جگوار لندرور

براساس گزارش‌های منتشر شده قرار است جگوار لندرور برنامه‌های آتی خود را درباره آینده الکتریکی‌سازی خود در روز گردهمایی سرمایه‌گذاران این شرکت در پایان ماه میلادی جاری اعلام کند.

به باور کارشناسان جگوارلندرور نیازمند آن است که تحولی قابل ملاحظه را در برند جگوار به رقم بزند و همچنین حرکت به سمت محصولات الکتریکی‌ را شتاب بخشد تا بتواند خود را با قوانین سخت‌گیرانه‌تری که از سوی دولت بریتانیا به منظور کاهش آلایندگی گاز دی اکسید کربن معرفی می‌شود تطابق دهد.

پرسش‌های جدی از جگوار لندرور

به گزارش «اخبار خودرو»، در سال‌های اخیر کاهش فروش محصولات جگوار لندرور در چین به عنوان مهم‌ترین بازار بین‌المللی این شرکت و همچنین سرمایه‌گذاری‌های کلان آن به منظور عقب نیافتادن از رقبایی همچون ب‌ام‌و، آئودی و مرسدس بنز در تغییر جهت به سمت محصولات الکتریکی، این خودروساز لوکس بریتانیایی را با چالش‌های مالی بزرگی روبه‌رو کرده است.

براساس گزارشهای منتظر شده جگوار لندرور به منظور حفظ سرمایه در طول بحران کووید-۱۹ برنامه‌های خود را برای رونمایی از یک سدان تمام الکتریکی جگوار XJ، جگوار جی-پیس و رنجرور ای-وی به تعویق انداخته است.

تنها محصول تمام الکتریکی جگوارلندرور خودروی کرواس‌اوور جگوار آی-پیس است که در سال ۲۰۱۸ به بازار معرفی شد. از زمانی که در ماه سپتامبر تیه‌ری بولور، مدیرعامل پیشین رنو کار خود را به عنوان مدیرعامل جگوار آغاز کرد، این شرکت تقریبا هیچ چیزی درباره برنامه‌های آتی خود اعلام نکرده است.

 زمانی که از آدریان ماردل، مدیر مالی درباره برنامهأ‌های آتی جگوارلندرور برای الکتریکی‌سازی سوال شد، او به خبرنگاران پاسخ داد که که می‌توان انتظار داشت در روز ۲۶ فوریه (۷ اسفند) که روز گردهمایی سرمایه‌گذاران جگوارلندرور است خبرهای جدید در این باره منتشر شود.

به گفته آقای ماردل در این روز تمام جزئیات درباره این‌که «ما چه طرزفکری درباره الکتریکی‌سازی داریم و چگونه می‌خواهیم آینده الکتریکی خود را شکل دهیم» منتشر خواهد شد.

در سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ منتهی به ۳۱ دسامبر، سود پیش از کسر مالیات جگوارلندرور ۴۳۹ میلیون پوند (۶۰۳ میلیون دلار) اعلام شد که این مقدار ۱۲۱ میلیون دلار بیشتر از دوره مشابه در سال قبل بود و این در حالی است که میزان فروش جهانی خود در سال گذشته کاهشی ۹ درصدی را تجربه کرده بود. 

نتایج مثبت سه ماهه آخر جگوارلندرور ناشی از برنامه تحولی موسوم به پروژه شارژ پلاس بود که بعد از ضرر ۳.۶۶ میلیارد پوندی این شرکت در سال مالی ۱۹-۲۰۱۸ اعلام شد. مدل جدید لندرور دیفندر هم در سه ماهه مذکور از فروش بالایی برخوردار بود.

براساس آمار منتشر شده توسط جگوار لندرور، نسل جدید این خودروی آفرود که تاریخی طلایی را پشت سر خود دارد با پیشی گرفتن از رنجرور و ولار توانست به چهارمین مدل پرفروش این خودروساز در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ بدل شود.

آینده جگوار

با توجه به این‌که فروش برند جگوار تنها ۱۶ درصد از مجموع فروش این شرکت (یعنی ۱۲۶ هزار و ۴۹۶ دستگاه خودرو) را تشکیل می‌دهد، پرسش‌های زیادی درباره منطق حفظ این برند باسابقه اما پرمشکل مطرح شده است.

گری مک‌گوان مدیر خلاقه ارشد جگوارلندرور گفته که می‌خواهد طراحی خودروهای جگوار را امروزی‌تر کند و این برند تولیدکننده خودروهای اسپرت را دوباره به جایگاه فوق‌العاده قبلی‌اش بازگرداند.

آقای مک‌گوران در مصاحبه‌ای با نشریه اتوموتیوز نیوز گفت: «ما درتلاش هستم تا به همکارانم در جگوار کمک کنم تا باری دیگر جگوار را به جایگاهی بازگردانند که لایق آن است. جگوار برندی منحصر به فرد با اصل و نسب باورنکردنی و پتانسیل بسیار بالا است».

وضعیت لندرور

لندرور به لطف فروش خوب شاسی‌ بلند رنجرور اسپرت که در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ توانست رکورد فروش رنجرور ایووک را بشکند و همچنین فروش بالای لندرور دیسکاوری توانسته در جایگاه بهتری نسبت به جگوار قرار بگیرد.

قرار است در سال میلادی جاری این برند از طراحی جدید رنجرور رونمایی کند. اما توسعه خط تولید این برند تولیدکننده شاسی‌بلند و عرضه مدل‌های شبیه به هم به ضرر آن هم تمام شده است. 

به گفته آقای ماردل «ظرف ۱۲ ماه گذشته نوعی رقابت منفی بین مدل‌های دیسکاوری و دیفندر به وجود آمده است».

در سه ماهه آخر سال قبل، مجموع فروش دیسکاوری که در کنار دیفندر در کارخانه نیترا در کشور اسلوواکی تولید می‌شود، تنها ۴ هزار و ۸۳۱ دستگاه بود که این میزان ۵۱ درصد کمتر از  میزان فروش این مدل در دوره مشابه سال ۲۰۱۹ بود و این در حالی است که فروش دیفندر در این مدت به ۱۶ هزار و ۲۸۶ دستگاه رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =