هیوندای آزرا

بیش‌ترین تنوع خودرو در بازار دست‌دوم مناطق آزاد نیز همچون بازار اصلی کشور به‌برند هیوندای اختصاص دارد. بنابراین در این گزارش نیز از پنج مدل خودرو انتخاب‌شده سه‌مدل خودرو از برند هیوندای است.

به گزارش «اخبار خودرو»، طی چند سال گذشته شرایط ورود خودرو به‌مناطق آزاد به‌مراتب آسان‌تر و قیمت آن ارزان‌تر از بازار سرزمین اصلی (خودروهای پلاک ملی) بود و میزان مالیات و عوارض گمرکی برای آن‌ها نسبت به‌آن دسته که پلاک ملی می‌شدند تا آنجا پایین بود که درنهایت یک خودرو در بازار کشور تقریبا حدود دو برابر همان خودرو در بازار مناطق آزاد قیمت داشت. اما در دو - سه سال اخیر به‌دلیل ممنوع بودن واردات خودرو به‌کشور و عدم ورود خودروهای جدید، بخش اخبار مناطق آزاد در روزنامه «دنیای‌خودرو» تنظیم و چاپ نشد. اما این هفته و بعد از مدت‌ها سری زدیم به‌بازار خودروهای دست‌دوم در این مناطق که در سکوت خبری به‌سر می‌برند و هدف از این کار، مقایسه قیمت خودروهای دست‌دوم در مناطق آزاد با مدل‌های موجود در بازار سرزمین اصلی است. برای این منظور پنج مدل خودرو را که نمونه پلاک ملی آن در بازار کشور موجود بوده، انتخاب کردیم تا درشرایط برابر، قیمت آن‌ها را مقایسه کنیم. درحالت کلی باید گفت اختلاف قیمت خودرو دست‌دوم پلاک ملی نسبت به‌نمونه مشابه درمناطق آزاد حدود ۸۳ درصد تا ۱۰۶ درصد گران‌تر است. در زمان تهیه گزارش به‌دلیل کوچک بودن بازار خودرو مناطق آزاد، خودرو لوکسی که مشابه آن در بازار سرزمین اصلی موجود باشد، یافت نشد. 

بنابراین نمی‌توان گفت این اختلاف قیمت در بخش خودروهای لوکس تا چه‌اندازه است. قیمت خودروها در این بازار، از بالای ۲۰۰ میلیون‌تومان آغاز می‌شود که می‌توان به‌خودروهایی همچون محصولات چینی برند جیلی، هیوندای کوپه متعلق به‌بیش از یک دهه پیش و ... اشاره کرد.

در بخش گران‌قیمت‌ترین‌ها نیز خودروهایی همچون لکسوس ES۳۵۰، پورشه پانامرا، ولوو XC۹۰ ‌و آئودی A۶ در مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ قرار دارند که محدوده قیمتی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تا حتی پنج میلیارد تومان را تشکیل می‌دهند.

اما متاسفانه هیچ‌یک از خودروهای لوکس نامبرده‌شده به‌طور دقیق نمونه مشابه پلاک ملی ندارند که مورد ارزیابی صحیح قرار گیرند. درنهایت باید به‌بزرگ‌ترین نکات منفی خودروهای پلاک منطقه آزاد اشاره کرد که شامل فقدان گارانتی و نمایندگی خدمات پس از فروش و کمبود قطعات اصلی آن‌ها و محدوده تردد کم این خودروهاست که اجازه تردد در جاده‌های کل کشور را ندارد.

هیوندای الانترا

اختلاف قیمت شدید خودروهای کارکرده پلاک ملی با منطقه آزاد

بیش‌ترین تنوع خودرو در بازار دست‌دوم مناطق آزاد نیز همچون بازار اصلی کشور به‌برند هیوندای اختصاص دارد. بنابراین در این گزارش نیز از پنج مدل خودرو انتخاب‌شده سه‌مدل خودرو از برند هیوندای است. نخستین خودرو هیوندای که در این گزارش به‌سراغ آن رفته‌ایم، الانتراست. 

مدل‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ از این سدان کامپکت کره‌ای با کارکردی در محدوده ۷۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر و دارای دو تا چند لکه رنگ دربدنه، دارای برچسب قیمت ۳۹۰میلیون‌تومانی هستند. 

حال اگر نمونه مشابه این خودرو را در بازار خودروهای پلاک ملی جست‌وجو کنید، به‌محدوده قیمت ۷۱۰ تا ۷۲۰ میلیون‌تومان خواهید رسید. به‌عبارت دیگر الانتراهای پلاک ملی، حدود ۸۳ درصد گران‌تر از الانتراهای پلاک منطقه آزاد هستند که از این حیث کمترین اختلاف قیمت را داراست. 

این نسل از الانترا که با کد اتاق MD شناخته می‌شود، در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ وارد بازار خودرو ایران شده است. مدل‌های عرضه‌شده از این خودرو مجهز به‌موتور چهار سیلندر ۱.۸ لیتری هستند که ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۶ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

رنو کولئوس

اختلاف قیمت شدید خودروهای کارکرده پلاک ملی با منطقه آزاد

گران‌قیمت‌ترین خودرو موجود در بازار خودروهای دست‌دوم مناطق آزاد که نمونه پلاک ملی آن موجود است، نسل فعلی رنو کولئوس نام دارد. کولئوس در نسل جدید با تحولی اساسی توانست نظر مشتریان بازار ایران را نسبت به‌نسل قبلی خود عوض کند و درنتیجه فروش قابل توجهی را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ تجربه کرد. هم‌زمان با استقبال از کولئوس در سراسر کشور، اهالی مناطق آزاد نیز اقدام به‌واردات آن با پلاک منطقه آزاد کردند. 

درحال حاضر مدل‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ این شاسی‌بلند کامپکت فرانسوی با کارکرد پایین در محدوده ۲۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر و وضعیت بدنه بدون‌رنگ، ۸۲۰ تا ۹۷۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری می‌شود. 
این درحالی است که برای خرید یک دستگاه کولئوس پلاک ملی در وضعیت مشابه باید یک‌میلیارد و ۳۹۵ میلیون تا حتی دو میلیارد تومان پول پرداخت کنید. کولئوس‌های عرضه‌شده در بازار، از یک موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری در زیر کاپوت خود بهره می‌برند که ۱۷۱ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. اختلاف قیمت این مدل از رنو در دو بازار حدود ۸۹ درصد است.

کیا سراتو

اختلاف قیمت شدید خودروهای کارکرده پلاک ملی با منطقه آزاد

نکته جالبی که در زمان تهیه گزارش از بازار خودروهای مناطق آزاد مورد توجه قرار گرفت، حضور پر رنگ خودرو کیا سراتو بود. آخرین نسل واردشده از این سدان کامپکت به‌کشور بیش‌تر از هر خودرو دیگری در بازار مناطق آزاد به‌چشم می‌خورد و بیش‌ترین تنوع سراتو متعلق به‌نسخه دو لیتری آن بوده که در بازار ایران نیز به‌صورت پلاک ملی عرضه شده است. 

سراتوهای موجود در مناطق آزاد با کارکردی در بازه ۱۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر و بدنه بدون رنگ، دارای محدوده قیمت ۴۶۰ تا ۵۸۰ میلیون‌تومان است. این درحالی است که نمونه مشابه این خودرو با پلاک ملی در بازار ۹۶۵ تا ۹۸۰ میلیون‌تومان قیمت دارد. اختلاف قیمت میان پلاک منطقه آزاد و ملی این خودرو حدود ۹۳ درصد است و این مدل از سراتو که دارای کد اتاق TD است، در بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به‌صورت پلاک ملی با موتور چهار سیلندر دو لیتری عرضه شد. 

حداکثر قدرت این مدل ۱۵۹ اسب‌بخار بوده و حداکثر گشتاور آن نیز ۱۹۴ نیوتون‌متر عنوان شده است.

هیوندای وراکروز

اختلاف قیمت شدید خودروهای کارکرده پلاک ملی با منطقه آزاد

از دیگر نماینده‌های هیوندای در این فهرست، وراکروز است و این مدل از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ که واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع شد، به‌صورت پلاک ملی در بازار عرضه شد.

این شاسی‌بلند سایز متوسط هیوندای که بزرگ‌ترین محصول این کمپانی کره‌ای در ایران به‌حساب می‌آمد، مجهز به‌موتور شش سیلندر ۳.۸ لیتری با ۲۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۴۸ نیوتون‌متر گشتاور است. 

وراکروز به‌قدری محبوب بود که حتی در مناطق آزاد نیز مورد توجه قرار گرفت و از این رو، چند دستگاه از آن با پلاک منطقه آزاد نیز موجود است. درحال حاضر وراکروز ۲۰۱۳ با کارکردی حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر و بدنه بدون‌رنگ در منطقه آزاد دارای برچسب قیمت ۷۵۰ میلیون‌تومانی است. 

این درحالی است که برای خرید یک وراکروز پلاک ملی با مشخصات مشابه باید یک‌میلیارد و ۴۳۰ میلیون‌تومان پرداخت کنید که ۹۰ درصد گران‌تر است. هرچند پیدا کردن یک وراکروز با این کارکرد پایین پس از گذشت نزدیک به‌یک دهه کار ساده‌ای نیست.

هیوندای آزرا

اختلاف قیمت شدید خودروهای کارکرده پلاک ملی با منطقه آزاد

درنهایت به‌خودرویی می‌رسیم که بیش‌ترین اختلاف قیمت را بین بازار منطقه آزاد و سرزمین اصلی دارد؛ هیوندای آزرا پلاک ملی که ۱۰۶ درصد گران‌تر از نمونه پلاک منطقه آزاد خود است. 

به‌عبارت دیگر بیش از دو برابر اختلاف قیمت دارد. مدل ۲۰۱۴ این سدان متوسط با کارکرد بسیار پایین در بازه قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر و شرایط بدنه بدون رنگ درمنطقه آزاد، تنها ۷۵۰ میلیون‌تومان قیمت دارد.

حال اگر موفق شدید یک دستگاه آزرا پلاک ملی با شرایط مشابه پیدا کنید، باید یک‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان هزینه کنید. بله؛ کاملا درست خواندید! اما یکی از علل گرانی بیش از حد این خودرو، کمیاب بودن مدل‌های ۲۰۱۴ آن در بازار است. چرا که در آن سال، واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع شد و خودروهای بسیار کمی با حجم موتور بیش‌تر، در آن سال موفق به‌دریافت پلاک ملی شدند. آزرای مورد نظر که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در ایران به‌فروش رسید، مجهز به‌موتور شش سیلندر سه‌لیتری با ۲۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۸۲ نیوتون‌متر گشتاور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =