واردات تایرهای سنگین

گران ‌فروشی این بار به‌سبک برخی واردکنندگان تایرهای سنگین دولتی، ‌داد رانندگان خودروهای سنگین را درآورد.

به گزارش «اخبار خودرو»، ‌به‌تازگی یکی از برندهای لاستیک سنگین چینی که با وجود توقف تخصیص ارز دولتی به‌تمام واردکنندگان تایرهای سنگین، همچنان در سال جاری به‌کشور وارد شد و توسط شبکه فروش تایرهای سنگین به‌فروش رسید، ‌در اقدامی عجیب به‌ازای هر جفت تایر تا یک‌میلیون و ۸۰۰ هزارتومان بیش‌تر، از شرکت‌های حمل‌ونقل و راننده‌های خودروهای سنگین دریافت می‌کند. 

این تایرها که با تعداد زیاد به‌کشور وارد شده و شرکت واردکننده نیز برای وارداتش از ارز ترجیحی یا همان دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده، به‌یک‌باره طی یک ماه گذشته به‌ازای هرجفت ۸۰۰ هزارتومان افزایش قیمت داشته است. این درحالی است که نرخ ارز دولتی از ۴۲۰۰ تومان بالاتر نرفته و تایرسازان دست چندم چینی نیز که این شرکت‌ها از آن‌ها خرید می‌کنند، طی چند ماه گذشته کالاهای خود را با افزایش قیمت نفروخته‌اند. اما آنچه سبب نارضایتی راننده‌های خودروهای سنگین شده،‌ بالا رفتن ۴۰۰ هزار تومانی قیمت به‌ازای هر حلقه تایر سنگین این برند در شبکه فروش است که تنها با حواله راهداری به‌رانندگان خودروهای سنگین تحویل داده می‌شود. 

البته شرکت واردکننده این تایرها از چین تخلف آشکار دیگری نیز در نحوه فروش تایرهای خود دارد که گویا از چشم کارشناسان وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی و صنعت، معدن و تجارت دور مانده و این شرکت تایرهای تیوب‌دار را که روی آن‌ها عبارت TT به‌معنای تایر تیوب‌دار درج شده، به‌جای تایرهای تیوب‌لس یا همان رادیال به‌مشتری فروخته است. حتی همراه این تایرها نوار نیز به‌مشتری تحویل داده می‌شود! 

جالب اینجاست که در حواله عبارت TL یا همان تیوب‌لس درج شده است. حالا تصور کنید برای دریافت دو حلقه تایر تیوب‌لس مراجعه می‌کنید و تایر نیز از سهمیه شما کسر شده است؛ اما درنهایت تایری به‌شما تحویل داده می‌شود که برای استفاده از آن در زیر چرخ‌های کامیون باید پیش از هر اقدامی رینگ‌های خودرو را عوض کنید!

تایرهای برند چینی موردنظر آن هم بدون تیوب درحالی فروخته می‌شود که تمام تایرسازان دنیا غیر از تولیدکنندگان ایرانی،‌ تایرهای بایاس را همراه با تیوب و نوار به‌مشتری عرضه می‌کنند و برداشتن تیوب‌های مذکور توسط شرکت واردکننده و فروش آن‌ها در بازار آزاد، خود نوعی کلاه‌برداری عیان از راننده‌هاست که به‌ازای هر جفت برایشان تا یک‌میلیون‌تومان هزینه در بر دارد. 

البته گویا بازار تیوب برای شرکت واردکننده جذاب‌تر بوده و تنها به‌برداشتن تیوب و فروش آن در بازار آزاد بسنده کرده و نوار تایرهای ۲۴-۱۲ بایاس را همراه با تایرها به‌مشتری تحویل می‌دهد. 

از آنجا که بروز این تخلف توسط تعداد زیادی از شرکت‌های  حمل‌ونقل و راننده‌های خودروهای سنگین، ‌همراه با مستندات به‌خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» ارائه و گزارش شده است، این رسانه آمادگی دارد درصورت برخورد وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی و صنعت، معدن و تجارت با این تخلف آشکار، ‌نتایج آن را به‌اطلاع عموم برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =