صنعت خودرو

تولید یک‌میلیون و ۲۵۰هزار دستگاه خودرو برای سال‌جاری هدف‌گذاری شده که سهم دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا، یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه و الباقی آن یعنی ۱۵۰ هزار دستگاه نیز سهم خودروسازان خصوصی است

بنا بر اعلام معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، تولید یک‌میلیون و ۲۵۰هزار دستگاه خودرو برای سال‌جاری در نظر گرفته شده که حاکی از هدف‌گذاری رشد ۲۵ درصدی است. به گفته محسن صالحی‌نیا، از این تعداد سهم دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا، یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه و الباقی آن یعنی ۱۵۰ هزار دستگاه نیز سهم خودروسازان خصوصی است. رئیس هیات‌عامل ایدرو عدد تولید خودرو در سال گذشته را نیز حدود یک‌میلیون دستگاه اعلام کرده نشان‌دهنده رشد ۲۱درصدی تولید خودرو در سال گذشته به نسبت سال قبل از آن است.

ایران ‌خودرو؛ افزایش تولید و عرضه مستمر بدون تعهد معوق

مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو از افزایش ۲۵درصدی تعداد تولید این خودروساز در سال آینده خبر داده و اعلام کرده‌اند در بخش تجاری و سنگین نیز تولید ۸هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو هدف‌گذاری شده است. این خودروساز بزرگ کشور که درحال‌حاضر بیش‌از ۵۵ درصد از سهم بازار خودرو سواری کشور را در اختیار دارد، در سال گذشته توانست عدد تولید سالانه خود را به ۵۰۱۳۹۹ دستگاه برساند و جهش ۳۶‌درصدی تولید را محقق کند.

در سال جدید نیز ایران‌خودرو بر آن است در راستای حفظ تعادل در عرضه و تقاضای بازار، اجرای طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده و عرضه مستمر را دنبال کند. تعهدات معوق ایران‌خودرو نیز درحال‌حاضر تنها ۶هزار دستگاه مربوط به خودروهای هایما و ۲۰۷ اتوماتیک است که اعلام شده در ماه‌های ابتدایی امسال به‌روزآوری شود.

در همین راستا، مدیرعامل ایران‌خودرو وعده داده است در سال جدید برنامه تولید و فروش به‌گونه‌ای پیش خواهد رفت که هیچ تعهد معوقی ایجاد نشده و خودروها به موقع تحویل مشتریان شود. ایران‌خودرو همچنین با بهره‌برداری از پلت‌فرم جامع خدمات خودرویی تحت عنوان «بسپُر»، افزایش خدمات الکترونیک و ایجاد تحول در خدمات پس از فروش را در سال جاری دنبال خواهد کرد. پنج‌ستاره شدن خودرو تارا، عرضه خودرو سمند با گیربکس AMT نیمه‌اتوماتیک و... از دیگر برنامه‌های ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰ است.

سایپا؛ تحویل شاهین، تولید آریا، معرفی اطلس

افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید هدفی است که گروه خودروسازی سایپا نیز در سال جاری دنبال خواهد کرد. این در حالی است که اگر در سال گذشته پراید تا نیمه‌های سال تولید می‌شد، امسال سبد محصول سایپا به‌کلی از انواع مدل‌های سواری این خودرو خالی است.

سایپا که بر عرضه ساینااس و کوییک‌اس، در آخرین روزهای سال گذشته، آیین رسمی تحویل نخستین دستگاه‌ها از خودرو شاهین به مشتریان را برگزار کرد، در حال اجرای برنامه‌های پیش‌تولید «کراس‌اوور آریا» است که در چند ماه گذشته رونمایی شده و علاوه بر این محصول دیگر گروه سایپا با نام «اطلس» هم قرار است در اوایل سال جاری رونمایی شود. 

بنا بر اعلام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، با توجه به خروج پراید از سبد محصولات این خودروساز، برنامه‌های جایگزین برای تولید محصول اقتصادی و ارزان‌قیمت از سوی وزارت صمت برنامه‌ریزی شده که به صورت مشترک با ایران خودرو درحال انجام است و بر این اساس پلت‌فرم مشترکی طراحی خواهد شد که محصول آن بتواند با کیفیت مناسب و قیمت ارزان در اختیار مردم قرار گیرد. سایپا همچنین برنامه عرضه ۱۰ محصول جدید طی سه سال را در دستور کار دارد.

سایپا نیز به موازات ایران‌خودرو، در تمامی نمایندگی‌های خود بسترسازی‌های خوبی برای ارائه خدمات مناسب به مشتریان سایپا انجام داده و براساس آن از اپلیکیشن مشتریان گروه خودروسازی سایپا رونمایی کرده است که از طریق آن می‌توان همه خدمات موجود در حوزه فروش و خدمات پس از فروش این خودروساز را دریافت کرد.

خودروسازان خصوصی؛ داخلی‌سازی و تنوع‌بخشی سبدمحصول

گروه بهمن که هدف‌گذاری پنج‌ساله برای تولید ۷۰ تا ۷۵ هزار دستگاه خودرو در سال دارد، در نظر دارد عرضه عمومی و تولید انبوه دو محصول «دیگنیتی» و «فیدلیتی» را در سال ۱۴۰۰ داشته باشد.

بهمن در سال گذشته یک مرکز پذیرش مدرن تاسیس کرد و قرار است تا خردادماه سال ۱۴۰۰ مراکز بیشتری نیز افتتاح کند. همچنین این شرکت قرار است امسال یک ون  جدید هم به بازار عرضه کند.

کرمان‌موتور نیز با هدف عرضه محصولی اختصاصی و مناسب برای بازار ایران، اقدام به خرید امتیاز و دانش تولید جک جی۴ در داخل کشور کرده است و برنامه پنج‌ساله برای تولید این خودرو با داخلی‌سازی ۸۵درصد را دارد که ۶۸درصد آن تا مهرماه ۱۴۰۰ محقق خواهد شد. تا اواخر سال ۱۴۰۰ یا فروردین ۱۴۰۱ نیز داخلی‌سازی ۱۰۰درصدی پیشرانه این خودرو انجام می‌شود. میزان تولید جک جی۴ که قرار است به پرتیراژترین محصول کرمان‌موتور تبدیل شود، در سال ۱۴۰۰ به ۲۰هزار دستگاه خواهد رسید.

دیگر محصولات جک مانند اس۵ و اس۳ نیز همچنان در سبد محصول کرمان حضور خواهند داشت و داخلی‌سازی آن‌ها نیز از ۵۰درصد عبور خواهد کرد. مدیران‌خودرو نیز که دو محصول ایکس۳۳ و ۳۱۵ را در سال ۹۹ با مدل به‌روز شده به بازار ایران عرضه کرد، در سال جاری محصول تیگو۸ را به سبد محصول خود خواهد افزود. این خودروساز نیز با دنبال کردن برنامه‌های کمی و کیفی در بخش خدمات پس از فروش و نیز تسهیل شرایط فروش می‌کوشد تا در این زمینه‌ها مانند قبل جزو پیشتازان بخش خصوصی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =