فناوری هوش مصنوعی تشخیص درخت کائوچو بیمار «بریجستون»

بریجستون نوعی تکنولوژی را توسعه داده که براساس آن امکان تحلیل و تشخیص بیماری در تصاویر درخت‌های پارا برای تولید کائوچو امکان‌پذیر شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، توسعه این فناوری نشان از حساسیت بالای مواداولیه برای شرکت‌های معتبر تولید تایر در سطح دنیا دارد. این شرکت در تلاش برای کمک به‌کاهش خطرات بیماری‌هایی است که در کشت کائوچو با آن‌ها مواجه می‌شود و نوعی فناوری را توسعه داده که براساس تصاویر منتشرشده به‌وسیله هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. 

این ابتکار شاخ و برگ این درخت‌ها را (براساس پروژه‌ مشترکی که با سرویس بین‌المللی دنتسو (iSiD) استارت خورده است) به‌وسیله تصاویر هوایی تحلیل کرده و نتیجه نهایی را اعلام می‌کند. تصویربرداری هوایی نیز توسط هواپیماهای بدون سرنشین و کنترل از راه دور یا پهپادها انجام می‌گیرد.

از طریق آزمایش‌های به‌کار گرفته‌شده در این فناوری، شرکت بریجستون موفق به‌توسعه این موارد شده است:

این برند می‌تواند بین درختان سالم و درختان مبتلا به‌بیماری ریشه سفید (WRD) تا حدودی تمایز قائل شود. دقت ۹۰درصدی این روش، تشخیص و درمان درختان بیمار را امکان‌پذیر می‌کند. 

براساس اعلام بریجستون WRD در مراحل اولیه، قبل از این‌که بیماری بر عملکرد لاستیک تاثیر بگذارد، قابل درمان است؛ درنتیجه به‌بهبود بهره‌وری در مزارع لاستیک کمک می‌کند.

ماده‌اولیه کائوچو حاصل از درختان پارا از اهمیت ویژه‌ای در فرآیند ساخت تایر برخوردار است و WRD  نیز نوعی بیماری است که ریشه این نوع درختان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. البته تشخیص آن دشوار بوده و در صورت عدم‌درمان سبب پوسیدگی درختان می‌شود.

براساس اعلام بریجستون درحال حاضر هیچ سیستم یا وسیله دقیقی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد و مبارزه با آن نیز نیازمند استفاده از روش‌های تشخیصی قبلی بوده که مستلزم فراخوانی دانش ضمنی متخصصان مزرعه است. به‌این ترتیب بریجستون برای قضاوت درمورد حال و احوال درختان خود از تصویربرداری هوایی کمک گرفته تا به‌وسیله بررسی رنگ و میزان رشد برگ‌ها بتواند مقدار تاثیرپذیری درختان از این بیماری را تشخیص دهد. از ریشه درخت‌های مشکوک نمونه‌گیری شده و پس از تشخیص نهایی درمان می‌شوند.

توسعه این تکنولوژی سبب می‌شود بریجستون ضمن جلوگیری از هزینه‌های بسیار زیاد برای توسعه درختان، منابع تامین کائوچو خود را نیز حفظ کند.

به‌گفته این شرکت پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹.۶ میلیارد نفر برسد و این درحالی است که تعداد خودروهای تحت‌تملک افراد به ۲.۴ میلیارد  دستگاه خواهد رسید. بر این اساس انتظار می‌رود مواد مورد نیاز برای تولید تایر افزایش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =