عرضه خودرو در بورس

میزان معاملات گروه خودرویی طی روز یکشنبه ۲۹ فروردین بالغ بر ۱۷میلیون سهم و ارزش معاملات بالغ بر ۴.۴میلیارد تومان است.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی بازهم روند نزولی را طی کردند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، زامیاد، کرمان‌خودرو و صنایع ریخته‌گری ایران منفی خوردند و درمقابل هیچ نمادی مثبت نشد. ازسوی‌دیگر، روز دوشنبه در گروه خودرویی طی ۸هزار نوبت معاملاتی، ۳۰۶میلیون سهم به ارزش ۷۰میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر ۲۰۵هزار میلیارد تومان شد. شاخص کل بورس نیز با کاهش بیش‌از ۸هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و ۲۱۶هزار واحدی قرار گرفت.

سرآغازی برای حمایت بیشتر از بازار

برخی کارشناسان بازار سهام معتقدند؛ انتشار ۲۴هزار میلیارد تومان اوراق توسط هلدینگ‌ها سرآغازی برای حمایت بیشتر از بازار سرمایه است و باید شرکت‌های بیشتری برای انتشار اوراق قدم بگذارند. در این رابطه، یکی از مسایلی که هم‌اکنون وجود دارد، این است که انتشار اوراق، بیشتر در دست دولت است؛ دولت با انتشار اوراق، از بازار سرمایه تامین مالی کرده و شرکت‌ها نمی‌توانند یک‌باره  به چنین رقمی دست یابند. زیرا شرکت‌ها به‌نسبت دولت اوراق کمتری منتشر می‌کنند، درحال‌که اگر بتوانند اوراق منتشر کرده و از منابع آن در راستای حمایت از سهامشان استفاده کنند، به نفع بازار سرمایه است.

فقط دولت می‌تواند حمایت پرقدرتی از بازار داشته باشد

در همه کشورها زمانی که تعادل بورس به‌هم می‌خورد، دولت دست‌به کار می‌شود و از بازار حمایت می‌کند. در ایران نیز باتوجه به این‌که دولت در سال گذشته تامین مالی قابل ‌وجهی از بازار سرمایه داشت، انتظار می‌رود ۱۰هزارمیلیاردتومانی که اعلام شده است، از صندوق توسعه ملی به بازار تزریق شود تا تعادل به بازار برگردد. در هر حال، بازار سهام نیاز به حمایت جدی دارد و واقعیت این است که فقط دولت می‌تواند حمایت پرقدرتی از بازار داشته باشد تا بازار به مدار طبیعی خود برگردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =