جایگاه سوخت

رئیس هیات‌مدیره کانون سراسری جایگاه‌داران سوخت ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» در این مورد گفت: «تقاضا برای مصرف بنزین‌سوپر در کشور به چند دلیل کاهش یافته که مهم‌ترین آنها نبود تقاضاست.»

فروش بنزین‌ سوپر در جایگاه ‌های سوخت در سراسر ایران به شدت کاهش یافته است. البته هنوز آمار دقیقی در این مورد وجود ندارد اما مسئولان صنفی این حوزه می‌گویند پس از افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ و آغاز همه‌گیری کرونا به فاصله چندماه پس از آن، تقاضا برای مصرف بنزین‌سوپر به شدت کاهش پیدا کرد، البته این موضوع در سراسر کشور به یک میزان نبوده و از یک توزیع جغرافیایی مبتنی‌بر توزیع ثروت هم تبعیت می‌کند. ازآن‌سو، کاهش تقاضا برای بنزین‌سوپر موجب افزایش خواب سرمایه جایگاه‌داران سوخت شده؛ علاوه بر این، افزایش مدت تخلیه مخازن در پمپ‌بنزین‌ها، حجم تبخیر را هم افزایش داده است. این موضوع به نوبه خود موجب کاهش تمایل جایگاه‌داران به توزیع بنزین‌سوپر و در مقابل، افزایش صادرات این فرآورده سوختی به کشورهای همسایه شده است.
 
رئیس انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور در همین مورد گفت: «برخی روزها فروش بنزین ‌سوپر در کشور درمقایسه ‌با قبل تا ۸۰درصد کاهش پیدا می‌کند.»

اسداله قلی‌زاده با بیان اینکه در یک‌ماه اخیر با تاخیر و کمبود دریافت بنزین‌سوپر مواجه شده‌ایم، افزود: «در سال ۱۳۹۹ عرضه و مصرف بنزین‌سوپر نسبت‌به سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشته است.»

او ادامه داد: «پس از افزایش قیمت بنزین، عدم شمول یارانه بر بنزین‌سوپر و همچنین شیوع کرونا، به سوی کاهش تقاضا رفتیم و به دلیل افت مصرف، طبیعی است تامین بنزین‌سوپر نیز در اولویت نباشد.»

جایگاه‌ داران زیان می‌ کنند

رئیس انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور با بیان اینکه بی‌نظمی در عرضه بنزین‌سوپر انتقادهای زیادی را از سوی مشتریان به همراه داشته، گفت: «برای جایگاه‌های سوخت درآمد فروش بنزین معمولی و بنزین‌سوپر تفاوت چندانی ندارد و حتی بنزین‌سوپر با تبخیر بیشتر جایگاه‌دار را متضرر می‌کند اما تاخیر و طولانی شدن عرضه، مصرف‌کنندگان این سوخت را دچار مشکل کرده است.» 

او ادامه داد: «کاهش فروش بنزین‌سوپر در کشور به طور طبیعی به معنای محروم شدن مردم از بنزین مرغوب و البته وارد شدن زیان مالی به جایگاه‌داران است زیرا به‌رغم داشتن تاسیسات و نیروی انسانی، با عدم‌ النفع روبه‌رو هستند.»

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه باید برای ترغیب مردم در جهت استفاده از بنزین‌سوپر تصمیماتی اتخاذ شود، افزود: «افزایش مصـــرف این فرآورده به‌خصوص در کلان ‌شهرها با کاهش آلودگی هوا ارتباط دارد.» 

وی با یادآوری اینکه با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز احتمالا تقاضا برای بنزین‌سوپر افزایش می‌یابد، از شرکت ملی پخش فرآورده خواست نسبت به سامان دادن به این موضوع و جلوگیری از توقف فعالیت یا معطل ماندن سکوهای عرضه این سوخت اقدام کند.

مشکل در نبود تقاضاست 

همایون صالحی، رئیس هیات‌مدیره کانون سراسری جایگاه‌داران سوخت ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» در این مورد گفت: «تقاضا برای مصرف بنزین‌سوپر در کشور به چند دلیل کاهش یافته که مهم‌ترین آنها نبود تقاضاست.»

این مقام مسئول صنفی ادامه داد: «پس از افزایش قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸، تقاضا برای مصرف بنزین‌سوپر کاهش پیدا کرد. به‌عنوان‌مثال جایگاه‌داری که ۲۰ تا ۳۰ هزار لیتر بنزین‌سوپر در مخزن خود تحویل می‌گرفت، به جای آنکه این میزان بنزین را در ۴ یا ۵ روز به فروش برساند، باید ۱۵ روز صبر می‌کرد. این در حالی است که هر چه  ‌مخزن جایگاه خالی‌تر بماند، میزان تبخیر هم بالاتر می‌رود و به‌همین‌دلیل، جایگاه‌داری که بنزین‌سوپر تحویل می‌گرفت، از دو ناحیه متضرر می‌شد. نخست آنکه خواب سرمایه او بیشتر می‌شد و دوم اینکه میزان تبخیر بنزین در مخزن بالاتر می‌رفت.»

صالحی ادامه داد: «نکته دیگری که وجود دارد این است؛ تقاضا برای بنزین‌سوپر در جایگاه‌های مختلف کشور به یک اندازه نیست و به توزیع جغرافیایی وابسته است. به‌عنوان‌مثال، برخی جایگاه‌های سوخت در شمال شهر تهران، روزانه بیش‌از ۳۰ هزار لیتر بنزین‌سوپر مصرف می‌کنند، ولی این میزان در برخی شهرستان‌ها صفر است. این درحالی‌است که صادرات بنزین‌سوپر به کشورهای منطقه به موازات کاهش تقاضا برای این نوع بنزین در داخل ایران کلید خورده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =