درصدی سرب قابل‌قبول بوده، بر همه پوشیده است.»

وی پیشنهاد داد باید بر اساس ساختار جغرافیایی کشور، برای مواد به‌کاررفته در تولید لنت‌ترمز حداقل‌هایی تعیین و تعریف شود. چون در صورت آلودگی محیط‌زیست، آلایندگی ثابت نخواهد بود و به مناطق مختلف جغرافیایی و همچنین سفره‌های آب زیرزمینی نیز منتقل خواهد شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =